Motor mener:
Hongqi er på mange måder et imponerende bekendtskab. Den flyder afsted som en limousine og byder på alskens luksus. Men betjening og rækkevidde er ikke til topkarakter.
OSLO Hongqi er nyeste kinesiske bilmærke i Danmark. Det udtales „HÅNGdjii“, og det betyder Rød Fane.
Mærket er et af Kinas ældste, og produktionen sker på en af verdens mest moderne bilfabrikker i Changchun. For nogle år siden ansatte fabrikken Rolls-Royces chefdesigner, og han har stået for designet på denne E-HS9, der i marts måned bliver første model, der kommer til Danmark.
Den skal sælges hos udvalgte Peugeot-forhandlere til priser, der begynder ved små 800.000 kr., mens den udgave, vi har prøvet, koster over en mio. kroner.
Video: Se nærmere på Hongqi E-HS9
Hvor stor er Hongqi E-HS9?
Ligheden med Rolls-Royce er da også til at få øje på, når man møder bilen første gang. Den er er stor – meget større end andre biler – og den er opsigtsvækkende, som den står og griner med sin enorme kølergrill.
Der er tale om en elbil med et enormt batteri på næsten 100 kWh, og bilen rummer i denne konfiguration seks personer, der er placeret to og to på tre rækker i stole, der alle kan eljusteres, og hvoraf de fire forreste desuden har indbygget massage.
Bilen er langt over fem meter lang, og den vejer 2,7 tons. Af samme grund er den udstyret med luftaffjedring, så den alligevel formår at glide hen over ujævnheder på en overbevisende og komfortabel måde. Der er desuden træk på alle fire hjul via to elmotorer, der i alt yder 551 hestekræfter.
Hvordan kører Hongqi E-HS9?
Det kræver lige et lille studie af bilens betjeningsmuligheder, før man kaster sig ud i trafikken med den røde fane mellem hænderne. Men den er egentlig ikke så svær at køre, og i hvert fald reagerer den let på både speeder- og bremsepedal.
Styretøjet føles også meget medgørligt, og egentlig opleves bilen en del mindre i trafikken, end den faktisk er. Kun når den skal parkeres, mindes man om, at bilen bare er enorm.
Der er naturligvis indbygget adaptiv fartpilot, men det undrede os, at der ikke var en mere avanceret vognbaneassistent i bilen. Her er Hongqi tydeligvis ikke på niveau med europæiske bilproducenter. Det er de dog, når det handler om musikanlæg, skærmenes kvaliteter og mængden af smarte gimmicks.
Ifølge fabrikken skal E-HS9 kunne køre 465 km på en opladning. Vi prøvede den med varieret kørsel i norsk vintervejr med mellem fem og 10 graders frost, og da nåede vi blot 303 km, før bilen løb helt tør for strøm. Det er ikke rigtig flot, og faktisk nok bilens største svaghed.
Heldigvis lader den i praksis flinkt op igen, med noget der minder om 100 kW i gennemsnit over lang tid. Fabrikken stiller endda op til 140 kW i udsigt. Under vores kørsel lå forbruget på hele 29 kWh pr. 100 km, og det er i hvert fald meget!
Masser af udstyr i Hongqi E-HS9
Den store Hongqi E-HS9 kommer i tre batteri-udgaver, hvor den billigste til 800.000 kr. har et batteri på netto 77 kWh. Den udgave, vi har prøvet, har et på 90 kWh netto, og så er der topudgaven, der kommer senere på året med et batteri på 112 kWh netto. Den kommer til at koste op mod 1.2 mio. kr.
Alle udgaver har et omfattende udstyrsniveau, hvor det føles, som om der er tænkt på alt. Og efter et stykke tid lærer man sig også at betjene de mange funktioner. Men det er tydeligt, at det også er her, vi møder bilens anden svaghed.
For netop samarbejdet mellem fører og bil er den største udfordring i de biler, der er så avancerede som denne Hongqi, og her mærker man, at der stadig er en del arbejde at gøre, før E-HS9 bliver rigtig let at betjene.
Men ok, har man først lært bilens funktioner at kende, venter der mange oplevelser i den komfortable bil – dog afløst af hyppige besøg på ladestationer, hvis man skal køre væsentlig længere end 300 km ad gangen.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.