Audi A4 - skarp langtursmodel
Motors vurdering
Audi A4 Avant
- Pris
- Udstyrsniveau
- Elektrisk bagagedækken
- Ikke digital instrumentering
- Komfort i S-Line
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning167 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.585 kg
-
Maks. påhængsvægt1.700 kg
-
Bagagerum495 liter
-
Akselafstand282 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:476 cm B:185 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,20 kr./km
Den er hverken en elbil eller en SUV-model, alligevel er den faceliftede Audi A4 en virkelig attraktiv model her på tærsklen til 2020. Især i denne kombination med dieselmotor i en stationcar. Den lever op til mange bilisters behov og er kort og godt et udmærket bilvalg.
Diesel har fået mange slag på det seneste. Ganske forståeligt i forbindelse med VW’s dieselskandale, men det er direkte ufortjent i forhold til de helt nye dieselbiler. For i mellemtiden er en ny miljønorm trådt i kraft (Euro-6d), og både diesel- og benzinbilerne er med et trylleslag blevet langt mindre forurenende end tidligere.
Læs også: Motors test af BMW 3-serie - velkørende businessbil
Der er også kommet en ny og mere realistisk forbrugsmåling (WLTP), og det betyder, at vi på en motorvejsetape med henholdsvis 110 og 130 km/t. nu kører længere på literen, end det bilen er opgivet til. Ganske imponerende.
Som smurt i olie
Det er ikke kun emissionerne, der er blevet bedre over tid, selve motorerne kører nu også på en måde, så man har svært ved at afgøre, om det er en benzin- eller dieselbil, man kører i. Og især i kabinen er de meget stille, hvilket er med til at gøre langture til en afslappende affære.
På en kold morgen kan man dog godt høre lidt dieselklapren, når man skraber is af ruderne, men det er ikke så iørefaldende inde i kabinen. Toliters dieselmotoren har rigeligt med kræfter og er godkendt til at trække 1.700 kg på krogen som udgangspunkt, men du kan vælge at få løftet trækvægten til 1.900 kg.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - storsælgende stjernevogn
Automatgearet er et såkaldt dobbeltkoblingsgear, det som man hos f.eks. VW kalder et DSG-gear. Gearskiftet foregår hurtigt og blødt, men vi oplevede et par gange, at gearkassen var lidt tøvende i forhold til at geare ned ved eksempelvis rundkørsler.
Pas på støddæmperne
Affjedringen i S Line-versionen er til den faste side, hvilket skyldes, at sportsundervogn er en del af standardudstyret. Når man kører på god asfalt, mærkes det ikke så tydeligt, for dæmperne er gode til at håndtere de store bevægelser i karrosseriet, som at køre over et fartbump.
Læs også: Motors test af VW Passat Variant - plads til alt og alle
Men hvis overfladen på asfalten har små huller, brønddæksler eller andre ujævnheder, er det, som om undervognen ligger og sitrer lidt. Det kan være irriterende og passer ikke så godt til bilens øvrige langturskvaliteter. Man vænner sig til det, men komfortabelt bliver det ikke.
Søger du komfort, bør du i stedet overveje Advanced-versionen, der er 37.000 kr. billigere eller alternativt at tilvælge en justerbar undervogn med fokus på komfort til 21.000 kr. Det vil være givet godt ud, for A4 er mere en bil, der er skabt til langture på motorvejen end til at køre sportsligt på snoede landeveje.
Digitale biler
Bilerne bliver i stigende grad digitaliseret, og her er det ærgerligt, at Audi ikke har det flotte digitale instrumenthus som standard. Det koster 15.000 kr., og gør A4-modellen markant mere moderne i kabinen.
Især fordi Audis digitale instrumenthus tilbyder mange forskellige instrumentvisninger, hvor integrationen med bilens navigationssystem især imponerer. Og navigation er faktisk blevet standard, hvilket giver et ekstra plus til bilens adaptive fartpilot, der selv bremser lidt for snævre sving på landevejen samt bremser ned til rundkørsler. Ganske godt set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Generelt fungerer den adaptive fartpilot godt, det gælder dog ikke for funktionen med automatisk tilpasning af hastighed udfra skiltning. Her oplevede vi flere gange, at hastigheden blev sat ned til 60 eller 90 km/t på motorvejen, og det selvom der henholdsvis var 130 og 110 km/t på de pågældende strækninger. Den automatiske hastighedstilpasning kan slåes fra, og det vil vi anbefale som systemet fungerer p.t.
Læs også: Motors test af Peugeot 508 - charme og kant
Selvom A4 „blot“ har fået et facelift, så har Audi gjort meget for at opdatere kabinen bl.a. med en helt ny højt placeret trykfølsomskærm på 10”. Apple CarPlay/Android Auto er dog fortsat ekstraudstyr til helt horrible 7.000 kr. Det burde altså være standard på en businessbil!
Godt med udstyr
Selvom personalisering af udstyr ligger i DNA’et hos Audi (der er faktisk syv tætskrevne sider med ekstraudstyr), så er de tvunget til at lave udstyrsmodeller for at kunne sælge biler nok. Det betyder, at testbilen har et meget højt udstyrsniveau, hvor der kun er få ting, vi savner for at gøre bilen komplet.
Med de tilvalg er den faceliftede Audi A4 et tillokkende valg, især fordi priserne er så attraktive. Dog skal man overveje kraftigt, om man ikke vil sætte større pris på en mere komfortabel affjedring, spare 37.000 kr. og vælge Advanced i stedet for S Line-versionen.