Ny kæmpe i bilernes verden: Stellantis

Brylluppet mellem franske PSA og italiensk-amerikanske FCA er nu gennemført og verdens sjettestørste bilkoncern er skabt. Kunderne vil allerede i 2020 se de første resultater i form af minibiler fra Fiat, Alfa Romeo og Jeep bygget på teknik fra Peugeot-Citroën.

Stellantis - det nye navn for sammensmeltningen af PSA og FCA.
Nyt om biler

Verden har fået en ny, stor bilkoncern. Sammenslutningen af PSA (Peugeot, Citroën, Opel m.fl.) og FCA (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler m.fl.) er nu officielt gennemført.

Stellantis, som det nye firma hedder, samler 14 mærker samt to stærke varevognsdivisioner fra de to tidligere grupper og havde i 2020 et samlet salg på omkring seks mio. biler. Det gør koncernen til verdens sjettestørste – et godt stykke efter Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi og Toyota og lige under eller på niveau med General Motors og Hyundai-Kia.

I Europa overlapper mærkerne en hel del, men globalt supplerer de hinanden godt. Det gamle FCA havde en stærk tilstedeværelse i Nord- og Sydamerika, mens den franske gruppe stod relativt bedre i Kina og Mellemøsten.

De to bilkoncerner PSA og FCA eksisterer ikke længere.
De to bilkoncerner PSA og FCA eksisterer ikke længere. At bygge tre-fire mio. biler årligt er ikke nødvendigvis nok til at klare sig i den globale konkurrence, hvor størrelse betyder alt - eller i hvert fald utrolig meget.

Konkurrence-hensyn udskød godkendelse

Stellantis mange bilmærker

Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM og Vauxhall.

Inden fusionen kunne gennemføres, havde EU-Kommissionen gransket situationen nøje, for den nye bilkæmpe får en dominerende position inden for varevogne i Europa. PSA og FCA har ligefrem bygget varevogne sammen i mange år gennem Sevel-samarbejdet, som også leverer til Toyota.

Se mere: Opel opsluges af Peugeot-Citroën

Fusionen vil betyde, at en del af bilerne vil komme til at ligne hinanden mere, i det mindste i den tekniske del, men de to gamle eller det nye firma har ikke sagt meget konkret om det.

Men det er kommet frem, at PSA allerede i 2019 indgik aftale om, at FSA kunne bruge franskmændenes nye og fleksible platform (CMP og e-CMP) til små og kompakte biler. Derfor vil man allerede i 2022 kunne se de første fælles modeller – der gik kun to år fra Opel blev indlemmet i PSA-gruppen til en Peugeot 208-baseret Corsa var klar.

Aftalen om den ligelige fusion mellem PSA og FCA blev indgået i december 2019, men det har taget lang tid at få alt godkendt.
Aftalen om den ligelige fusion mellem PSA og FCA blev indgået i december 2019, men det har taget lang tid at få alt godkendt. Den effektive Carlos Tavares (t.v.) fra PSA bliver ny topchef for Stellantis, mens FCA's hidtidige chef, Mike Manley, skal styre Stellantis' aktiviteter i Nordamerika. 

Ny Punto på vej

Der bliver tilsyneladende tale om en Punto-afløser og to eller flere små SUVer i form af en ny Fiat 500X, en lille Alfa Romeo mindre end den kommende Tonale (muligvis rent elektrisk) og en lille Jeep mindre end Renegade. Alle skal bygges på en tidligere Fiat-fabrik i Polen, som indtil nytår 2021-2022 bygger den klassiske Fiat 500.

Få FDMs nyhedsbreve

Med tiden vil alle biler i den store koncern blive baseret på de samme få platforme – den langt dyreste del af en bil.

Mærkerne i Stellantis-gruppen står for lidt over 20 procent af det danske bilsalg – svarende til 41.000 personbiler i 2020. Når det gælder varevogne, står gruppen stærkere. Her er markedsandelen lidt over 22 procent.

De to sammenbragte koncerner har hver sin importør i Danmark. Mens Citroën, DS, Opel og Peugeot importeres af Interdan-gruppen, er det det fabriksejede FCA Denmark A/S, som står for Alfa Romeo, Jeep og Fiat. Der er ingen meldinger om, at der bliver ændret på det.