Vejene er stadig særdeles sikre

Der døde rekord få mennesker på danske veje i 2022, kun slået af 2021-coronaåret. Særligt én årsag fremhæves. Men på et område bliver trafikken værre.

Det går sjældnere helt galt i trafikken.
Trafik

Det går godt med sikkerheden i den danske vejtrafik. 2022 endte med det næstlaveste antal døde nogensinde - lidt værre end corona-året 2021, men stadig bedre end 2020 og alle år siden 1930.

Der døde 154 personer i trafikken sidste år, viser Vejdirektoratets foreløbige opgørelse. Det endelig tal for 2021 var 130.

De tal skal ses i forhold til, at for blot 20 år siden omkom flere end 400 personer hvert år på de danske veje. Det er altså lykkedes at få antallet af dræbte væsentlig mere end halveret, selvom trafikken i samme periode er steget.

Sådan er det gået med antal dræbte de seneste 11 år. Grafik: Vejdirektoratet
Sådan er det gået med antal dræbte de seneste 11 år. Grafik: Vejdirektoratet

Lang vej til målet

- Det er bestemt glædeligt, at den nedadgående tendens i antallet af dræbte i trafikken ser ud til at fortsætte – når man ser bort fra corona-året 2021, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Der ligger dog fortsat et stort arbejde med at nå Færdselssikkerhedskommissionens mål om 90 eller færre trafikdræbte i 2030, skriver Vejdirektoratet i forbindelse med offentliggørelsen af de nye tal.

Også antallet af tilskadekomne er nu lavere end før pandemien, selv om trafikken stort set er tilbage på sit gamle niveau fra 2019.

Godt 2.700 blev ifølge politiets registreringer, som langt fra har alle med, kvæstet i trafikken sidste år. Også det tal er det næstlaveste nogensinde, lidt værre end i 2021 og på niveau med 2020.

Lavere fart spiller måske ind

Ingen kan med sikkerhed pege på, hvad der er årsagerne til den gunstige udvikling med færre omkomne og tilskadekomne.

Vejdirektoratet bemærker dog, at gennemsnitshastigheden på de store veje er markant lavere i 2022, end den har været både i årene under coronapandemien og i 2019.

- Det er ikke muligt at sige med sikkerhed, at der er en sammenhæng, men generelt har lavere gennemsnitshastighed en positiv effekt på trafiksikkerheden, skriver Vejdirektoratet.

Udviklingen i trafiksikkerhed siden 1930 er imponerende efter en trist rekord i begyndelsen af 1970'erne.
Udviklingen i trafiksikkerhed siden 1930 er imponerende efter en trist rekord i begyndelsen af 1970'erne. Grafik: Vejdirektoratet

FDM: Mere sikre biler hjælper

I FDM giver Dennis Lange denne vurdering.

- Moderne sikkerhedssystemer og generelt sikrere biler er uden tvivl en del af årsagen til faldene, ligesom den lavere gennemsnitshastighed på vejene også spiller ind.

Han tilføjer:

- Det er vigtigt, at vi som samfund ikke læner os tilbage, for tallene skal længere ned. Men i takt med at de lavthængende frugter er plukket, kræver det større indsats fra alle at gøre vejene endnu sikrere.

Problem: uopmærksomhed, fart, alkohol

I Rådet for Sikker Trafik lyder kommentaren fra administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller:

- Vi glæder os over den positive udvikling i 2022, men vi er ikke i mål, for der er fortsat mange mennesker, der enten bliver dræbt eller kommer til skade i trafikken. Det skyldes i langt hovedparten af tilfældene dårlig adfærd i form af uopmærksomhed, for høj fart eller indtagelse af alkohol.

På ét punkt stiger ulykkestallene, også i forhold til tiden før corona. Der er i 2022 politi-registreret 11.400 ulykker med (kun) materielle skader (31 om dagen) og er det højeste antal i mindst fem år.

Der er umiddelbart ingen forklaring på den udvikling med flere buler i bilerne, der sker på trods af, at den stadig større andel af bilparken er udstyret med automatisk nødbremse, baksensorer og andre hjælpesystemer.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve