Brintbiler har alligevel en fremtid, er BMW nået frem til. Det tyske mærke har udvidet sit samarbejde med Toyota om brændselsceller, tanksystemer m.m., som skal give basis for, at BMW kan sætte brintbiler i egentlig serieproduktion.
De seneste år har BMW haft en brindrevet X5 bygget i et begrænset antal, men modellen har ikke været solgt til private og har mest haft karakter af et storskalaforsøg.
Men næste skridt bliver af en helt anden karakter. Først og fremmest står det klart, at der i næste fase planlægges egentlig serieproduktion. Men derudover skal brintdrevne biler spredes ud til store dele af modelprogrammet, forstår Motor.
Mange typer motorer til samme bil
Strategien er, at kunderne skal kunne vælge mellem adskillige motorteknologier til hver model på samme måde, som BMW hidtil har tilbudt benzin, diesel, plugin-hybrid og el i de fleste af sine modelfamilier. I fremtiden skal brint være en af mulighederne.
'Teknologi-åbenhed' kalder BMW det.
BMW-koncernchef Oliver Zipse svinger sig ligefrem op til at sige:
- Dette er en milepæl i bilhistorien: Det første serieproducerede brændselscellekøretøj fra en global premium-producent. Det vil indvarsle en æra med betydelig efterspørgsel efter elektriske brændselscellebiler.
Der går dog et godt stykke tid, inden brintbilen dukker op på BMW’s prislister. Den første af den nye generation af brændselscellebiler ventes klar i 2028.
BMW vil kombinere Toyotas knowhow inden for brint med sine egne kompetencer i elbil-teknik inkl. motorer. Der skal formentlig også være et batteri af en vis størrelse i brintbilerne.
Toyota har også brintbiler på vej
Toyota selv tror meget på brint, men primært i bred sammenhæng til tung transport, industriformål m.v. En ny, tredje generation af personbilen Mirai er langt fremme i udviklingen og kan være klar senest i 2026. En eller to yderligere modeller har tidligere været antydet.
Toyota lancerede den første Mirai i 2014 og fulgte op med anden generation i 2020. Afgørende i udviklingen har været at få brintteknikken gjort mere kompakt og effektiv og ikke mindst at gøre den billigere.
Franske brintvarebiler
Hos de fleste andre bilmærker er der ingen planer om brintbiler. Som en undtagelse er alle franske mærker i gang med udvikling af brintdrevne varevogne, og flere af dem er til salg.
Brændselscellebiler er reelt elbiler, men producerer selv strømmen ombord ved hjælp af den medbragte brint. Den proces er væsentlig mindre effektiv end batteri-elbiler, men i hvert fald Toyota vurderer, at effektivitet bliver mindre relevant i fremtiden, hvor der skal produceres enorme mængder brint, bl.a. til energilagring og til syntetiske brændstoffer.
Desuden mener Toyota, at forskellen i samlet effektivitet i forhold til batteribiler kan mindskes betydeligt.
Netværket ved brintstationer er et andet ømt punkt de fleste steder i verden, men EU har besluttet, at der fra 2030 skal være et brintnetværk med maks. 200 km mellem stationerne i hele unionen.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi