Ny luksus-Lexus spiller på to heste

Lexus er på vej med en dramatisk fornyet generation af sin store ES-sedan, som er blevet markant større. Den har længe kunnet fås som hybrid, men nu tilbydes også en ren eludgave.

Bronze-farvet Lexus ES skråt forfra.
Nyt om biler

Elbil-model nr. tre er på vej hos Lexus. Og det er kineserne, der får lov at se den først.

Med verdenspremiere på verdens største biludstilling, Auto Shanghai 2025, viser Lexus den totalfornyede ES, som er mærkets næststørste sedan og en bil, der ligger i klasse med bl.a. Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6 og BMW 5-serie samt den kommende Volvo ES90.

Markant og interessant for Danmark er, at den nye ES kommer som ren elbil. Det er første gang, det sker, og dermed udvides antallet af Lexus-elbiler fra to til tre. Samtidig vil bilen også kunne fås med Toyotas kendte hybridteknik, men den danske importør melder allerede nu, at kun elbilen kommer til Danmark.

Bronzefarvet Lexus ES skråt bagfra.
Lexus ES er en sedan omkring de fem meters længde. Modellen er blevet væsentlig større end hidtil.

Væk med voldsom grill, ind med strømlinet design

Den helt nye ES, som er bygget på en fornyet udgave af Lexus' K-platform, er ottende generation af sedanen, der kom til verden i 1989 som en søsterbil til Toyota Camry. Dengang fandt verdenspremieren sted på Detroit-udstillingen i USA. Verden har forandret sig.

Det har Lexus’ design også på kort tid. Væk er nu de meget voldsomme frontgrills, og den nye ES har fået et meget strømlinet og meget mere rent design. Det minimalistiske udtryk er med til at sætte designretningen for Lexus' fremtidige fuldt elektriske bilmodeller, siger Lexus. Også indvendigt er designet nu minimalistisk.

Ved skiftet til ottende generation er ES vokset markant, så den bevæger sig temmelig tæt på LS-flagskibet. ES er blot ni cm kortere har har en otte cm kortere akselafstand. Længden på ES er vokset 17 cm, bredden er øget med næsten seks cm og – ret usædvanligt – er højden vokset knap 12 cm. Akselafstanden er blevet otte cm længere, og det bidrager til en stærkt forbedret bagsædeplads.

Hvidt bagsæde i Lexus ES.
Bagsædet er luksuriøst som det forventes i en Lexus. Der er væsentlig mere knæplads end tidligere, og bagsædet er reelt design til to personer. Så har et ingen praktisk betydning, at der er en kardantunnel i midten.

FDM: dejligt bagsæde

FDM’s første tur ind på bagsædet afslører dog, at der er en relativ stor kardantunnel, som tager plads på gulvet i midten. Det er formentlig prisen for, at bilen stadig bygges som hybrid.

Men spørgsmålet er jo så, om der nogensinde kommer til at sidde tre personer på bagsædet i luksusbilen.

I vanlig Lexus-stil er de to pladser dog særdeles komfortable, og f.eks. er det muligt at indstille bagsæderyglænet elektrisk. På sædet lige bag forsædepassageren kan man folde forsædet, så det bliver til en fodskammel. Så er vi da oppe i ambassadør-klassen.

Sølvblå Lexus ES i profil.
Længden på ES er vokset 17 cm (til nu 5,15 m), bredden er øget med næsten seks cm og – ret usædvanligt – er højden vokset knap 12 cm. Akselafstanden er blevet otte cm længere til nu 2,95 m.

Valg mellem 224 og 343 hk

De to elektriske udgaver bliver en forhjulstrukken ES 350e med 224 hk og en firehjulstrukket ES 500e med 343 hk.

Rækkevidder og ladetider oplyser Lexus ikke noget om endnu.

ES lanceres i Danmark på et ukendt tidspunkt i 2026.

Lexus har været ude af det danske marked i otte år, men vendte tilbage i efteråret 2021. Siden er salget vokset langsomt, men stødt, og Toyotas luksusmærke leverede i 2024 275 biler.

Førerpladsen i Lexus ES.
Lexus har virkelig ryddet op omkring førerpladsen. Nu er stilen ren og enkel. Et antal elektroniske, men fysiske knapper dukker bliver synlige i instrumentbordet, og bilen tændes. 

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her