Nio ET7 – For stor og for dyr elbil
Motors vurdering
Nio ET7
- Komfort
- Ydelse
- Display
- Assistentsystemer
- Bagagerum
- Taler ikke dansk
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer, firehjulstræk. Batteri: 100 kWh (brutto)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt652 hk
-
Moment850 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)3,8 sek.
-
Køreklar vægt2.379 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum364 liter
-
Akselafstand306 cm
-
Officiel rækkevidde580 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 2 / 5
-
MålL:510 cm B:199 cm H:151 cm
Motors tal
- Målt rækkevidde 460 km
Det nye kinesiske elbilmærke Nio har lagt ud med at introducere denne ET7 til lige under 900.000 kr. Den kan også leases til 13.683 kr. pr. måned med 0 kroner i udbetaling og inklusive forsikring.
Der er også en tredje model, hvor man køber bilen, men leaser batteriet. Så sparer man 168.000 kr. ved købet, men skal til gengæld betale 2.199 kr. pr. måned til batterilejen.
I alle tre tilfælde gælder det, at prisen er en barriere for en større udbredelse herhjemme. Men andre billigere Nio-modeller står klar i kulissen, og så skal mærket nok bide sig fast.
Nio ET7 er næsten for stor
Den store ET7 er enormt lang og bred og føles limousineagtig med glimrende plads ved bagsædet og masser af udstyr.
Men bilens ydre dimensioner er ikke brugt med omtanke, for eksempel er det udvendige bagagerum ikke let at komme til på grund af den lille åbning, og med blot 364 liters rumfang imponerer det på ingen måde.
Vi savner også en frunk fortil, så en del af pladsen optages tilmed af ladekabler og lignende. Dermed er der ikke sammenhæng mellem bilens størrelse og bagagekapaciteten.
Den store bil er heller ikke let at have med i en parkeringskælder, hvor den både føles bred og svær at dreje om hjørner. Den fornemmelse går igen, når bilen skal parkeres ved et supermarked eller i bymiljøet, og bilen er derfor ikke skabt til hverdagsbrug i Danmark.
Et stort plus får den dog for sin evne til at trække en påhængsvogn: Nio ET7 er godkendt til at trække to tons.
Lille hjælper holder øje med dig
Fornemmelsen af at sidde i en bil, der er skabt til en anden verden fortsætter, når man sidder bag rattet.
Nok er køreindtrykket luksuriøst takket være luftaffjedring og to meget kraftige motorer, der trækker på alle fire hjul. Men den samlede køreoplevelse trækkes alligevel ned af en noget nervøs køreassistent, der fejlagtigt bremser for mange ligegyldige ting langs vejen. Det bliver man let irriteret over.
Det gælder også den robotagtige „lille hjælper“ på instrumentbordet – Nomi – som på engelsk løbende blander sig med meldinger om, at man f.eks. nu kører forbi en skole, eller at man nu skal huske at køre pænt.
Niveauet for hjælpesystemerne er alt i alt set meget bedre i mange andre biler i billigere prisklasser, og det er endda til trods for, at Nio ET7 er forsynet med avancerede lidar-sensorer på taget, som får bilen til at se mere avanceret ud end de fleste andre nye biler.
Hvor lang rækkevidde har Nio ET7?
Den store ET7 fås i to udgaver med enten et 75 kWh-batteri eller som her med et batteri på 100 kWh. Nio angiver ikke, om de anførte kWh skal forstås som brutto- eller nettoværdier.
Prisforskellen er på 120.000 kr., og de to udgaver har ifølge den officielle WLTP-norm en rækkevidde på henholdsvis 445 og 580 km.
Som altid når vi tester elbiler, tog vi ET7 med det store batteri med ud på en køretur på motorvejen med konstant 110 km/t. for at se, hvor langt bilen kunne køre i praksis. Her nåede vi 385 km ved nul grader, og det svarer til 460 km ved en sommerdag med 20 grader.
Det er ikke imponerende, men heller ikke dårligere end for så mange andre tilsvarende elbiler. Ved varieret kørsel kan man nok regne med at kunne runde de 500 km om sommeren, mens de 400 km bør kunne nås ved varieret kørsel om vinteren.
Under testen viste bilens kørecomputer, at bilen i snit havde kørt 4,4 km pr. kWh. Samme computer havde i øvrigt svært ved at komme med et godt bud på bilens rækkevidde, før vi var ret tæt på at have tømt batteriet. Først stillede den over 500 km i udsigt, og da vi havde brugt halvdelen af strømmen, mente den, at der stadig var over 250 km tilbage. I virkeligheden var der på det tidspunkt kun 195 km tilbage, så der en vis risiko for at blive snydt af bilens prognose.
Batteriet kan skiftes
En særlig detalje ved Nio ET7 finder vi ved muligheden for at køre forbi en batteriskiftestation, hvor batteriet på få minutter kan skiftes ud med et tilsvarende fuldt opladet.
Nio er snart klar med første batteriskiftestation i Slagelse, og der er planer om at bygge flere i landet, ligesom de også dukker op i andre lande. Så kan man særligt på lange ture drage fordel af et hurtigt batteriskifte.
Det bliver dog ikke gratis. Dels skal man betale for at få batteriet byttet, dels skal man betale for den strøm, man samtidig får på bilen. Præcis hvordan prisstrukturen skal se ud, er endnu ikke på plads.
Hvor hurtigt oplades Nio ET7?
Det betyder, at man indtil videre må lade bilen op på samme måde, som man gør med andre elbiler. Ifølge fabrikken kan Nio ET7 oplades med op til 130 kW, når man er på farten. Det kræver optimale forhold, og de er sjældent til stede.
I ET7 kan man dog manuelt tænde for en forvarmning af batteriet, så man kan forberede batteriet til at blive lynladet. Det gjorde vi, da vi testede bilens ladeevner, og på en halv time lykkedes det at løfte batteriets energiindhold fra blot 1 procent til 61 procent.
Det gik hurtigst i det første kvarter, hvor vi i snit ladede med 123 kW. Målt over den halve time, vi ladede, blev den gennemsnitlige ladeeffekt på 112 kW. Det betød, at der kom 56 kWh på batteriet, eller hvad der modsvarer omkring 240 km motorvejskørsel om vinteren. Det er helt fint og i tråd med det, der reklameres med.
Vi prøvede også at lade bilen op fra 90 til 100 procent, og her lader bilen med blot 30-40 kW, men også det er helt forventeligt for elbiler. Hjemme kan bilen oplades med en 11 kW-lader, der trækker strøm fra tre faser, og så tager en fuld opladning mellem ni og 10 timer.
Nio vil være store i Danmark
Selvom denne ET7 ikke rammer det danske marked med stor kraft, skal man nok alligevel komme til at lære Nio at kende. For det er en seriøs og kraftfuld organisation, der står bag det nye kinesiske bilmærke.
Allerede nu er der således opbygget en organisation herhjemme, som var der kunder i hobetal, og ambitionerne fortsætter med opførelsen af et stort oplevelseshus midt på Strøget i København, ligesom det i mange store byer i landet er muligt at se nærmere på bilmærkets modeller i såkaldte pop-up-forretninger.
Det giver alt sammen mening, når en noget mindre Tesla-konkurrent dukker op senere på året.
Så selvom ET7 føles lidt fejlcastet til det danske marked, så bliver de næste modeller uden tvivl mere relevante.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.