Bilgiganter bakker med elbil-ambitioner

Benzinbiler og hybrider får et længere liv hos mange bilproducenter, som nu skubber datoen for 100 procent elbil-salg nogle år ud i fremtiden. Årsagen er især et vigende elbilsalg i mange lande. Umiddelbart kan det være godt nyt for danske elbil-købere.

Elbil på samlebånd med gule robotter.
Nyt om biler

For blot tre-fire år siden kastede bilproducenterne sig ud i et PR-kapløb om at annoncere den tidligst mulige død over forbrændingsmotoren.

Ford ville udelukkende sælge elbiler i EU fra og med 2030, Opel proklamerede den sidste solgte benzinbil i 2026 og DS i 2027, Mini ville have solgt sin sidste benzinbil i 2029, mens Audi planlagde at nå til samme punkt i 2033. Jaguar trumfede ved at erklære sig for rent elbilmærke fra 2025. VW strammede sine forventninger til 70 pct. elbilsalg i Europa i 2030.

Men nu ser verden pludselig anderledes ud. Adskillige bilmærker udskyder deres frivillige deadline, sænker forventningen til elbil-andele og sætter store investeringsprojekter på pause – samtidig med, at ledelserne betoner, at et rent elbilsalg stadig er endemålet.

'Forbrændingsmotoren lever endnu'

- Elbiler er fremtiden, men forbrændingsmotorens æra er ikke over, siger således VW’s økonomidirektør og oplyser, at Volkswagen-gruppen stadig vil investere mange milliarder, så brændstofbiler kan fortsætte med at være konkurrencedygtige.

Mercedes-Benz har netop udskudt sit elektriske mål om 50 procent elektrificerede biler fem år fra 2025 til 2030. Det mål blev meldt ud så sent som i 2021.

Dengang var forventningen, at de 50 procent elektriske biler i 2025 langt overvejende ville være rene elbiler. Mercedes-chefen tvivler nu endda på, at mærkets salg i Europa vil være 100 procent elektrisk i 2030.

Elbil hængende på samlebånd.
Mange bilproducenter har investeret stort i nye elbiler og ombyggede fabrikker, men de må nu erkende, at de nok må holde liv i benzinbiler længere end planlagt.

Ford udskyder til 2035

Ford, som ellers i 2021 var klar i mælet om 100 procent elbiler ved udgangen af dette årti, har ændret mening. En talsperson for Ford Europe bekræfter over for Motor, at den målsætning nu er udskudt til 2035.

Hverken Opel, DS eller Jaguar har sagt offentligt, om deres nærtstående deadline står ved magt.

Der er også flere eksempler på, at store elbil- og batteri-investeringer er udskudt eller aflyst. Bl.a. sætter et joint-venture mellem Stellantis og Mercedes-Benz to ud af tre planlagte battericelle-fabrikker på pause. Den første er i drift.

Mercedes udvikler ny generation af benzinbiler

Mercedes-Benz annoncerer også, at man fortsætter med at udvikle helt nye brændstofbiler, som kommer på markedet i 2027 og skal leve et godt stykke ind i 2030’erne. Desuden siger Mercedes-Benz, at plugin-hybrider vil forblive ’relevante’ i adskillige år.

Nissan har dog blikket stift rettet mod et rent elbil-program i Europa og har netop indledt produktion af sin sidste benzinbil, den faceliftede Qashqai. Volvo holder også fast i målet om nul benzinbiler i 2030.

Den nye tøven skyldes alt sammen et vigende elbilsalg, som mange bilproducenter vurderer, ikke vil gøre solidt comeback lige med det samme.

Rød Ford Explorer skråt forfra.
Ford har netop lanceret sin anden elbil-model, Explorer, men udskyder samtidig sit 100 procent elbil-mål i Europa fra 2030 til 2035 - i hvert fald hvis der er kunder til benzinbiler så længe.

Elbiler går tilbage i EU

Mens elbilsalget i Danmark bliver ved med at stige og nu ligger over 50 procent, går det den modsatte vej i andre lande, som i forvejen havde en væsentlig lavere andel af elbiler.

Bl.a. Tyskland og Storbritannien har oplevet betydelig tilbagegang i år, og i EU som helhed faldt elbilsalget 13 procent i maj sammenlignet med maj sidste år. Selv elbil-landet Norge må registrere en helt uvant nedgang, 77 pct. var elbiler i maj mod næsten 81 pct. i maj sidste år.

Der er dog også EU-lande med stigende salg af elbiler.

Tilskud forsvundet

Faldene skyldes i høj grad bortfaldet af tilskud i mange lande, både for private og virksomheder.

Desuden spiller det ind, at der fortsat er høje renter, der gør det dyrt at låne penge til de relativt dyre elbiler. Derudover er lademulighederne ikke særlig gode mange steder i Europa.

- Populært sagt kan man sige, at resten af Europa befinder sig hvor Danmark var for fire-fem år siden, hvor pris, rækkevidde og opladning var en hindring, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Men bilproducenterne er tvunget til at sælge elbiler i kraft af de skærpede CO2-krav i EU. Det betyder, at hvis bilmærkerne skal undgå store bøder, skal elbilerne afsættes i lande, hvor der er købere til dem. Og det er blandt andet i Danmark.

Autotransporter med biler.
Det svage elbil-salg i mange europæiske lande kan være godt for danske elbil-købere. Bilproducenterne vil gerne sende deres nye biler til Danmark, ofte til gode priser.

Kan være godt for danske bilkøbere

Derfor kan det for danske elbilkøbere isoleret set være godt, at store dele af Europa tøver, påpeger forbrugerøkonom i FDM. Ilyas Dogru:

- Det er faktisk gode nyheder for forbrugerne, for der vil komme mange tilbud, især i form af privatleasing, da priserne her ikke vil blive justeret så ofte, vurderer han.

Han tilføjer, at det er købers marked. Uanset om man vil købe eller lease, vil vi de kommende år se godt tilbud til danske forbrugere.

'Hold øje med tilbud'

- Så det handler om at holde øje med markedet og slå til, når drømmebilen er på tilbud. Der vil også fortsat være høj tilgang af brugtimporterede biler, hvis efterspørgslen efter elbiler i Europa fortsat er lave, da især brugte firmabiler eller støttede biler vil blive sendt til Danmark, siger Ilyas Dogru.

Som verden ser ud nu, er der dog stadig en sidste salgsdato for benzin-, diesel- og hybridbiler i Den Europæiske Union, nemlig fra og med 2035.

Og selv om bilproducenter vil holde liv i forbrændingsmotoren længere end planlagt, betyder det ikke, at de på kort eller mellemlang sigt kan vige uden om udvikling og salg af elbiler.

Rød Tesla Y forn fabriksbygning.
Tesla, som bygger Model Y i Tyskland, har i høj grad mærket den kølende interesse for elbiler i mange europæiske lande. Samtidig kan andre faktorer spille ind for Tesla. Trods flere prisfald er Model Y gået 24 pct. tilbage i EU i år og 50 pct. i maj. I Danmark og Norge er der tale om et styrtdyk på 50 pct. for årets første fem måneder for mærket, dog med et solidt comeback i juni efter endnu en prissænkning..

Skrappe CO2-krav fra 2025

Allerede fra og med 2025 må nysolgte personbiler i EU i gennemsnit kun udlede 93,6 g CO2 pr. km ifølge normtallene. Det stiller høje krav om mange elbiler, som i de officielle regnestykker udleder 0 gram CO2. Toyota med dets meget høje hybridandel ligger dog allerede lavt.

Hvad de skrappere miljøkrav, som straffes hårdt i bøder at overskride, får af betydning for elbilsalget i 2025, er uklart.

Ford siger således, at man hellere vil sælge færre benzinbiler i Storbritannien for at klare landets miljøgrænser (som lyder på 25 pct. elbiler) end at tabe store summer på at skubbe elbiler ud til kunderne.

Elbil-mærker lider

Den mulige forhøjede told på kinesisk producerede elbiler (men ikke benzindrevne) skubber også i den forkerte retning for elbilsalget.

Tilbagegangen i elbilsalget har ramt flere af de rene elbilmærker hårdt. Tesla er gået kraftigt tilbage i store dele af Europa, og i Danmark og Norge er salget halveret fra 2023 til 2024. Også Polestar, der indtil nu kun har haft én model, lider.

Flere kinesiske mærker kan også mærke udviklingen, og nogle har udskudt deres europæiske lancering eller er ligefrem på vej ud som Great Wall Motors. Faldende salg af elbiler har også været med til at skubbe Fisker tættere mod en truende konkurs.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025