BYD har travlt med at udvide sit modelprogram i Europa, og efter en sløv start i Danmark, er der nu kommet pænt gang i salget. Danske bilkøbere kan vælge mellem Dolphin, Atto 3, Seal, Seal U, Han og Tang.
Mindst yderligere to modeller kommer inden for et årstid: en stor crossover og en mikrobil. De to hedder i Kina hhv. Sealion og Seagull, men der hersker usikkerhed om, hvad de kommer til at hedde i Europa.
På årets Geneva International Motor Show viser BYD også den nye Seal U, som plugin-hybrid med elektrisk rækkevidde på op til 115 km. Bilen benytter en ny og avanceret udgave af BYD’s DM-i-teknik.
Det er første gang, at BYD vil sælge andet end rene elbiler i Europa, men i Kina udgør plugin-hybrider omkring halvdelen af firmaets bilsalg. BYD var globalt det første bilmærke til at lancere en plugin-hybrid, hvilket skete med F3-modellen i 2008.
Seal U-hybrid er beregnet til lande i Europa, hvor elbilsalget ikke går godt. Bilen er derfor ikke tiltænkt Skandinavien.
Nyt premium-mærke: Denza
Mere opsigtsvækkende på udstillingen er præsentationen af to premiummærker fra BYD Auto, Denza og Yangwang. Denza, som ejes ti procent af Mercedes-Benz, er med, da det nu er besluttet at lancere mærket i Europa med start til efteråret.
Første model er den voldsomme luksus-MPV, D9, der fås som plugin-hybrid og med ren el, men mere interessant bliver den fuldelektriske crossover N7, som er planlagt til en gang i 2025. Om og hvornår, Denza skal sælges i Danmark, er ikke afgjort.
N7, som er søsterbil til to BYD-varianter, bl.a. Sealion, er en lang, fempersoners SUV med masser af benplads ved bagsædet og et meget langt bagagerum. N7 er også en lækkert udført bil og med avancerede funktioner, bl.a. har den luftaffjedring. Da Motor prøvede bilen på en lille bane i Kina, gjorde den et godt indtryk med køredynamik – omtrent så god som Seal og væsentlig bedre end den store SUV, Seal U.
Helt selvkørende
Denza N7 er samtidig BYD’s første selvkørende bil. I BYD’s hjemby Shenzhen, der har 16 mio. indbyggere, har Motor prøvet en 45 minutter lang tur på ikke bare motorveje, men også ad større veje med mange vognbaner, lyskryds, kryds uden signalregulering og blandet trafik.
Kører imponerende godt helt selv
Bilen klarede turen imponerende godt med fine vognbaneskift og overhalinger, automatiske udfletninger i kryds, bløde opbremsninger og ingen problemer med at reagere på grønt og rødt lys samt køre uden om cyklister og parkerede biler.
Da denne form for fuldt niveau 3-selvkørende ikke er egentlig tilladt i Kina, skulle føreren røre rattet en gang i mellem og være klar til at tage over. Det blev nødvendigt en gang, da bilen overså en bagfrakommende lastbil, der uvarslet skiftede vognbane. Så der er nok et pænt stykke endnu, hvis der er høj risiko for et sammenstød hver dag.
Den selvkørende funktion bliver nu tilgængelige for kunder i Kina gennem en over-the-air-update. BYD har ingen aktuelle planer om at lancere niveau 3-kørsel i Europa, men demonstrerer med N9, at firmaets teknologi er langt fremme. N7 benytter som en del andre kinesiske biler lidar-sensor til at vurdere trafikbilledet.
Vild luksus til to-tre mio. kr.
Men det kan blive meget finere. På standen i Genève troner BYD’s topmodel, og den er svær at overse. Yangwang U8 hedder den enorme SUV, som kunne minde om en blanding af Kia EV9 og en Land Rover.
Det helt nye mærke befinder sig i bilernes absolutte topklasse, og selv om BYD har taget et par Yangwang med til Genève, er der ikke foreløbig planer om at lancere luksusmærket i Europa. Men BYD vil gerne vise, hvad mærket mestrer og samtidig lodde stemningen. Ydermere vil nogle eksemplarer køre rundt på en charmetur i Europa senere på året.
U8 er en enorm, luksuriøs og avanceret firehjulstrækker. Den er også dyr. I Kina koster den fra ca. én mio. kr., men med højere priser i Europa og dansk afgift, ligner det en pris på langt over to mio. kr., nok tættere på tre.
Kan køre sidelæns
Yangwang U8 er baseret på BYD Autos sofistikerede e4-platform, hvor der er en elmotor i hvert hjul. Ud over næsten 1.200 hk(!) giver det flere interessante, men nok ikke vigtige muligheder.
Bl.a. kan bilen dreje om sig selv, eller skubbe bagenden sidelæns ind i en parkeringsbås, hvis der ikke er plads til en parallelparkering. Bilen kan også køre med en fladt dæk, og i tilfælde af bremsesvigt i det hydrauliske system, kan bilen bremse kraftigt med de fire elmotorer.
Terrænegenskaberne er også ekstreme med muligheden for at kontrollere hvert hjul individuelt, kombinereret med luftaffjedring. Og så kan bilen i øvrigt ’sejle’, f.eks. hen over en sø, hvis der ikke er for store bølger!
U8 er en seriehybrid eller elbil med rækkeviddeforlænger. Teknikken minder i princippet om den, man finder i Mazda MX-30 R-EV og i Nissans E-Power-modeller. En turbo-benzin-motor leverer via en generator strøm til de fire elmotorer og til batteriet. Rækkevidden på strøm er noget over 100 km.
SUV’en er 5,32 meter lang og med en vægt på omkring 3,4 ton er den faretruende tæt på de nuværende, europæiske kørekortregler.
Elektrisk supersportsvogn
Yangwang har i Kina desuden lige indledt salget af supersportsvognen U9, der befinder sig i samme liga som de dyreste modeller fra Ferrari og Lamborghini.
U9 deler teknik med U8, men er ren elbil med omkring 1.300 hk Prisen er endnu højere end U8’s, men så får man også en bil med en 0-100-tid på 2,36 sekunder.
Bilens 800 volt-system giver mulighed for opladning med op til 500 kW, og det er muligt at sætte to lynladestik i på én gang. Med 500 kW kan 80 kWh-batteriet lades fra 30 til 80 procent på ned til ti minutter.
Også et bilmærke: Fang Cheng Bao
En stor luksussedan, Yangwang U6, bliver lanceret inden længe.
Og som om det ikke skulle være rigeligt, har BYD i Kina netop lanceret yderligere et luksus-bilmærke kaldet Fang Cheng Bao.
Første model er den Land Rover Defender-agtige Bao 5, der er mere i mellemstørrelse og er en plugin-hybrid.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.