Duster er en af den slags biler, der er mere kendt end det mærke, det tilhører. Berømmelsen er kommet gennem en sejlivet karriere på 13 år, 2,2 millioner solgte styks, et rustik udseende, en solid fan-base, gode terrænevner og lav pris.
Og så har den haft notorisk dårlige sikkerhedsvurderinger, der har givet modellen skældud, og som den deler med sit mærke, Dacia.
Nogle af de egenskaber ser ud til at blive ændret, når en helt ny generation kommer på gaden og ud i terrænet til efteråret.
Moderne og mere almindeligt udseende
Først og fremmest har designet får en gevaldig opfriskning, så det billige, men også populære rustikke udseende har måttet vige for et moderne og mere almindeligt SUV-design dog med klare offroad-elementer.
Den hidtidige Duster har hele vejen været baseret på en efterhånden meget gammel Renault-platform, men nu skifter Duster til Renaults moderne CMF-B-platform, der bl.a. benyttes til Renault Captur og Dacia Jogger.
Den nye Duster har samme længde som forgængeren, men er blevet bredere og lidt lavere, og der er kommet bedre plads i kabine og bagagerum.
Mere sikkerhedsudstyr
Den nye platform skulle give mere komfortabel kørsel siger Dacia, men giver i hvert fald basis for et noget højere sikkerhedsniveau end hidtil.
Fartpilot er nu standard, og det er også automatisk nødbremse, der også reagerer på fodgængere, cyklister og motorcyklister, trafikskiltegenkendelse, advarsel mod fartoverskridelse, vognbane-advarsel og -assistent.
Desuden har bilen automatisk op- og nedblænding på de versioner, den danske importør forventer bliver de mest solgte varianter.
Om forbedringerne i sikkerhedsudstyr og karrosseriets kollisionsbeskyttelse er nok til at løfte Duster op i et rimeligt leje i Euro NCAPs sikkerhedstest, som løbende strammes, må kommende test vise.
Én motor: 130 hk benzin
I Danmark bliver der formentlig kun én motorvariant. Det er en nyudviklet benzinmotor med 130 hk. Den er koblet til et manuelt sekstrins gear og kan i Danmark kombineres med både forhjulstræk og firehjulstræk.
Det er mere end firehjulstrækket, der adskiller de to. Frihøjden i 4x2-varianten er 20,9 cm, i 4x4-varianten er den oppe på 21,7 cm, hvilket er mere end på forgængeren.
4x4-versionen har andre for- og bagkofangere, der giver større tilkørsels- og afgangsvinkler af hensyn til decideret offroad-kørsel.
Diesel-versionen ser ud til at forsvinde ved generationsskiftet.
Tre varianter – alle med stor skærm
Kabinen er også totalfornyet med 10,1-tommer trykskærm i alle udgaver.
Tre udstyrsversioner ventes tilbud i Danmark, når Duster ankommer til foråret: Expression med blandt andet tagbøjler, syv tommer førerdisplay, 10,1 tommer trykskærm, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og 17 tommer alufælge.
Extreme-versionen har desuden fleksible tagbøjler, vaskbart mikrofiberstof i kabinen og gummimåtter. Topversionen Journey har bl.a. 18 tommer hjul, klimaanlæg, nøglefri betjening, elektronisk parkeringsbremse, trådløs mobilopladning og opgraderet lydsystem.
Pris kendes ikke
Priserne kendes ikke. I dag koster en skrabet udgave med 90 hk 215.000 kr. og med mere udstyr 235.000 kr.
Den oprindelige Duster stammer fra 2010, men kom først til Danmark i 2013. På de ca. ti år er der solgt tæt på 9.000 styks.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.