Fiats sportslige undermærke, Abarth, har gode chancer for at komme til Danmark. Den danske Fiat-importører overvejer nu muligheden seriøst.
Hidtil har specialbilerne været dømt for dyre til Danmark, og Fiat har stillet høje krav til udstillingslokaler m.m., men med lanceringen af en elektrisk Abarth 500e er den vigtige prisforhinding minimeret.
Med skiftet til el skal bilens merpris fra fabrikken ikke ganges med høj dansk afgift.
Hidsig udgave af Fiat 500e
Abarth 500e er som navnet antyder baseret på Fiat 500 elektrisk – lige som de første moderne Abarth var meget sportslige udgaver af de benzindrevne Punto Grande, Punto Evo og 500.
Den nye Abarth-udgave har 42 kWh batteri, 155 hk og en 0-100-tid på syv sekunder – plus en mere sportslig opsætning og en rally-agtig kabine. Elmotoren ser dermed ud til at være den samme, som benyttes i en lang række andre nye modeller fra Stellantis-gruppen, bl.a. Opel Astra Electric, Peugeot E-308 og Jeep Avenger.
Kunstig motorlyd - masser af motorlyd
Den almindelig Fiat 500e yder 118 hk og har en officiel rækkevidde på 321 km. Den har samme batteri som Abarth 500e, som i kraft af sin større ydelse nok får en lidt kortere rækkevidde.
En særlig funktion i den lille vildbasse er kunstig motorlyd. Via en særlig lydgenerator bliver de ombordværende udsat for det oprindelige brøl fra de tidligere Abarth-benzinmotorer. Det er en vigtig del af mærkets DNA.
Desuden høres en bestemt guitarlyd, når bilen startes og slukkes, og selv fodgænger-advarslen ved lav fart har sin særlige jingle.
Ikke for klimaets skyld
Nu skulle man tro, at det var de grønne tider, der har fået Abarth til at vælge den elektriske vej. Men det er det ikke – officielt. Mærket sagde ved præsentationen:
- Der er kun en grund til at lave en elektriske Abarth: at stræbe efter den højeste ydelse.
Abarth har en lang historie. Virksomheden blev grundlagt i Torino i 1949 af østrigsk-italienske Carlo Abarth og italienske Armando Scagliarini. Mærket fremstillede både gadebiler og baneracere.
Fiat-samarbejde siden 1952
Carlo Abarth begyndte allerede i 1952 at arbejde sammen med Fiat, og i 1971 blev Abarth-bilerne solgt til Fiat, mens dets racerhold blev solgt til anden side.
Abarth blev senere til motorsports-afdelingen i Fiat, og i 2007 opstod Abarth som et sportslig undermærke til Fiat på omtrent samme måde som Mercedes-Benz har AMG og BMW har ’M’.
Ukendt i Danmark
Abarth har man dog ikke hørt meget til i Danmark, medmindre man har været entusiast. Enkelte er importeret brugt.
Det kan måske ændre sig nu, men det er uvist, hvornår der træffes en afgørelse om eventuel markedsføring af bilen i Danmark.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.