Nissan Leaf, som blev den første ægte elbil produceret til massemarkedet, er i stilhed gået bort. Leaf blev knap 14 år.
Produktionen på Nissans engelske fabrik stoppede ved udgangen af februar, og nu kan man ikke længere købe eller få leveret en fabriksny Leaf.
Leaf var også faldet af på den på sine ældre dage. I år er der blot indregistreret 38 styks i Danmark, heraf de sidste otte i juli. Lageret er tømt, og på grund af nye EU-regler om bl.a. fartadvarsel og sort boks ville bilen heller ikke kunne indregistreres længere.
Mest almindelige elbil indtil 2015
I mange omgange var Leaf den mest solgte elbil i Danmark, og frem til april 2015, hvor Tesla Model S kom buldrende, var den også den mest udbredte. På det tidspunkt var der 718 Leaf og 649 Model S, hvilket udgjorde halvdelen af alle elbiler i Danmark.
Nu er Leaf-bestanden faldet helt ned på en 24,-plads med 3.300 kørende eksemplarer.
Leaf var med til at gøre elbilen mainstream. Der var faktisk ingen anvendelig elbil, før Leaf gik i produktion i oktober 2010, og modsat en almindelig opfattelse var det ikke Tesla Model S, der pionerede den elektriske revolution. Luksusbilen kom først i 2012. Mitsubishis mere nicheagtige Imiev, der var baseret på en benzinbil, var omtrent samtidig med Leaf.
Nissan Leaf fik straks ved sin ankomst til Europa den ultimative ros ved at blive kåret til Car of the Year 2011 - som den første elbil og som en af de første japanske biler.
To generationer på knap 14 år
Leaf døde af alderdom og i sidste ende manglende pleje. Der kom to generationer, som begge delte den grundlæggende platform, og selv om der løbende skete markante forbedringer af batteri og motor, sakkede bilen mere og mere bagud i den voldsomme teknologiske udvikling, der indfandt sig hos elbilerne i slutningen af 2010’erne.
Løbende, kraftige prisfald kunne ikke forhindre den deroute, selv om man rent faktisk fik meget bil for pengene de seneste år. Under 200,000 kr. kostede den på finalen.
Batterierne i Leaf er dog et markant udtryk for elbilernes teknologiske udvikling.
Første udgave: 24 kWh batteri
I 2013 blev den officielle rækkevidde (efter den gamle NEDC-norm) øget fra 175 til 199 km med et batteri på 24 kWh. I 2015 kom et 30 kWh-batteri, og rækkevidden voksede til 250 km.
Ved overgangen til anden generation Leaf primo 2018 voksede batteriet til 40 kWh, og sammen med andre forbedringer fik Leaf øget den officielle rækkevidde til 378 km (men blot 270 km iflg. den nye WLTP-norm). I 2019 fik Nissan så plads til et 62 kWh-batteri, og med en rækkevidde på 385 km (nu WLTP) kunne Leaf bede skeer med de fleste elbiler på markedet.
Svaghed: chademo-stik
Leaf havde en medfødt defekt, som dog først blev synlig, da bilen blev ældre. Nissan benyttede den japanske chademo-standard til hurtigladning, hvilket oprindeligt var fint, for den nuværende europæiske standard, CCS, kom først i sin spæde udgave i 2012. Tilmed kunne Leaf med chademo sende strøm tilbage til laderen – noget de færreste elbiler er i stand til anno 2024.
Men efterhånden blev chademo-stikket et handikap for Leaf, nok mest mentalt og teknologisk, for der er blevet ved med at komme ganske mange chademo-ladere i Danmark. Nissan har siden skiftet til CCS med Ariya.
Leaf vender tilbage
Leaf er dog ikke helt død. Bilen kommer stadig til verden på Nissan-fabrikker i Japan og USA. Hvor længe, samlebåndet kører, oplyser Nissan ikke.
Flere end 650,000 styks er produceret globalt siden 2010, heraf 270.000 siden 2013 i England.
Men Leaf kommer til at genopstå. I hvert fald vil navnet leve videre.
Nissan er i samarbejde med Renault langt fremme med en ny elbil, en crossover, som også skal hedde Leaf. Også denne elbil skal fremstilles i Storbritannien, men ventes først klar til kunder i 2026.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi