MG viser muskler på dette års Geneva International Motor Show, hvor både MG og bilshowet kan fejre 100-års jubilæum.
Der er nyheder i mange kategorier, og det er endda uden de mere betydningsfulde nye modeller, som ventes lanceret næste år i form af tre helt nye elbiler, ZS, 5 og Marvel 5.
Trækplasteret er den spektakulære, elektriske sportsvogn Cyberster, som ventes til Danmark og andre lande med højrekørsel allersidst i 2024.
Bilens præstationer kom for en dag på messen. Med to motorer er ydelsen op til 544 hk, der giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 3,2 sekunder. Med én motor yder bilen 340 hk, og 0-100-tiden er 5,2 sekunder.
MG 3: helt ny minibil med hybridteknik
Mens Cyberster har været vist adskillige gange, er MG’s mest reelle nyhed den nye MG 3. Den afløser en bedaget model med samme navn, som har været solgt i Storbritannien, hvor den har været en af landets billigste biler.
Men hvis nogen kortvarigt nåede at glæde sig til en billig elbil, må den forventning parkeres et stykke tid endnu. MG er ikke en elbil, men kommer som konventionel benzinbil og som fuldhybrid.
I hybridudgaven vil MG 3 komme til at konkurrere mest direkte mod Toyota Yaris Hybrid. Renault har også Clio i en hybrid-version, men den sælges ikke i Danmark.
Dansk skæbne uvis
MG 3, der er en minibil på 4,11 meters længde, får som hybrid virkelig pæne præstationer. Bilens såkaldte Hybrid+-system leverer 195 hk, og den kan køre ganske meget på strøm i kraft af et temmelig stort batteri på 1,8 kWh.
Den officielle benzinøkonomi er op til 22,7 km pr. liter med et CO2-tal på ca. 100 gram. Det er knap så godt som den 130-hestes udgave af Toyota Yaris.
MG 3 vil være klar i Europa til sommer, men bilens danske skæbne er ikke afgjort. Den danske importør vurderer i øjeblikket, om et giver mening at introducere en hybrid-model, særligt om den kan blive økonomisk attraktiv.
To luksus-elbiler: MG 9 og S9
MG har også nyheder fra øverste hylde i form af de fem meter lange luksusbiler, MG 9 og MG S9. Det er hhv. en sedan og en coupé-crossover. Begge er rene elbiler med god rækkevidde, idet største batteri-mulighed er på 90 kWh.
Officielt er det ikke besluttet, om de to flagskibe skal sælges i Europa. Men mon ikke? Ud over deres blotte tilstedeværelse på Genève-udstillingen, har MG gjort sig den ulejlighed at omdøbe dem fra deres kinesiske modelnavne.
I Kina er de to helt nye elbiler ikke engang en MG, men tilhører et andet mærke i den vidtforgrenede SAIC-koncern, Rising Auto. F7 og R7 hedder bilerne på hjemmemarkedet.
I Kina er de to elbiler udviklet til at kunne skifte batteri på samme måde, som Nio allerede tilbyder.
De to store MG-modeller kan dog have det ’problem’, at de overlapper temmelig meget med modellerne hos MG’s nye søstermærke, IM.
Også MG 7: en stor hybrid-sedan
Yderligere en hjemmemarked-model er udstillet på Genève-salonen, den mellemstore MG 7. Her er tale om en ’ægte’ MG, som har været til salg i flere generationer siden 2009. Set fra Nordeuropa har bilen dog den betydelige ulempe, at den ikke er fuldelektrisk.
MG 7, der er en sedan, fås som ren benzinbil og som plugin-hybrid.
Heller ikke for MG 7 er der officielle planer om en europæisk lancering.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.