Her er Europas 7 fineste nye biler

Syv finalister er gået videre i kampen om at blive Car of the Year 2024. For første gang er en kinesisk bil kommet med i det europæiske finalefelt.

Kandidater til Car og the Year på strand.
Nyt om biler

Dagen før kåringen af Årets Bil i Danmark er juryen bag den internationale kåring - Car of the Year - nu klar med sin nominering af de syv bilmodeller, der går videre til finalen.

Car of the Year vælges af en jury bestående af 59 motorjournalister fra 22 europæiske lande, og FDM og dermed Danmark har en enkelt mand i juryen.

28 nye biler var med i kampen

Bruttogruppen af bilnyheder består af bilmodeller, der er nye, og som er til salg på mindst fem markeder inden årets udgang.

I år var der 28 modeller, der kunne leve op til de krav, og af den pulje er følgende syv biler nu stemt videre til finalen:

Syv bilmodeller kan nu kalde sig kandidat til Car of the Year 2024.
Syv bilmodeller kan nu kalde sig kandidat til Car of the Year 2024.
  • BMW 5-serie/i5
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot 3008/E-3008
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30

Kina med for første gang

Fire af de syv biler fås udelukkende som rene elbiler, mens BMW 5-serien og Peugeot 3008 både tilbydes som elbil og i udgaver med forbrændingsmotor.

Toyota C-HR fås med fuldhybrid-teknik og som plugin-hybrid.

For første gang nogensinde er et kinesisk bilmærke kommet med i et finalefelt i form af BYD Seal, der er en elbil på størrelse med Tesla Model 3.

Jeep Avenger på scenen.
Jeep Avenger vandt prisen for 2023. Søren W. Rasmussen overrækker trofæet til Jeeps repræsentant.

God dansk overensstemmelse

Fra Danmark er det FDM's Søren W. Rasmussen, der både er præsident for og dansk medlem af juryen, og han er ganske tilfreds med resultatet:

- Fem af de syv biler var også at finde på min stemmeseddel, hvor jeg dog havde sat kryds ved Mercedes-Benz E-klasse og VW ID.7 i stedet for Toyota C-HR og Volvo EX30, siger han, idet han afslører, at også de to sidstnævnte var meget højt på hans liste.

Alt i alt er der dermed fin overensstemmelse mellem det danske jurymedlems favoritter og dem, den samlede jury sendte i finalen. Søren W. Rasmussen forudser et ganske tæt løb, før den endelige vinder kan kåres.

Vinderen findes til februar

Efter at finalefeltet nu er klar, kan det videre testarbejde påbegyndes med særlig fokus på de syv finalister. Juryen har næsten to måneder til den opgave, idet vinderen først skal udpeges midt i februar, når den store biludstilling vender tilbage til Geneve.

Læs FDM's test, forpremierer eller omtaler af de syv finalister her:

BMW i5

BYD Seal

Kia EV9

Peugeot E-3008

Renault Scenic

Toyota C-HR

Volvo EX30

Alle kandidaterne

Juryen skulle vælge de syv kandidater ud fra dette store felt af kvalificerede biler:

BMW 5-serie/i5, BMW XM, BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Han, BYD Seal, Fiat 600e, Ford Bronco, Honda CR-V, Honda e:NY1, Honda ZR-V, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona, Jeep Grand Cherokee, Kia EV9, Lexus RZ, Lucid Air, Mercedes-Benz E-klasse, Mercedes-EQ EQE SUV, Nio ET7, Peugeot 3008/E-3008, Renault Espace, Renault Scenic, Smart #1, Toyota C-HR, Toyota Prius, VW ID.7 og Volvo EX30.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve