Motor mener:
Nio ET7 er et frisk pust – skulle vi sige orkan? – blandt elbiler og store sedaner og er på mange måder imponerende. Abonnement-modellen giver fleksibilitet og fjerner usikkerhed ved et ukendt mærke. Prisen er faretruende tæt på tyske premiumbiler.
BERLIN Et frisk pust blæser ind over den i forvejen mangfoldige bilverden. Nystartede Nio fra Kina lægger an til landing i fem europæiske lande, heriblandt Danmark, som en blanding af Mercedes-Benz og Tesla – tilsat et drys Better Place (udskifteligt batteri) og med kraftig skelen til tech-industrien.
Første model er denne luksuriøse sportssedan, ET7, som er over fem meter lang og kan bryste sig af over 600 hestekræfter og næsten 600 kilometers rækkevidde. Det er dog noget.
Ydelsen fra de to motorer er overvældende. 653 hk står der i specifikationerne, og hvorfor mon der skal være så mange?
Hvor hurtig er Nio ET7?
Det fornuftige er dog, at bilen ved normal kørsel blot føles meget hurtig. Man skal ind og vælge køremodus, før der lukkes helt op. I Comfort-mode, som er standard, er 0-100-tiden håndterlige 7,9 sekunder.
På skærmen kan man også vælge Sport, som giver 5,9 sekunder, og som øverste trin på vanvittigstigen Sport+, hvor de hysteriske 3,8 sekunder indtræffer. Så går det ekstremt hurtigt at nå 200 km/t. som i dette tilfælde kan være o.k., når man har en næsten tom motorvej.
Pudsigt: speedometret stopper ved præcis 200, selvom det mærkes, at accelerationen fortsætter lidt endnu. Kraftige Brembo-bremser får farten ned. Det havde været betryggende, hvis sportsindstillingerne kunne låses, så teenagere, værkstedsfolk m.fl. ikke kommer galt afsted.
Mød din nye ven Nomi
ET7 er komfortabel og samtidig ganske dynamisk med sin luftaffjedrede, dynamiske undervogn, der forhindrer næsten al krængning, men styretøjet er ret ufølsomt.
ET7 er meget støjsvag, selv for en elbil. Der må være puttet godt med isolering i, og Nio har ofret lyddæmpende sideruder, ikke blot foran, men også bag.
Stort set alt betjenes via menuer, og det er jo en smagssag, om man bryder sig om det. Det kræver som minimum tilvænning at finde rundt og kende smutveje.
I det mindste kan man skyde genvej ved hjælp af Nomi, hvis man bryder sig om at tale til sin bil. Nomi Mate er en digital assistent med en lille figur øverst på instrumentbordet. Den er skabt, da Nio mener, at det ikke er naturligt at tale ud i luften. Det er bedre at tale til en ven, ikke til en kold maskine. Om det bliver lidt for japansk tegneserieagtigt at tale med og kikke på Nomi, er nok individuelt.
Nomi er ganske dygtig på engelsk, og hun skulle have lært dansk i løbet af få måneder.
Kan Nio ET7 køre selv?
ET7 har en fin og hurtig centerskærm, og ved rattet suppleres med en lille skærm med de vigtigste køreoplysninger. Der er også headup-display, men det er middelmådigt i klarhed og opløsning.
Apple CarPlay og Android Auto fås ikke. Nio foretrækker, at bilen skal være den centrale del af oplevelsen, ikke telefonen. Men i øvrigt er Nio ved at udvikle sin egen telefon.
Bilen er propfyldt med usædvanlig heftig computerkraft. Det mest synlige er det visuelt dominerende „vagttårn“ over forruden. Her sidder en lidar og to kameraer med meget høj opløsning. ET7 er verdens første bil med lidar, der er en form for radar, og som af stort set alle bilproducenter anses for helt nødvendig for at kunne gøre en bil selvkørende på højt niveau.
Det kan ET7 ikke endnu, og en tidshorisont gives ikke, men bilen har formentlig al den nødvendige hardware.
Her og nu giver lidaren angiveligt højere sikkerhed i de automatiske assistentsystemer, da den ser langt frem og kan registrere mange detaljer. Konkret er det kun, at den Tesla-agtige visning af andre køretøjer vitterligt ser langt frem.
Imponerende lydanlæg
Udstyret er i et hele taget usædvanligt omfattende. Der er varme, ventilation og massage i sæderne for og bag, og kabinen har et angiveligt meget kraftigt og effektivt luftrensesystem.
Også musikanlægget er fra øverste hylde. Det har 23 højttalere og 1.000 watt, og så er det som en af de første biler (Lucid kom først) udstyret med den avancerede Dolby Atmos-lydteknologi, der giver en særlig surround-oplevelse.
Den 5,10 meter lange bil har god plads for og bag, og der er fladt gulv bagved, hvor passagererne kan nyde en sofaagtig oplevelse. Bagagerummet er dybt, men ikke særlig stort og med en meget lille åbning. Det praktiske ødelægges også af, at bagsæderyglænet ikke kan lægges ned.
Påhængsvægten er dog stor, 2.000 kg, og krogen betjenes elektrisk.
Flot rækkevidde og batteri-byt
Nio ET7 fås med valg mellem 75 og 100 kWh batteri, og i løbet af 2023 sågar 150 kWh. En pointe er, at man ikke blot på fem minutter kan skifte til et fuldt opladeligt batteri på Nios Power Swap Stations; man kan også vælge mellem de tre batteristørrelser efter behov.
I Danmark er Nio dog stødt på en afgiftsbarriere, så danske kunder – i hvert fald indtil videre - må holde sig til én størrelse. Med 100 kWh har man en generøs rækkevidde på officielt 580 km, og lynladning foregår med op til 180 kW. Det store batteri kan dermed lades fra 10 til 80 procent på 40 minutter.
Som nævnt kan Nios biler ikke købes, kun haves på abonnement. Der er ingen førstegangsydelse, og alt er med i prisen: selve bilen, forsikring, ejerafgift, service/reparation og vinterhjul/sommerhjul. Strøm og batteriskifte skal man selv betale for.
Der er valg mellem meget korte og mange lange perioder og forskellig grader af fleksibilitet. I prisen her har vi valgt 36 måneder (15.000 km/år). Og ydelsen virker lidt voldsom, her 13.700 kr. pr. måned. Nøjes man med det „lille“ batteri, 75 kWh, er prisen 1.200 kr. lavere.
For de penge kan man godt lease f.eks. en Mercedes-Benz EQE i grundudgaven, og så bliver det umiddelbart lidt tungt for Nio’en.
Kan Nio ET7 slå Tesla og Mercedes?
Men hvis man sætter pris på Nios ekstreme ydelser, hightech-funktioner og lange rækkevidde, skal ET7 sammenlignes med den dyreste AMG-udgave af EQE. Den koster nemt 1,4 mio. kr. i anskaffelse, og lige i det lys kan ET7 være et noget billigere alternativ.
Bilen har tilmed lidar og andre sensorer, så den rent hardware-mæssigt er klar til at være selvkørende på højt niveau. Sammenlignet med Tesla Model S Plaid til 1,6 mio. kr., som ganske vist er væsentlig hurtigere, er ET7 billig.
Nio ET7 kan leveres fra oktober. Der er endnu ingen batteriskiftestationer i Danmark, men den første ventes klar ved Slagelse inden for nogle få måneder.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.