Test afslører: Elbiler døjer med rækkevidde i regnvejr

Regn og kølige vejrforhold forhindrede elbilerne i årets norske rækkeviddetest i at køre lige så langt, som normen siger – med to undtagelser. Fire biler skuffede ved at køre mindst 20 pct. kortere end fabrikstallet. Ny fransk elbil slår Tesla og kører allerlængst.

Grøn bil i kraftigt regnvejr.
Nyt om biler

Allerlængst og allerkortest. De yderpunkter indtog de franske elbiler Renault Scenic og Peugeot 308 i den nyeste rækkeviddetest fra FDMs norske søsterklub, NAF, og norske Motor. 26 biler var med i årets El Prix, som testen hedder.

Den nye MPV/SUV fra Renault, der er kåret til Car of the Year 2024, klarede i virkelighedens verden hele 563 km, før batteriet var helt tomt, og bilen gik i stå ude på de norske fjeldveje.

Dermed slog Renault’et to af de hyppige vindere, Tesla Model Y long range og Model 3 standard range.

Renault Scenic i grønne omgivelser.
Renault Scenic klarede i virkelighedens verden hele 563 km, før batteriet var helt tomt, og bilen gik i stå ude på de norske fjeldveje. Det var længst af de 26 deltagende biler.

Koldt og regnfuldt

Testen foregik under ugunstige vilkår. For selv om NAF kalder denne rækkeviddemåling for sin sommertest, blev den i år udført under kølige forårsforhold med temperaturen omkring 10 grader (spændet lå mellem 13 grader og helt ned til to grader på fjeldet, hvor den sidste del af testen foregik).

Ud over de kølige temperaturer peger NAF på – uden at kunne sætte tal på - at rækkevidden i betydeligt omfang blev påvirket af, at regnen væltede ned på testdagen.

Under de forhold gik en anden fransk elbil i stå som den allerførste. Peugeot E-308 SW måtte give op efter blot 348 km. Søsterbilen Opel Astra Sport Tourer med samme teknik blev næstsidst med 363 km.

At Renault’en kom i top og Peugeot’en i bund er ikke mærkeligt eller overraskende, da der er stor forskel på de to modellers batteristørrelse og på den officielle rækkevidde efter WLTP-normen.

Mini Countryman klarer sig bedst

Mere interessant som testresultat er, hvordan bilerne klarer sig i kampen mod sig selv – altså hvor langt de afviger fra WLTP-laboratorietallet. Det er det tal, der står i brochurerne og som mange bilkøbere formentlig lægger en del vægt på.

I den disciplin vinder Mini Countryman. Som den eneste formår den under de tunge testforhold at køre længere, end den ’lover’. Fire procent over WLTP-tallet klarede den nye SUV.

Mini Countryman i hvid skråt forfra.
Mini Countryman præsterede som den eneste af 26 biler at køre en anelse længere end det officielle tal siger. Foto: Siv Seglem/NAF

– I rækkeviddetesten er det bilen, som gør det bedst målt mod sin officielle rækkevidde, som er vinderen. Mini Countryman imponerede med at køre længere end sin WLTP-rækkevidde under krævende vejrforhold, siger kommunikationsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Den større SUV, BYD Seal U, kører i testen ret præcist lige så langt som det officielle tal stiller i udsigt.

Fire biler skuffer

Rækkeviddekongen Scenic ligger 10 procent under, mens E-308 afviger med 14 procent.

Generelt er der ikke den store spredning, og ingen biler falder decideret igennem med dårlige virkelighedspræstationer.

Der er dog fire modeller, der skuffer. Det er Seres 5 (-24 pct.), VW ID.7 (-23 pct.) samt Porsche Taycan og Volvo EX30 (begge -20 pct.).

En stribe biler set forfra.
Den norske bilklub NAF havde 26 elbiler med i årets sommertest af rækkevidde og ladehastighed. Foto: Siv Seglem/NAF

Måles ved varieret kørsel

El Prix er ikke en videnskabelig test, men gennemføres under virkelige forhold, hvor alle biler i samme test køres under eksakt samme forhold, starter med samme batteritemperatur, følger fartgrænserne og køres med samme kabinetemperatur.

Desuden fortsætter bilerne, efter at rækkeviddemåleren er gået i nul og helt til bilen ikke kan køre mere.

Målemetoden er dermed noget anderledes end FDM’s rækkeviddemåling, som foregår med konstant 110 km/t., og generelt giver lavere værdier end i testen fra NAF og norske motor.

Scenic i FDM-test: 505 km

For eksempel har FDM testet Renault Scenic på dansk motorvej ved 20 grader og med 110 km/t. Her kørte bilen 505 km, altså næsten 60 km kortere end det, samme bil opnåede i denne norske test.

- Her viser vores test, at høj hastighed og fraværet af at kunne regenerere undervejs går hårdt ud over rækkevidden, siger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

El Prix, som også tester lynladehastighed, finder sted hvert år omkring 1. februar og i begyndelsen af juni.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025