Kias nye mini-SUV blander sig i elbil-kamp

EV3 er navnet på Kias første rendyrkede el-SUV i den lille mellemklasse. Den skal på sigt overtage pladsen fra Niro og skal bl.a. konkurrere mod den nye Renault Scenic og Toyotas BZ2X. Vi har gennemgået nyheden.

Lysegrøn Kia EV3 i studie skråt forfra.
Nyt om biler

Kia skruer nu endnu et nøk op for ambitionerne, når det handler om elbiler.

En ny EV3 skal efter sommerferien bringe Kia et skridt tættere på målet om årligt at sælge 1,6 mio. elbiler på verdensplan i 2030, og her skal det i høj grad være det europæiske marked, der skal bane vejen.

Se video med Kia EV3 her

I Danmark vil bilen træde direkte ind i et konkurrencebetonet marked med populære biler som Volvo EX30, Toyotas kommende BZ2X og Renault Scenic.

Det betyder, at vi formentlig kan vente os priser i intervallet mellem 300.000 og 350.000 kroner.

Lysegrøn Kia EV3 skråt bagfra.
Kia EV3 er en elbil i mellemklassen. Den er skabt til kun at være en elbil, og er første model fra Kia i denne størrelse, der ikke også kommer med en benzinmotor.

Henter teknik fra den store EV9

Den nye EV3 er en mellemklasse-SUV, og med en længde på 4,30 meter er den fire cm længere end VW ID.3.

Det er lykkedes Kia at overføre en hel del teknik fra den noget større EV9, der kom på markedet for et års tid siden, og det betyder, at EV3 får et ganske eksklusivt udstyrsniveau.

I kabinen er det stofbeklædte instrumentbord således udstyret med tre skærme, der side om side giver masser af muligheder for at følge med i både kørslen, klimaanlægget og navigationsanlægget, ligesom skærmene giver mulighed for at se video, mens man lader.

Førerpladsen i Kia EV3.
Førerpladsen har overtaget indretningen fra den store EV9 og benytter samme skærme. Der er en del knapper foruden skærmene, hvor bl.a. klimaanlægget betjenes.

God plads bag

Der er fine stole fortil, og mellem dem er der en midterkonsol med et indbygget bord, der kan trækkes ud, når man holder stille.

Ved bagsæderne er der udmærket plads, og man kan justere ryglænet, så man kan slappe af på længere køreture. Der er friskluftdyser ved bagsædet og mulighed for varme i sæderne.

Forlygterne er opbygget med 12 enkeltstående LED-lamper i hver side, og de er af matrix-typen, der selv kan maskere for øvrige trafikanter, selv om man kører med det lange lys tændt.

Bagagerummet i Kia EV3.
Bagagerummet rummer 460 liter, og forrest er der en lille 'frunk' til ladekablet.

Store batterier, langsom ladning

På det køretekniske område vil bilen kunne fås med mærkets mest avancerede køreassistent, der både kan fastholde bilen i vognbanen, holde afstand til forankørende biler og tilpasse farten efter de lokale forhold. Og så kan man kommunikere med bilen via Kias app til mobilen.

Elbilteknisk er Kia EV3 dog ikke på niveau med de større Kia-elbiler. Denne nye 3’er benytter nemlig et elsystem på 400 volt, hvilket er halvt så meget som det, der benyttes i EV6 og EV9.

Den lavere spænding giver en mere moderat ladeeffekt, der afhængig af batteristørrelsen svinger mellem 102 og 128 kW. Det er ikke særlig meget, når man sammenligner med de nyeste biler på markedet. De to batterier er begge af NCM-typen med nikkel og kobolt, og de er på hhv. 58 og 81 kWh.

Hvidt klapbord i Kia EV3.
Et smart bord i midterarmlænet kan trækkes frem og bruges ved f.eks. ladepauser. I bordet er der bl.a. knapper til styring af bakkameraet.

Op til 560 km

Det medfører foreløbige rækkevidder på hhv. 410 og 560 km, som er ganske pænt. I begge tilfælde kan man ifølge fabriksoplysningerne oplade batteriet fra 10 til 80 procent på omkring en halv time.

Uanset batteristørrelsen er det en elmotor på 204 hk, der trækker på forhjulene, og det giver en accelerationstid fra 0 til 100 km/t. på mellem 7,4 og 7,7 sekunder.

Udgaven med det lille batteri må trække en påhængsvogn med en vægt på op til 300 kg, mens den med det store batteri må trække op til 1.000 kg.

Bagsædet i Kia EV3.
Bagsædet byder på udmærket plads, og der er et fladt gulv foran bagsædet. Man sidder ret højt, og ryglænets vinkel kan justeres.

Detaljer der tæller

Vi har allerede haft lejlighed til at gennemgå bilen, men vi har ikke haft mulighed for at køre den. Fra den statiske gennemgang har vi noteret os følgende detaljer, der er værd at bemærke:

* Fortil er der en ’frunk’, altså et lille ekstra bagagerum på 25 liter, hvor man kan opbevare ladekabler.

* Bagagerummet bagtil er på 460 liter, og her kan bunden indstilles i to højder. I topudgaven er bagklappen el-betjent.

* På taget er der to langsgående og ret solide rælinger i metal, og der kan man montere tagbøjler til tagboks eller tagtelt.

* De udvendige dørhåndtag er i de forreste døre af typen, der vipper ud, og de virkede ikke særlig brugervenlige, idet de er svære at betjene. Det samme kan man sige om dørgrebene i bagdørene, idet de er indbygget lodret i forlængelse af sideruden i bagdøren.

Panel i døren på Kia EV3.
Varme og køling i forsæderne styres fra traditionelle knapper, der er placeret på dørsiderne. Der er også traditionelle knapper til elruder og elspejle.

Strømmen kan trækkes ud

Inde i bilen er der trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt trådløs opladning af telefonen. Der er også et 230-volt udtag ved bagsædet.

Fra ladeporten, der er placeret ved højre forhjul, kan man montere en adapter, så man kan trække 230 volt ud af ladestikket til brug for udstyr til f.eks. hobby eller elcykler. Hjemme kan bilen oplades med 11 kW fra en trefaset ladeboks, og bilen er forberedt til Plug & Charge.

I topudgaven er der headup-display, som er på 12,3 tommer, hvilket er ganske meget.

Lysegrøn Kia EV3 oppefra.
Den ret høje EV3 kommer med to batteristørrelser på hhv. 58 og 81 kWh. Det medfører foreløbige rækkevidder på hhv. 410 og 560 km.

Mobilen gør det ud for nøglen

Der er mulighed for at styre en del af bilens funktioner fra en Kia-app, og man kan endda vælge kun at bruge mobilen som nøgle til bilen, og så køre afsted uden at medbringe selve nøglen. En sådan adgang til bilen kan deles med i alt syv brugere.

Under kørslen kan topudgaverne selv skifte vognbane på motorvejen, og undervejs holder en indbygget pulssensor i rattet øje med, om man holder på rattet. Mærker bilen, at man ikke holder om rattet, giver den først en række advarsler, hvorefter bilen selv bremser ned og aktiverer advarselslyset. Godt at vide, hvis man skulle få et ildebefindende under kørslen.

Kabinen er opbygget med udpræget brug af genbrugsmaterialer for at mindske bilens CO2-aftryk. En lille QR-kode på instrumentbordet giver mulighed for, at man kan studere dette nærmere på sin telefon, mens man sidder i bilen.

Forlygte på Kia EV3.
Forlygterne er af LED-matrix-typen, så man kan køre med langt lys uden at blænde.

Firehjulstræk senere

Bilen leveres som udgangspunkt med 17-tommer hjul i grundudgaven, men man kan opgradere til 19-tommer. Den indtil videre topudgave hedder GT Line, og den kommer altid med 19-tommer hjul. Soltag af glas er en mulighed, og det er endda et ret stort et af slagsen, og det kan åbnes.

I 2026 udvides modelprogrammet med en firehjulstrukken udgave, ligesom en egentlig GT-udgave også til den tid vil være at finde i modelprogrammet.

Priserne ventes først offentliggjort engang efter sommerferien, hvor bilen også vil kunne bestilles.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025