Kina er lige trådt ind kaninens år. I Danmark ser 2023 derimod ud til at blive Kinas år, når det gælder biler.
Efter mange års fumlen og fokus på hjemmemarkedet er kinesiske bilmærker i fuld fart på vej ind i Danmark.
I 2020 så vi MG og Maxus, i 2021 dukkede Aiways op, og i 2022 fik pionererne selskab af BYD og Nio. Her i 2023 udvides paletten med Xpeng, JAC og Hongqi. Og det slutter ikke her. Senere i år eller i 2024 ser vi muligvis Voyah, Ora, Smart, Lynk & Co og Zeekr. I horisonten skimtes også Wey og Seres.
Pyh, fik du dem alle?
Der er også håbefulde mærker, som snublede i starten og nu er gået nedenom og hjem. Det gælder bl.a. Faraday Future, Byton, Qoros og Landwind.
Otte kinesiske mærker i år - mindst
Foreløbigt facit: Mindst otte kinesiske bilmærker har vi at vælge imellem inden sommer. Alle er helt elektriske.
De nye mærker er tilmed yderst produktive, så vi alene i år kan forvente at se mindst 15 helt nye, kinesiske modeller. Dertil kommer varianter eller opdateringer.
Meget forskellige
Bortset fra deres ophav i Kina, verdens største elbilmarked, er de nye mærker ganske forskellige, når det gælder pris, biltyper og erhvervsmæssig baggrund. Nogle lokker med lav pris. Det gælder især MG, Maxus, JAC og til dels BYD samt Ora, når/hvis det mærke kommer.
Så er der de Tesla-agtige, hightech-mærker Nio og Xpeng, der er avancerede og forholdsvis dyre.
Og endelig – nok overraskende for mange – luksuriøse mærker med biler til 600.000-800.000 kr. og opefter. Det gælder Hongqi og Nio samt kommende Voyah og Wey.
Her er 2023- og 2024-nyhederne
Tag med på en hurtig rundtur blandt de nye kinesere.
Aiways lancerer til maj sin anden model kaldet U6. Det er en coupéudgave af SUV’en U5, og den adskiller sig desuden ved at have anderledes og forbedret infotainment og førerplads i det hele taget. Pris fra 360.000kr.
BYD kom med tre modeller sidst i 2022, men har også i år adskillige lanceringer: I sensommeren kommer både den kompakte hatchback Atto 2, som er en udfordrer til MG 4 og VW ID.3, samt den store sedan Atto 4, der svarer til Tesla Model 3 og VW ID.7. Den mellemstore SUV, Song, følger efter allersidst på året. Desuden får den store SUV, Tang, et facelift ved årsskiftet. Det omfatter bl.a. større batteri og hurtigere ladning.
Hongqi gør sin entre med brask og bram. Første model er den enorme og ultra luksuriøse E-HS9 med seks eller syv sæder til en frapris på 800.000 kr., men mindre modeller følger efter i 2024. E-HS9 er klar hos en snes Peugeot-forhandlere til marts.
JAC er helt ny hos os og lægger ud med den mellemstore SUV e-JS4 til foråret. Rækkevidden er 434 kilometer, og prisen lyder på 360.000 kr. Lidt senere kommer en mikrobil, e-JS, som udfordrer til Dacia Spring og en stor mellemklasse-hatchback kaldet e-J7 Pro.
Maxus udvider programmet med to særlige modeller. Netop nu ruller markedets første eldrevne pickup, eT90, ud. Prisen er 578.000 kr. Også her i begyndelsen af 2023 suppleres med en anden sjældenhed, den store MPV, Mifa 9. Storfamiliebilen har syv-otte pladser, skydedøre og en rækkevidde på 440 km. Muligvis får den danske importør endnu flere modeller i 2023, da modelprogrammet i Kina er omfattende.
MG har ingen helt nye modeller i år, men udbygger MG 4-familien. Til marts kommer en billig version til 250.000 kr. med mindre batteri og kortere rækkevidde (350 kilometer), og til juni udbygges med en hidsig krabat med firehjulstræk og 0-100 km/t. på under fire sekunder. Til efteråret rundes programmet af med ekstra stort batteri, så rækkevidden når op på 550 km i den baghjulstrukne udgave. Næste år går det stærkt med helt nye generationer af ZS, 5 og Marvel R samt en roadster formentlig kaldet Cyberster.
Nio har nyheder i en lind strøm. Her i februar lanceres den mellemstore SUV, EL7. Prisen begynder ved 817.000 kr. med mindste batteri. Til april følger den mellemstore sedan ET5. Den beskrives som en Tesla Model-3-konkurrent, men har en noget højere frapris, 517.000 kr. Klar på rampen hjemme i Kina står desuden den mindre SUV, EL6, dens coupé-aflægger EC6, en tilsvarende coupé-udgave af EL7, kaldet EC7, samt den helt store SUV, EL8. Tre af dem kan ventes til Danmark i år. Desuden kan bilerne vælges med et ekstra stort batteri på 150 kWh, måske sidst på året eller lidt ind i 2024.
Xpeng er klar til dansk debut. Igen. Til foråret lægges ud med den store sedan P7, som får en rækkevidde på 576 kilometer og koster fra 400.000 kr. P7 fås i en Wing-edition med saksedøre til 600.000 kr. inkl. ekstra høj ydelse og firehjulstræk. I det tidligere efterår udvides med den store SUV, G9. Den står på en ny, teknologisk 800 V-platform med op til 300 kW-lynladning. Billigste version med 460 kilometers rækkevidde koster 480.000 kr., mens det store batteri og 570 km giver en frapris på 550.000 kr.
Otte mere klar i kulissen
Otte kinesiske mærker blev det til. Men listen vil med sikkerhed vokse. Biludsigten for 2023-2024 indeholder yderligere op mod otte mærker med base i Kina.
Lynk & Co har tøvet i årevis med at komme til Danmark, og det sker heller ikke i hverken 2023 eller 2024. Men Danmark er ikke opgivet, siger Lynk & Co. Det kunne se ud til, at mærket venter på at have rene elbiler klar. For tiden sælger og udlejer Lynk & Co. kun hybrider og plugin-hybrider.
Ora er et ungdommeligt mærke og er allerede i Sverige. Meget taler for, at vi i overskuelig fremtid ser den lille hatchback Funky Cat hos os. Bedømt ud fra svenske priser vil den i Danmark koste lidt under 300.000 kr. i billigste udgave. Cat'en er også på vej i en elegant sedan/fastback-udgave.
Voyah sælges nu i Norge, og mærket har sagt, at man meget snart vil til Danmark. Første model bliver en stor og luksuriøs SUV kaldet Free, og den anden (klar i 2024) er MPV’en Dreamer. Ud fra norske priser taler vi fra ca. 700.000 kr. for SUV’en.
Radar er et helt nyt mærke med fokus på pickups og SUV-modeller. Der er intet konkret om Europa og Danmark, men Radar har globale ambitioner.
Seres gjorde sin europadebut på Brussels Motor Show i januar og er nu klar til at sælge Seres 3 og 5 i udvalgte lande. Danmark er ikke iblandt.
Smart er måske snart tilbage hos os. Det kan ske fra 2024 med #1, en kompakt SUV, og #2 som er en coupé-aflægger. Smart #1 er større og hurtigere, end vi er vant til fra Smart - 268 hk kombineret med en rækkevidde på 440 kilometer. #1 er nært beslægtet med Volvo EX30 og Zeekr X.
Wey, som er er lanceret i enkelte europæiske lande, har fokus på SUV-plugin-hybrider med lang elektrisk rækkevidde. Ingen dansk introduktion er meddelt.
Zeekr har annonceret sin ankomst til Europa i år. Det unge mærke har bl.a. en mellemstor crossover med kæmpe batteri på 140 kWh, 001, og en kompakt crossover kaldet X. Sidstnævnte er nært beslægtet med den kommende Volvo EX30 og Smart #1. Zeekr har ikke sagt noget om dansk lancering, men vi står næppe først for.
A-Z for kinesiske bilmærker
* Aiways: Privatejet bilfirma grundlagt i 2017. * BYD: Privatejet bilproducent med 30 års historie. Var i 2022 verdens største producent af opladelige biler. * Geely: Omfangsrig, privatejet bilproducent, som bl.a. ejer Volvo og indirekte Polestar samt mærkerne Lynk & Co., Radar og Zeekr. * Great Wall Motor, GWM: En ældre, mellemstor og privatejet bilproducent med bl.a. mærkerne Ora og Wey. * Hongqi: Luksusmærke fra statsejede First Automobile Works, FAW. * JAC Motors: Anhui Jianghuai Automobile begyndte i 1964 at producere lastbiler og er nu en mellemstor producent af personbiler. Børsnoteret, delvist ejet af Volkswagen. * Lynk & Co. er en del af den vidtfavnende Geely-familie og skabt som et ungdommeligt mærke med fokus på leasing, udlejning og delebiler. Har hovedkvarter i Göteborg. * Maxus: Producent af særligt varevogne, men også SUV- og MPV-modeller. Indgår i SAIC, Kinas største bilproducent. * MG: Det oprindelig britiske mærke blev købt af en kinesisk bilproducent i 2005 og indgår nu i Kinas største bilkoncern, SAIC. * Nio: Grundlagt 2014 og er privatejet. * Ora: Nyt 'livsstilmærke' fra Great Wall Motor. * Radar: Helt nyt mærke i Geely-familien med speciale i pickups og SUV-modeller. * SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation: Statskontrolleret og Kinas største bilproducent. Ejer et hav af mærker, bl.a. Maxus og MG, og samarbejder tæt med Volkswagen og General Motors. * Seres: Formelt kaldet SF Motors og Chongqing Jinkang New Energy Automobile er et privatejet selskab grundlagt i 2016 af bl.a. Dongfeng med hovedkvarter i Californien. * Smart: Det tidligere tyske mærke ejes nu ligeligt af Mercedes-Benz og Geely. Base og produktion i Kina. * Voyah: Premium- og eksportmærket for den store, statsejede bilproducent Dongfeng. * Wey: Premiummærke hos Great Wall Motor. * Xpeng: Privatejet og er lige som Nio grundlagt i 2014. * Zeekr: Nyt performance-mærke fra Geely-koncernen.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.