Logo

BMW 3-serie - velkørende businessbil

Tests

Biltest

13. december 2019

Syvende generation af 3-serien blev lanceret her i 2019, og det mærkes især på de digitale muligheder bilen byder på. Og så er køreegenskaberne blevet mere dynamiske. Tak for det!
Karsten Meyland Lemche

Den nyeste generation af BMW's 3-serie byder på mere dynamisk køreglæde. Samtidig har modellen fået en kraftig opdatering på instrumentbordets digitale muligheder. Det skaber tilsammen en meget komplet pakke.

BMW 3-serie Touring

320d M Sport aut. (Diesel)

FDMs ekspertvurdering

BMW 3-serie set bagfra

Fordele

Gearkasse / Køreegenskaber / Digitale løsninger i kabinen

Ulemper

Adaptiv fartpilot ikke standard / Komfort i M Sport-udgaven / Ikke tre års garanti

Pris

567.886 kr.

Maks. effekt

190 hk

Selvom de to store buzz-words i disse år er elektrificering og SUV’er, så er traditionelle modeller som BMW 3-serie fortsat blandt de mest solgte biler i firmabilsklassen. Især kombinationen af stationcar, dieselmotor, automatgear og en masse udstyr.

Diesel har fået mange slag på det seneste. Ganske forståeligt i forbindelse med VW’s dieselskandale, men også ufortjent i forhold til de nyeste af slagsen. I mellemtiden er en ny miljønorm trådt i kraft (Euro-6d), og både diesel- og benzinbilerne er med den nye norm blevet langt mindre forurenende end tidligere.

Læs også: Motors test af Audi A4 - skarp langtursmodel

Der er også kommet en ny og mere realistisk forbrugsmåling (WLTP), hvilket betød, at vi på en motorvejsetape med 110 og 130 km/t. kørte længere end det, bilen er opgivet til. Ja, det gjaldt faktisk også efter en hel dags kørsel på motor- og landevej.

BMW 3-serie kabine

De fleste punkter omkring førerpladsen er intuitive. Små minusser falder for lidt gnidrede knapper til ventilationssystemet, samt at ratvarmen (hvis man tilkøber det) er en knap på rattet, hvor man ikke kan se, om den er aktiveret.

Som smurt i olie

Det er ikke kun emissionerne, der er blevet bedre over tid, selve motorerne kører nu også på en måde, så man har svært ved at afgøre, om det er en benzin- eller dieselbil, man kører i.

Fra koldstart kan der fortsat være lidt dieselklapren, men ellers er det blevet meget stille i kabinen, hvilket er med til at gøre langture til en afslappende affære.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - storsælgende stjernevogn

Med 190 hk og ikke mindst hele 400 Nm er der rigeligt med kræfter i motoren. Og det sker ganske gnidningsfrit med BMW’s ottetrins automatgearkasse, der både skifter blødt og er meget nem at betjene med den nye type gearvælger, der ligger godt i hånden.

Enkel eller avanceret visning? Vælg selv

Pas på støddæmperne

Affjedringen er til den faste side, det skyldes udstyrsversionen. M Sport betyder, at du får flotte udstyrsdetaljer, men også en fast sportsundervogn. Umiddelbart føles den næsten for hård, og selvom man vænner sig til affjedringen efter lidt tid bag rattet, så bliver den aldrig komfortabel.

Vi vil derfor pege på Sportline-versionen i stedet, der har en mere komfortabel undervogn, og som samtidig er cirka 40.000 kr. billigere.

Læs også: Motors test af VW Passat Variant - plads til alt og alle

Efter BMW tidligere har haft meget fokus på komfort, er den nye 3-serie blevet meget mere sportsligt orienteret. Det mærkes tydeligt, at den er blevet mere agil i svingene, og du får dermed en mere frisk bil i hænderne.

Det betyder også, at du skal holde lidt mere på rattet på motorvejen, for bilen er ikke helt så retningsstabil, som man kunne ønske sig.

BMW 3-serie bagagerum

500 liter er stort nok til de fleste, og bagklappen åbner og lukker elektrisk og kan styres fra førerdøren eller nøglen. Det er rimeligt regulært, og der er rimelig gode poseknager i siden.

Digitale biler

BMW har lanceret et helt nyt interiør i 3-serien. Centralt står en 10-tommers trykskærm med en stor grad af fleksibilitet og muligheder for at programmere bilen. Du kan køre med den, som den er, men mange små detaljer kan du (eller forhandleren) ændre, så du kan personalisere bilen lige til din smag.

Et eksempel er, om fartpiloten automatisk skal indstille hastigheden efter skiltegenkendelsen, eller om du skal trykke på en knap for at ændre farten.

Læs også: Motors test af Peugeot 508 - charme og kant

I Danmark er digital instrumentering også blevet standard på de fleste udgaver af 3-serien. Der er en vis grad af indstillingsmuligheder, men vi kunne godt tænke os, at der var lidt flere designs at vælge i mellem.

Vi savner desuden Apple CarPlay, der er ekstraudstyr til 3.200 kr. Med det kryds sat får du trådløs CarPlay, og det er fedt, fordi 3-serien har trådløs opladning af mobilen som standard. Desværre tilbyder BMW ikke Android Auto, et stort minus for dem med Android-mobiler.

BMW 3-serie skærm

Denne 10”-trykfølsomme skærm er standard herhjemme. Skærmopløsningen er høj, og den er nem at se uanset lys fra omgivelserne. Du kan frit vælge, om der skal være to, tre eller tre visninger per skærmbillede, og du kan vælge mellem mange forskellige typer indhold. Det kunne konkurrenterne godt lære af.

Godt med udstyr

Selvom personalisering af udstyr ligger i DNA’et hos BMW, og de har en nærmest uoverskuelig liste med ekstraudstyr, så er BMW tvunget til at lave kampagnemodeller for at stå stærkt i markedet.

Det betyder, at 3-serien har et meget højt udstyrsniveau, men der er også ting som savnes som Apple CarPlay. Mere kritisk er det, at adaptiv fartpilot er ekstraudstyr på 3-serien. Det burde være standard sammen med en sikkerhedspakke, som også kan tilkøbes. Bør en businessbil i 2019/2020 ikke have hele pakken fra start af?

Der findes også et headup-display som ekstraudstyr til godt 21.000 kr., hvor informationer vises i forruden. Det er stærkt vanedannende og gør, at du kan få de informationer, du har behov for, samtidig med at du stadig kan orientere dig i trafikken.

Både sikkerhedspakken og headup-displayet er udstyr, man bør tilvælge for at få optimalt udbytte af de muligheder som 3-serien tilbyder. Ærgerlige ridser i lakken på en ellers imponerende firmabil.

3-serien er velkørende, har en stærk motor og en af de bedste digitale løsninger i kabinen. Og styrer du uden om den hårdt affjedrede M Sport-version og vælger en Sportline, får du en af tidens mest komplette businessbiler.