Må du tage trafiksikkerheden i egen hånd?

Hvad gør man, når bilister blæser på alt og alle og suser gennem landsbyen? Flere steder har beboere fået den idé at sætte cykler ved vejene for at få trafikanter til at sætte farten ned. Men er det forsvarligt? Og er det overhovedet lovligt at tage færdselssikkerheden i egen hånd?

Trafiksikkerhed på tre hjul
Bilist

På en køretur væk fra de store veje og gennem mindre landsbyer er det sandsynligt at støde på lokale tiltag for at få bilister til at sænke farten.

En trehjulet cykel i vejkanten er det mest udbred­te. Men også legetøjsscootere, skilte med advarende tekst samt en figur af en kat med reflekser som øjne er blevet spot­tet på de mange kilometer, som Motors medarbejdere tilbagelæg­ger på vejene.

I Kattinge ved Roskilde fik opfindsomheden et ekstra nøk, da beboerne i sommer satte små hjemmelavede dukker i børne­størrelse på trehjulede cykler langs vejene.

Trehjulede cykler satte farten ned

Det virkede, erfarer Jesper Tornberg, der er en del af landsby­ens trafikudvalg:

"Vi havde otte dukker på ind­faldsveje til byen. Nogle sad på cy­kel, andre stod op, og der var også nogle på en lille træhest. De havde flag og balloner, og det var noget, folk fik øje på. Vi kunne mærke, at bilisterne kørte langsommere, og det gjorde cyklisterne faktisk også", siger han.

De 200 beboere i Kattin­ge havde opstillingerne oppe i to gange to uger.

"Dukkerne var ikke så solide, så de blev fjernet igen, så vi kun­ne reparere dem. Desuden fryg­tede vi, at folk ville vænne sig til dem og blive mindre opmærk­somme på rigtige børn. Så det var en kortvarig happening for at råbe politikerne op", forklarer Jes­per Tornberg.

Bliv medlem af FDM

Mange tunge speederfødder

Netop frygten for, at bilisterne vænner sig til cyklerne og risike­rer at forveksle dem med et rig­tigt barn, er ikke en faktor, der bør afholde folk fra at gøre det, mener Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

"Det er et meget tænkt ek­sempel, der ikke er så realistisk. Vi mener, det er rimelig uskyldigt at stille en cykel ved siden af ve­jen. Vi kan se, at det virker. Især folk, der ikke kommer i området normalt, trykker på bremsen, når de passerer cyklerne. Folk bliver mere opmærksomme", siger Mo­gens Kjærgaard Møller.

Han understreger, at man ikke bør lave noget, der tager bilister­nes opmærksomhed fra kørslen.

"Det er jo et udtryk for, at be­boerne er desperate. De kan se, at der bliver kørt for stærkt, hvor de bor, og at tiltaget er med til at få farten ned. Vi ved, at der er man­ge, der har en tung speederfod, men hvis bare folk ville overholde hastighedsgrænserne, så ville det ikke være nødvendigt", påpeger Mogens Kjærgaard Møller.

Politiet siger nej

Han opfordrer også til, at borgere bestiller en færdselskontrol på politi.dk, hvis der er problemer med fartsyndere i lokalområdet. Den mulighed benytter rigtig mange sig af.

I 2019 fik politiet 7.091 forespørgsler om at stille en fotovogn op på en bestemt strækning. Politiet har ikke et tal for, hvor ofte de har rykket ud. Men der er noget at komme efter.

Det kan du selv gøre – lovligt og ufarligt

Bestil en færdselskontrol

Oplever du, at der køres for hurtigt på en strækning, kan du anmode politiet om at gennemføre en færdselskontrol det pågældende sted i dit lokalområde. Læs mere på politi.dk

Spørg kommunen om skilte

Når Rådet for Sikker Trafik kører f.eks. fartkampagner med skilte i vejkanten, er det kommunen, der køber skiltene og sætter dem op. De fleste kommuner er med i kampagnerne, så spørg din kommune, om du kan få et skilt ud i dit lokalområde.

Spred budskabet til næste generation

Hiv fat i den lokale skole, og spørg, om der er en færdselskontaktlærer, der har ansvaret for, at de snart kørekortmodne lærer om fart og god trafikkultur. Materiale og inspiration kan hentes hos Rådet for Sikker Trafik på sikkertrafik.dk

"Det er vores klare opfattelse, at borgerne har ret i deres antagelser omkring for høj hastighed eller andre problematikker, når det gælder færdselssikkerhed", forklarer politiassistent Christian Berthelsen fra Nationalt Færdselscenter hos Rigspolitiet.

Han opfordrer folk til at kontakte politiet i stedet for at stille cykler i vejkanten.

"Man skal lade være med at sætte alle mulige ting op langs vejen, som ikke skal være der. Jeg forstår godt bevæggrundene for det, men det kan være med til at fremprovokere et uheld. Kontakt politiet, og fortæl, at der bliver kørt for stærkt på vejen, og så kommer vi ud og vurderer forholdene", opfordrer Christian Berthelsen med henvisning til hjemmesiden politi.dk.

Cykler kan blive fjernet

Sætter man en genstand op uden at have fået tilladelse, vil kommunen fjerne den på ens egen regning og evt. indgive politianmeldelse.

"Vil man sætte ting op langs vejen, skal man gå i dialog med kommunen og høre dem om, hvad reglerne helt præcis er i den pågældende kommune. Ved en ansøgning om opsætning af f.eks. skilte af større dimensioner, lysreklamer, bevægelige figurer og så videre vil kommunen tage politiet med på råd i en eventuel vurdering", forklarer Christian Berthelsen.

Tilbage i Kattinge ved Roskilde hjalp det faktisk med dukkerne på de trehjulede cykler. For efter- følgende foretog Lejre Kommune hastighedsmålinger i byen.

Ca. 1.100 biler passerede i døgnet, og ti procent overtrådte hastighedsgrænsen på 40 km/t.

"Vi har faktisk ikke oplevet negative reaktioner. Folk har kun væ- ret positive. Men en af cyklerne blev ramt to gange, så ladet nu er gået i stykker. Så det viser, at der er et problem", siger Jesper Tornberg.

Forbedringer i Kattinge

Beboernes påfund har været medvirkende til, at der nu kommer en 2 minus 1-vej, hvor der kun er ét spor i midten, selvom der er trafik i begge retninger.

Desuden kan der på sigt komme chikaner og fart- nedsættelse til 30 km/t.

"Det har vi efterlyst i flere år, så det er dejligt, at der nu endelig sker noget", bemærker Jesper Tornberg.