Vildt og flot: rundkørsel dybt under havet

Verdens første rundkørsel under havet åbner nu. Og der hører 11 km tunnel til. Det er færingerne, der har overgået sig selv med tunnel nr. 20. Den vil halvere køretiden mellem Færøernes to største byer.

Rundkørslen ligger næsten 200 meter under havoverfladen. Fotos: Ólavur Frederiksen
Trafik

Færøerne er kendt for de mange tunneler. Og nu har øriget overgået sig selv med en 11 km lang, undersøisk tunnel, der rummer et kuriosum: en rundkørsel 73 meter under havoverfladen. Selve tunnelen når helt ned i en dybde på 189 meter.

Eysturoyartunnilin (Østerø-tunnelen) indvies 19. december efter fire års anlæg og flere årtiers planlægning.

Den 11 km lange tunnel forbinder Streymoy (t.v.), hvor Tórshavn ligger, med Eysturoyar. I den østlige ende er der forbindelse til byerne på begge sider af fjorden.
Den 11 km lange tunnel forbinder Streymoy (t.v.) med Eysturoyar. Tórshavn ligger tæt på Hvitanes, hvor tunnelen kommer op mod vest. I den østlige ende er der forbindelse til byerne på begge sider af fjorden.

Det er Færøernes markant længste tunnel og tiltrækker sig ekstra opmærksomhed ved at have en rundkørsel, der menes at være verdens første under havet. Norge har også en rundkørsel dybt nede i klipperne, men den ligger under land og ikke direkte under vand.

Tunnelen forbinder de to største øer, Streymoy, hvor Tórshavn ligger, og Eysturoyar (Strømø og Østerø). Rundkørslen er blevet til, fordi tunnelen i øst ender lige ud for en fjord, Skálafjørður (Skalafjorden). Der ligger en by på hver side, så for at betjene dem begge deler tunnelen sig og ’går i land’ på begge sider af fjorden.

Rundkørslen 73 meter under havet virker ikke klaustrofobisk med sin overdådige lysudsmykning. Forhåbentlig er der ikke for mange bilister, der stopper og eller kører ukoncentreret for at fotografere eller filme fænomenet.
Rundkørslen 73 meter under havet virker ikke klaustrofobisk med sin overdådige lysudsmykning. Forhåbentlig er der ikke for mange bilister, der stopper eller kører ukoncentreret for at fotografere eller filme fænomenet. Fotos: Ólavur Frederiksen

Færøernes Storebæltsbro

Projektet består af godt 11 km tosporet vejtunnel, og det gør den til verdens næst længste undersøiske vejtunnel. Den længste ligger i Norge. Reelt kommer bilisterne ’kun’ til at køre 9,1-9,6 km, afhængig af om turen går til den ene eller anden side af fjorden.

Tunnelen får enorm betydning for mobiliteten på Færøerne – omtrent som Storebæltsforbindelsen har fået det for Danmark.

Se den officielle film om tunnelprojektet (engelsk tale):

Tossede med tunneler

Færinger bygger tunneler som ingen andre. Øriget med 52.000 indbyggere har nu 20 tunneler, heraf tre lange tunneler under havet. To mere er under anlæg, og yderligere 14 er på tegnebrættet eller ønskelisten.

Fra 68 til 36 minutter

Køretiden i bil mellem landets to største byer, Tórshavn og Klaksvik, bliver halveret. Hidtil har det taget 68 minutter i personbil via en bro og en anden tunnel. Med åbningen af den nye tunnel kan turen gøres på 36 minutter.

Besparelsen er endnu større for de to bysamfund ved tunnelens østlige ender. Afstanden mellem Tórshavn og Runavík/Strendur skrumper fra 55 km til blot 17. For de, der skal køre mellem de to små byer, bliver turen fremover på ca. 5 km mod 25 hidtil.

Se mere: Norge indvier vej under vandet

Køreturen er en oplevelse

Færøske tunneler er generelt meget rustikke og spartanske, men Eysturoyartunnilin er blevet et kunstværk i sig selv. Den færøske kunstner Tróndur Patursson har stået for både den overdådige lysudsmykning af tunnel og rundkørsel og for kunstværker, særligt en gruppe af menneskelignende figurer inde i rundkørslen.

Den færøske kunstner Tróndur Patursson har stået for både den overdådige lysudsmykning af tunnel og rundkørsel samt for skulpturer.
Den færøske kunstner Tróndur Patursson har stået for både den overdådige lysudsmykning af tunnel og rundkørsel samt for skulpturer.

Som de øvrige undersøiske tunneler på Færøerne finansieres Eysturoyartunnilin med bompenge fra bilisterne, som der ventes at komme 6.000 af om dagen. Det koster 75 kr. pr. vej. Tager man kun den korte tur mellem Runavik og Strendur, er prisen 25 kr.

Den statsejede tunnel, som er bygget af den skandinaviske entreprenør NCC, har kostet omkring én mia. kr.

Midt i rundkørslen står disse figurer.
Midt i rundkørslen har disse figurer taget opstilling.

Næste tunnel: 10 km - og måske 22 km

Det er også NCC, som er i gang med at sprænge sig vej under havet fra Streymoy til den isolerede ø, Sandoy (Sandø). Denne tunnel bliver på 10,5 km og skal være klar til bilisterne i 2023.

Men færingerne har endnu vildere planer. På tegnebrættet er en 22-24 km lang tunnel fra Sandoy til den allersydligste ø, Suðuroy (Suderø). Prisen anslås til 3,4 mia. kr. - som ville skulle finansieres af 1.600 daglige køretøjer.

Følg Motor på Instagram

Også ved indkørslen til tunnelen er der gjort meget ud af æstetik og oplevelse. Det står i kontrast til de  færøske tunneler i almindelighed. De er meget rustikke, også de undersøiske tunneler fra 00'erne.
Også ved indkørslen til tunnelen er der gjort meget ud af æstetik og oplevelse. Det står i kontrast til de  færøske tunneler i almindelighed. De er meget rustikke, også de undersøiske tunneler fra 00'erne.