Dacia Spring – Billigste elbil lokker, men glem den
Motors vurdering
Dacia Spring
- Pris
- Metallak
- Varmeanlæg
- Lademulighed
- Rækkevidde
- Sikkerhed
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 27,4 kWh (netto)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt44 hk
-
Moment125 Nm
-
Topfart125 km/t.
-
Acc. (0-100)19,1 sek.
-
Køreklar vægt1.045 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum270 liter
-
Akselafstand242 cm
-
Officiel rækkevidde230 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 6
-
MålL:373 cm B:158 cm H:152 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,30 kr./km
- Målt rækkevidde 135 km
Danmarks billigste elbil er simpelthen blevet for billig! Hvordan kan en bil være for billig, kan man måske tænke.
Men i tilfældet Dacia Spring giver svaret nærmest sig selv: Den kører elendigt, den kan som udgangspunkt kun hurtiglades, hvis man tilkøber en ekstra ladefunktion, dens rækkevidde er urimeligt kort, og så er sikkerheden i bilen under al kritik.
Det er både ærgerligt og overraskende, at en ny bil anno 2022 er så slem, for det ville bare have været dejligt, hvis man kunne købe en ny elbil til 154.000 kr., som rent faktisk var et hæderligt køb. Men sådan er det desværre ikke.
Vi kunne kun køre 135 km på motorvej (ved 4 grader), før batteriet var tomt. Det foregik som altid i vores test ved 110 km/t., hvilket i øvrigt er tæt på topfarten, og en sådan køretur føles ikke særlig behagelig. Styretøjet er det værste, vi har prøvet i nyere tid, lyset fra forlygterne er svagt, støjniveauet er højt, og siddekomforten er elendig.
Det sidste skyldes bl.a. at forsædet kun kan justeres i længden og i ryglænshældningen, og at rattet slet ikke kan justeres. Derudover er udsynet skråt bagud dårligt.
Gammeldags betjening i Dacia Spring
Der er ikke megen plads i en Dacia Spring, men det går an at komme ind på forsædet, mens det er ret besværligt at komme ind på bagsædet, selvom der er separate sidedøre deromme.
Bilen startes med en nøgle i tændingslåsen som på en gammeldags benzinbil, og når den melder klar, kan man dreje gearvælgeren mellem forsæderne over på D, og så kører den fremad.
Man skal selv huske at sætte den i N igen, når turen er slut, og derefter aktivere håndbremsen. Glemmer man det, kører bilen videre, også selv om man åbner døren. Det er altså en farlig detalje, og viser en del om bilens simple opbygning.
Hvordan kører Dacia Spring?
På vejen foregår kørslen roligt, for der er kun 44 hk at gøre godt med. Dacia Spring er da også primært tænkt som en bybil.
Styretøjet er ret slasket og upræcist, og det skramler hele tiden lidt fra bilen. Det er ikke nogen overbevisende oplevelse.
Bremserne er egentlig lette at bruge, men der er ikke mulighed for at bruge rekuperation, hvor elmotoren bremser ned og genbruger energien. I stedet er der en Eco-funktion, hvis man ønsker at spare lidt på energien.
Varmeanlægget er overraskende godt, og det giver hurtigt god varme til både forrude og kabinen. Det er fuld-elektrisk og altså ikke en egentlig varmepumpe. Men den effektive varme er rar, for der er ikke varme i sæderne.
På skærmen i midten er der mulighed for at have sin telefon tilkoblet med kabel, og så kan man bruge enten Apple CarPlay eller Android Auto. Det fungerer fint.
Hvad koster Dacia Spring?
Billigste udgave af Dacia Spring koster 141.000 kr., og er i udstyrsudgaven Comfort. Den vi har testet, hedder Comfort Plus, og den koster 12.000 kr. ekstra.
For de penge får man metallak, reservehjul og donkraft, indtræk i syntetisk læder og den omtalte skærm med radio og telefonopkobling.
Til Comfort Plus-varianten kan man desuden tilkøbe en 30 kW-hurtiglader for 5.000 kr., og så kan man DC-lade bilen. Så tager det 50 minutter at lade bilen op til 80 procent.
Med en ladeboks tager det næsten syv timer, idet bilen kun lader med én fase, og dermed maksimalt 3,7 kW.
Det er i begge tilfælde lang tid, når batteriet kun er på netto 27,4 kWh.
Er Dacia Spring et godt køb?
Euro NCAP har i 2021 sikkerhedstestet Dacia Spring til blot en enkelt ud af fem stjerner. Det vidner om en bil med et sikkerhedsniveau, der simpelthen er ude af trit med tiden.
Bilen har ganske vist en nødbremse, men den bremser ikke for cyklister og fodgængere, og den virker ikke overbevisende. Derudover er selve kollisionsbeskyttelsen ikke særlig god.
Det lave sikkerhedsniveau er endnu en god grund til, at man ikke skal købe bilen.
Vi har beregnet de samlede udgifter ved ejerskab over fem år og 100.000 km til 2,30 kr. pr. km. Det er lavt og tillokkende, men ændrer ikke vores anbefaling om, at man gør bedst i blot at glemme bilen.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.