Nye kinesere vil lokke med lav pris og hightech

Det myldrer frem med nye bilmærker fra Kina. Nu er der otte; om et år der der måske 16. Der er både meget dyre og ganske billige modeller. Og meget store og vældig avancerede biler. Samt enkelte små. Fælles for dem: alle er elbiler. Bare i 2023 beriges det danske bilmarked med 15 helt nye bilmodeller. Se oversigten over de mange nye biler fra Riget i Midten.

Kinesiske biler er kommet til Danmark.
Nyt om biler

Kina er lige trådt ind kaninens år. I Danmark ser 2023 derimod ud til at blive Kinas år, når det gælder biler.

Efter mange års fumlen og fokus på hjemmemarkedet er kinesiske bilmærker i fuld fart på vej ind i Danmark.

I 2020 så vi MG og Maxus, i 2021 dukkede Aiways op, og i 2022 fik pionererne selskab af BYD og Nio. Her i 2023 udvides paletten med Xpeng, JAC og Hongqi. Og det slutter ikke her. Senere i år eller i 2024 ser vi muligvis Voyah, Ora, Smart, Lynk & Co og Zeekr. I horisonten skimtes også Wey og Seres.

Pyh, fik du dem alle?

Der er også håbefulde mærker, som snublede i starten og nu er gået nedenom og hjem. Det gælder bl.a. Faraday Future, Byton, Qoros og Landwind.

Otte kinesiske mærker i år - mindst

Foreløbigt facit: Mindst otte kinesiske bilmærker har vi at vælge imellem inden sommer. Alle er helt elektriske.

Seres-modeller klar til afskibning til Europa.
Mange kinesiske mærker ser muligheder uden for landet og begynder at eksportere til bl.a. Europa. Skiftet til elektriske biler i Europa har åbnet en dør for kinesiske producenter, der ikke længere skal kæmpe med de strenge euro-normer for brændstofbiler.

De nye mærker er tilmed yderst produktive, så vi alene i år kan forvente at se mindst 15 helt nye, kinesiske modeller. Dertil kommer varianter eller opdateringer.

Meget forskellige

Bortset fra deres ophav i Kina, verdens største elbilmarked, er de nye mærker ganske forskellige, når det gælder pris, biltyper og erhvervsmæssig baggrund. Nogle lokker med lav pris. Det gælder især MG, Maxus, JAC og til dels BYD samt Ora, når/hvis det mærke kommer.

Så er der de Tesla-agtige, hightech-mærker Nio og Xpeng, der er avancerede og forholdsvis dyre.

Og endelig – nok overraskende for mange – luksuriøse mærker med biler til 600.000-800.000 kr. og opefter. Det gælder Hongqi og Nio samt kommende Voyah og Wey.

Her er 2023- og 2024-nyhederne

Tag med på en hurtig rundtur blandt de nye kinesere.

Aiways U6.
Aiways U6 er en coupeversion af U5. Ankomst til Danmark til maj.

Aiways lancerer til maj sin anden model kaldet U6. Det er en coupéudgave af SUV’en U5, og den adskiller sig desuden ved at have anderledes og forbedret infotainment og førerplads i det hele taget. Pris fra 360.000kr.

BYD Atto 4.
BYD Atto 4 ser vi i Danmark efter sommerferien.

BYD kom med tre modeller sidst i 2022, men har også i år adskillige lanceringer: I sensommeren kommer både den kompakte hatchback Atto 2, som er en udfordrer til MG 4 og VW ID.3, samt den store sedan Atto 4, der svarer til Tesla Model 3 og VW ID.7. Den mellemstore SUV, Song, følger efter allersidst på året. Desuden får den store SUV, Tang, et facelift ved årsskiftet. Det omfatter bl.a. større batteri og hurtigere ladning.

Den eneorme Hongqi e-HS9.
Hongqi E-HS9 er en kæmpe bil på pænt over fem meter. Den er klar til marts. Mindre modeller følger efter.

Hongqi gør sin entre med brask og bram. Første model er den enorme og ultra luksuriøse E-HS9 med seks eller syv sæder til en frapris på 800.000 kr., men mindre modeller følger efter i 2024. E-HS9 er klar hos en snes Peugeot-forhandlere til marts.

JAC eSJ4.
JAC er snart klar til dansk lancering. Den kompakte, eldrevne SUV, e-JS4, koster 360.000 kr.

JAC er helt ny hos os og lægger ud med den mellemstore SUV e-JS4 til foråret. Rækkevidden er 434 kilometer, og prisen lyder på 360.000 kr. Lidt senere kommer en mikrobil, e-JS, som udfordrer til Dacia Spring og en stor mellemklasse-hatchback kaldet e-J7 Pro.

Maxus Mifa 9.
Maxus har indtil videre kun få konkurrenter til den store MPV Mifa 9, som er et halvt nummer større end VW ID.Buzz.

Maxus udvider programmet med to særlige modeller. Netop nu ruller markedets første eldrevne pickup, eT90, ud. Prisen er 578.000 kr. Også her i begyndelsen af 2023 suppleres med en anden sjældenhed, den store MPV, Mifa 9. Storfamiliebilen har syv-otte pladser, skydedøre og en rækkevidde på 440 km. Muligvis får den danske importør endnu flere modeller i 2023, da modelprogrammet i Kina er omfattende.

MG 4 i vandpyt.
MG har fire helt nye modeller klar i 2024. I år nøjes mærket med flere nye versioner af MG 4.

MG har ingen helt nye modeller i år, men udbygger MG 4-familien. Til marts kommer en billig version til 250.000 kr. med mindre batteri og kortere rækkevidde (350 kilometer), og til juni udbygges med en hidsig krabat med firehjulstræk og 0-100 km/t. på under fire sekunder. Til efteråret rundes programmet af med ekstra stort batteri, så rækkevidden når op på 550 km i den baghjulstrukne udgave. Næste år går det stærkt med helt nye generationer af ZS, 5 og Marvel R samt en roadster formentlig kaldet Cyberster.

Nio EC7 er en coupe-udgave af SUV'en EL7, som er klar til marts.
Nio EC7 er en SUV-coupe. Der er ikke noget konkret om lanceringen af EC7 i Europa.

Nio har nyheder i en lind strøm. Her i februar lanceres den mellemstore SUV, EL7. Prisen begynder ved 817.000 kr. med mindste batteri. Til april følger den mellemstore sedan ET5. Den beskrives som en Tesla Model-3-konkurrent, men har en noget højere frapris, 517.000 kr. Klar på rampen hjemme i Kina står desuden den mindre SUV, EL6, dens coupé-aflægger EC6, en tilsvarende coupé-udgave af EL7, kaldet EC7, samt den helt store SUV, EL8. Tre af dem kan ventes til Danmark i år. Desuden kan bilerne vælges med et ekstra stort batteri på 150 kWh, måske sidst på året eller lidt ind i 2024.

Xpeng G9.
Xpeng G9 er klar til danske kunder i det tidlige efterår.

Xpeng er klar til dansk debut. Igen. Til foråret lægges ud med den store sedan P7, som får en rækkevidde på 576 kilometer og koster fra 400.000 kr. P7 fås i en Wing-edition med saksedøre til 600.000 kr. inkl. ekstra høj ydelse og firehjulstræk. I det tidligere efterår udvides med den store SUV, G9. Den står på en ny, teknologisk 800 V-platform med op til 300 kW-lynladning. Billigste version med 460 kilometers rækkevidde koster 480.000 kr., mens det store batteri og 570 km giver en frapris på 550.000 kr. 

Otte mere klar i kulissen

Otte kinesiske mærker blev det til. Men listen vil med sikkerhed vokse. Biludsigten for 2023-2024 indeholder yderligere op mod otte mærker med base i Kina.

Lynk & Co 02.
Lynk & Co har ikke travlt med at komme ud til nye lande i Europa. I Danmark sker det ikke før 2025, og så er denne hybrid, 02, formentlig helt uaktuel.

Lynk & Co har tøvet i årevis med at komme til Danmark, og det sker heller ikke i hverken 2023 eller 2024. Men Danmark er ikke opgivet, siger Lynk & Co. Det kunne se ud til, at mærket venter på at have rene elbiler klar. For tiden sælger og udlejer Lynk & Co. kun hybrider og plugin-hybrider.

Ora Funky Cat hedder modellen her..
Ora er kommet til Sverige. Formentlig ser vi også mærket i Danmark. Her er det Funky Cat, en femdørs lidt mindre end VW ID.3

Ora er et ungdommeligt mærke og er allerede i Sverige. Meget taler for, at vi i overskuelig fremtid ser den lille hatchback Funky Cat hos os. Bedømt ud fra svenske priser vil den i Danmark koste lidt under 300.000 kr. i billigste udgave. Cat'en er også på vej i en elegant sedan/fastback-udgave.

Voyah Free.
Voyah er kommet til Norge og ventes til Danmark senere i 2023. Først for står denne luksuriøse SUV kaldet Free.

Voyah sælges nu i Norge, og mærket har sagt, at man meget snart vil til Danmark. Første model bliver en stor og luksuriøs SUV kaldet Free, og den anden (klar i 2024) er MPV’en Dreamer. Ud fra norske priser taler vi fra ca. 700.000 kr. for SUV’en.

Radars første model, en pickup.
Radar fra Geely-koncernen fokuserer på biler til aktiv livsstil og offroadkørsel. Radar har ikke konkret sagt, at mærket vil til Europa.

Radar er et helt nyt mærke med fokus på pickups og SUV-modeller. Der er intet konkret om Europa og Danmark, men Radar har globale ambitioner.

Seres 5.
Seres er lige kommet til Europa. Foruden denne model 5 er en lidt mindre model 3 på vej på skib.

Seres gjorde sin europadebut på Brussels Motor Show i januar og er nu klar til at sælge Seres 3 og 5 i udvalgte lande. Danmark er ikke iblandt.

Smart #1.
Smart vil gerne tilbage til Danmark. Men kalenderen viser nok 2024, før vi ser denne #1 mini-SUV.

Smart er måske snart tilbage hos os. Det kan ske fra 2024 med #1, en kompakt SUV, og #2 som er en coupé-aflægger. Smart #1 er større og hurtigere, end vi er vant til fra Smart - 268 hk kombineret med en rækkevidde på 440 kilometer. #1 er nært beslægtet med Volvo EX30 og Zeekr X.

Wey Coffee 02.
Wey er lige lanceret i Europa. Hvilke planer, Wey måtte have for Danmark, er ikke oplyst. Denne Coffee 02 er mærkets nyeste og mindste model.

Wey, som er er lanceret i enkelte europæiske lande, har fokus på SUV-plugin-hybrider med lang elektrisk rækkevidde. Ingen dansk introduktion er meddelt.

Zeekrs nye model kaldet X.
Zeekr fra Geely-familien vil til Europa i år. Den nye mini-SUV, som formentlig ender med at hedde 003, kan være klar i 2024.

Zeekr har annonceret sin ankomst til Europa i år. Det unge mærke har bl.a. en mellemstor crossover med kæmpe batteri på 140 kWh, 001, og en kompakt crossover kaldet X. Sidstnævnte er nært beslægtet med den kommende Volvo EX30 og Smart #1. Zeekr har ikke sagt noget om dansk lancering, men vi står næppe først for.

A-Z for kinesiske bilmærker


* Aiways: Privatejet bilfirma grundlagt i 2017. * BYD: Privatejet bilproducent med 30 års historie. Var i 2022 verdens største producent af opladelige biler. * Geely: Omfangsrig, privatejet bilproducent, som bl.a. ejer Volvo og indirekte Polestar samt mærkerne Lynk & Co., Radar og Zeekr. * Great Wall Motor, GWM: En ældre, mellemstor og privatejet bilproducent med bl.a. mærkerne Ora og Wey. * Hongqi: Luksusmærke fra statsejede First Automobile Works, FAW. * JAC Motors: Anhui Jianghuai Automobile begyndte i 1964 at producere lastbiler og er nu en mellemstor producent af personbiler. Børsnoteret, delvist ejet af Volkswagen. * Lynk & Co. er en del af den vidtfavnende Geely-familie og skabt som et ungdommeligt mærke med fokus på leasing, udlejning og delebiler. Har hovedkvarter i Göteborg. * Maxus: Producent af særligt varevogne, men også SUV- og MPV-modeller. Indgår i SAIC, Kinas største bilproducent. * MG: Det oprindelig britiske mærke blev købt af en kinesisk bilproducent i 2005 og indgår nu i Kinas største bilkoncern, SAIC. * Nio: Grundlagt 2014 og er privatejet. * Ora: Nyt 'livsstilmærke' fra Great Wall Motor. * Radar: Helt nyt mærke i Geely-familien med speciale i pickups og SUV-modeller. * SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation: Statskontrolleret og Kinas største bilproducent. Ejer et hav af mærker, bl.a. Maxus og MG, og samarbejder tæt med Volkswagen og General Motors. * Seres: Formelt kaldet SF Motors og Chongqing Jinkang New Energy Automobile er et privatejet selskab grundlagt i 2016 af bl.a. Dongfeng med hovedkvarter i Californien. * Smart: Det tidligere tyske mærke ejes nu ligeligt af Mercedes-Benz og Geely. Base og produktion i Kina. * Voyah: Premium- og eksportmærket for den store, statsejede bilproducent Dongfeng. * Wey: Premiummærke hos Great Wall Motor. * Xpeng: Privatejet og er lige som Nio grundlagt i 2014. * Zeekr: Nyt performance-mærke fra Geely-koncernen.

 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024