#KV21: Stor forskel på kommunernes elbil-strategi

Selvom alle er enige om, at elbilerne kommer, er det langtfra alle landets 98 kommuner, der er klar til dem. Der er nemlig stor forskel på, om de har en egentlig strategi for elbiler.

Opsætning af ladestandere
Trafik

#KV21
16. november skal vi stemme til kommunalvalget. Derfor sætter FDM fokus på nogle af de emner, der er relevante for bilister, bl.a. byens rum, trafik, parkering, luftforurening og ladeinfrastruktur. Følg med her på fdm.dk

Din elbil er for længst gået i skildpadde-mode, og batteriet nærmer sig faretruende nul procent. Men der er ikke en eneste ladestander i

sigte, og da du endelig får øje på én, er den optaget.

Livet som elbilist er ikke altid lige let, hvis man skal lade andre steder end hjemme. Og nogle steder er det sværere end andre, for ladestanderne står ikke lige tæt i alle kommuner. Fra politisk side er der ellers enighed om, at flere skal vælge biler med ladestik til. For at skubbe på den udvikling har mange kommuner indført fri parkering for elbiler, mens nogle tager tilløb til at lave såkaldte nulemissionszoner. Flere har også en målsætning om at blive helt CO2-neutrale inden for de kommende år.

Men selvom der er fuld fart på salget af elbiler, er der stor forskel på, hvilken strategi kommunerne har for den elektriske fremtid, og hvor langt de er med den.

Parkerede elbiler
København er med 1.285 offentlige ladestandere den kommune, der har flest offentlige ladepunkter. Og flere er på vej. Københavns Kommunen er langt fremme med deres strategi for ladeinfrastruktur. (Foto: FDM/Anders Wendt Jensen)

Storbyer går forrest

Mest forkælede synes elbilister i landets største byer at være. Allerede i dag har København ifølge De Danske Bilimportører 1.285 offentlige ladestandere, og kommunen har netop vedtaget at etablere yderligere 4.100 ladepladser med egen stander frem mod 2026.

Kommuner med flest ladestandere
København 1.285
Aarhus 263
Frederiksberg 236
Sønderborg 115
Aalborg 88
Horsens 72
Aabenraa 69
Odense 66
Bornholm 65
Randers 62

Kilde: De Danske Bilimportører

Lidt anderledes går man til værks i landets næststørste by, Aarhus, som mere satser på få, men store lynladeparker. Kommunen har siden 2015 haft en strategi for byens ladeinfrastruktur. På samme måde har Odense formuleret otte konkrete anbefalinger til udbredelse af elbilisme i kommunen.

Man skal dog bare 30 km nord for hovedstaden, før det bliver anderledes svært at være elbilist uden egen oplader i indkørslen. I Allerød Kommune findes ikke en eneste offentlig ladestander, og en strategi for, hvordan der kommer flere, har kommunen endnu ikke.

Kommuner med færrest ladestandere
Skive 5
Varde  5
Hedensted 4
Nordfyn 4
Stevns 4
Faaborg-Midtfyn 2
Fanø 2
Lejre 2
Allerød, Solrød, Læsø, Vallensbæk 0

Kilde: De Danske Bilimportører

Flere elbiler forpligter

Samme melding lyder fra både Kalundborg og Sønderborg Kommune. Her er der, igen med tal fra De Danske Bilimportører, ganske vist hhv. 13 og 115 offentlige ladepunkter, men ingen af de to kommuner har en egentlig strategi for yderligere udrulning af ladeinfrastruktur på plads.

"Fokus har hidtil primært været på energieffektivisering af bygninger og lign., og nu er turen kommet til et endnu større fokus på transportområdet. Der er således ikke tale om, at man har fravalgt at lave en plan for udrulning af ladestandere, men at der har været fokus på grøn omstilling af andre vigtige områder. Vores handleplan for grøn omstilling af persontransport forventes godkendt politisk ultimo 2021, og en plan for udrulning af ladestandere forventes klar primo 2022," skriver Sønderborg Kommune i et svar til Motor.

At der er stor forskel på, hvor langt landets 98 kommuner er kommet med at sikre opladning i det offentlige rum, viser en overflyvning med nedslag i en række kommuner – store som små, by som land – som Motor har foretaget. Både når det gælder antal ladepunkter og en egentlig strategi for samme.

"Salget af elbiler vil de kommende år kun få mere fart på. Og selvom tre ud af fire bilister vil kunne lade hjemme, vil det stadig øge efterspørgslen på offentlige ladestandere. Derfor kan det godt overraske os, at mange kommuner endnu ikke har en strategi for ladestandere på plads. Det tror jeg, de vil fortryde," siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru.

Opladning af parkerede elbiler
Selvom tre ud af fire bilister vil kunne lade deres elbil hjemme, vil der stadig være stor efterspørgsel på offentlige ladestandere. Derfor bør landets kommuner have en egentlig ladestartegi på plads, mener FDM. (Foto: FDM/Anders Wendt Jensen)

Flere ældre end elbiler

Mere konkret mener han, at en utilstrækkelig ladeinfrastruktur kan få turister til at fravælge bestemte områder, fordi de ikke kan få ladet deres biler op, ligesom gode lademuligheder vil blive et konkurrenceparameter kommunerne imellem, når det gælder om at tiltrække arbejdskraft.

Forskellen på planerne for ladeinfrastruktur kommer dog ikke bag på centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch, der gennem mange år har beskæftiget sig med kommunalpolitik.

"Alle er enige om, at der skal gang i den grønne omstilling, og her spiller kommunerne en vigtig rolle. Det er også, hvad borgerne forventer. På den anden side har vi et kommunalt selvstyre, hvor man i mange kommuner har eller har haft andre prioriteter end ladestandere. Kan man koble udrulningen til eksempelvis turisme eller erhvervslivet, kan det lokalt godt komme til at fylde noget, men ellers er det ikke noget, der optager mange i forbindelse med kommunalvalget. Eksempelvis er der siden sidste valg kommet 100.000 flere ældre til. Så mange flere elbiler er der trods alt ikke kommet," siger Roger Buch.

Har du brug for en ladeboks til elbilen?

Husk, at du som FDM-medlem kan bestille ladeboks inkl. standardinstallation. Boksen har fem års garanti og serviceaftale.

Få en ladeboks