Øboere med ny triumf: 11 km tunnel under havet

Færøerne har fået endnu en ultralang tunnel. Verdens næstlængste undersøiske tunnel skaber nu forbindelse til en ø med blot 1.300 indbyggere. Og færingerne har planer om en endnu længere tunnel.

Indkørslen til Sandoyartunnilin
Trafik

Det færøske ørige hænger bedre og bedre sammen takket være et særdeles ambitiøst tunnelbyggeri, både gennem fjeldene og under havet.

I julen 2023 åbnede det seneste, imponerende projekt: en næsten 11 km lang undersøisk tunnel.

Sandoyar-tunnilin hedder den nye tunnel, som forbinder den centrale Streymoy, hvor Torshavn ligger, med Sandoy (Sandø på dansk).

Vejtunnel.
Sandoyar-tunnilin er knap 11 km lang og består af en tosporet landevej. På det dybeste sted er man 155 meter under havoverfladen. 

155 meter under havet

Det har taget fire år at sprænge tunnelen, som består af en tosporet landevej, og som på det dybeste sted er 155 meter under havoverfladen.

Tunnelen har kostet 1,3 milliarder kroner. Da Færøernes befolkning kun er 1/100 af Danmarks, vil det forsimplet svare til, at et byggeri i Danmark havde kostet 130 mia. kr. Det er omtrent, hvad en fast Kattegatforbindelse antages at ville koste.

Den nye tunnel skal delvis betales via brugerafgifter, men trafikken bliver meget beskeden efter danske forhold. Der bor blot 1.300 indbyggere på Sandoy. Prisen for at køre gennem tunnelen er 175 kr. pr. vej – lokale med abonnement får det dog væsentlig billigere.

Kort der viser Færøernes mange tunneller.
Færøerne har allerede mange tunneller markeret med lilla. Den nye tunnel er her markeret med blå. Længere mod syd ses den planlagte tunnel på tilsammen 26 km. 

Musik og billeder undervejs

For at gøre den lange køretur under Atlanterhavet mindre monoton, er der tænkt på både musik og udsmykning.

Ved hjælp af særlige lyskanoer vil trafikanterne ti steder opleve kunstværker på de rå klippesider. Kunstneren Edward Fuglø har brugt markant grafik og stærke farver og har ladet sig inspirere af lokale sagn.

Musik er der også. Ved at stille bilens FM-radio på frekvens 100, kan man hele vejen høre et særligt musikstykke komponeret af Sandoyr-musikeren Sunleif Rasmussen. Stykket, der kører i loop, varer 12 minutter og 20 sekunder, hvilket svarer til køretiden fra den ene ende til den anden.

Tunnel med udsmykning.
Tunnelen har lyskunst ti steder undervejs for at opbløde den lange køretur.

Nu fire lange tunneler under havet

Sandoyar-tunnilin er den fjerde undersøiske tunnel på Færøerne.

I 2020 åbnede Eysturoyar-tunnilin, der har opnået verdensberømmelse ved at have en rundkørsel med kunst dybt under havet og have en samlet længde på over 11 km. 

Men færingerne har endnu vildere tunnelplaner. Ledende politikere har slået fast, at der også skal komme en tunnel fra Sandoy til Suðuroy (Suderø på dansk), den sydligste af de større øer med ca. 4.600 indbyggere.

Luftfoto over fjelde med tunnelmunding i forgrunden.
Sandoyar-tunnilin går primært under havet, men den sydligste del går under selve Sandoya og kommer op på den sydlige del af øen. Tunnelmundingen ses forrest i billedet. 

Planlægger tunnel på 26 km

Hvis tunnelen hertil bliver en realitet, vil 99 procent af Færøernes befolkning kunne køre i bil til hinanden.

Men selv for de hærdede færinger vil den tunnel være en enorm mundfuld. I hvert fald økonomisk.

Den samlede strækning er omkring 26 km, som formentlig deles op i 9 og 17 km med et stop undervejs på en meget lille ø.

Denne tunnel (eller tunneler) skønnes at ville koste mellem tre og over fem mia. kr. afhængigt af, hvilket skøn man tror på.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve