Det nye bilmærke Nio har åbnet en batteriskiftestation i Slagelse. Det er den første af seks, som er planlagt i Danmark, og den næste forventes at åbne i Nordjylland for at hjælpe kunder fra Norge samt kommende Nio-ejere eller -lejere, som skal til og fra Aalborg.
Batteriskiftet kræver, at man køber en Nio med baas (battery as a service), hvor man lejer batteriet fremfor at eje det.
Det kinesiske elbilmærke er ene om at tilbyde batteriskifte i Europa og har på verdensplan installeret over 1.300 batteriskiftestationer. Heraf er de fleste i Kina, mens batteriskiftestationen i Slagelse blot er nummer 12 i Europa.
Bilen bakker selv ind
Den er placeret tæt ved frakørsel 39 på E20 midt i et område med fastfoodrestauranter, en mindre ladestation samt en bilvask.
Demonstrationen af batteriskiftet krævede lidt tilløb, da teknikken drillede, men da processen startede, gik selve skiftet hurtigt. Som bilist skal du parkere i et område lige ud for selve stationen. Derefter overtager bilen selv styringen og parkerer automatisk i skiftestationen. Efter fem minutter er man klar til at køre videre.
Indtil videre er skiftestationerne bemandede, og derfor er åbningstiden begrænset til kl. 7-22.
Du kan se skiftet i realtid eller hvor skiftet er sat op i hastighed herunder.
Se batteriskiftet på 10 sekunder
Batteriskiftet blev foretaget på en EL7, der er en ny, større SUV fra Nio. Teknisk set er der tale om anden generation af Nios batteriskiftestationer. Her tager batteriskiftet fem minutter. Der er plads til i alt 13 batterier inde i bygningen, og batterierne bliver opladet til 90 pct. for optimal batterilevetid og ladetid.
Nio præsenterede i december 2022 sin kommende generation 3-skiftestation. Den vil kunne skifte batterier på 2,5 minutter og har plads til 21 batterier. Dermed vil den teoretisk set kunne skifte op til 400 batterier i døgnet. Men den får vi ikke at se foreløbig i Danmark.
Se batteriskiftet på 5 minutter her
Bilerne kan også lade relativt hurtigt, men det er batteriskiftet, der skiller Nio ud fra konkurrenterne. Nio vil opsætte egne lynladere ved alle batteriskiftestationer, men det er ikke sket endnu.
Udover EL7, som du ser på videoen og billederne, kan man købe sedanmodellen ET7 og snart en mindre sedan kaldet ET5. Alle bruger samme batterier.
Der kommer et gebyr pr. skift, men Nio har endnu ikke lagt sig fast på prisen. Ud over gebyret betaler man for den ekstra strøm, som er forskellen på det batteri, man afleverer, og på det, man modtager. Heller ikke strømprisen kan Nio oplyse.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.