Audi A4 set forfra
Biltest

Audi A4 - skarp langtursmodel

Audi har lige givet A4-modellen et facelift. Det er ikke bare en let ansigtsløftning, men en mere gennemgribende modernisering af især kabinen, hvor du nu får en flot 10” trykskærm som standard.
Audi A4 set bagfra

Motors vurdering

Audi A4 Avant

18,5 km/l
Diesel
539.090 kr.
  • Pris
  • Udstyrsniveau
  • Elektrisk bagagedækken
  • Ikke digital instrumentering
  • Komfort i S-Line
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    167 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.585 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.700 kg
  • Bagagerum
    495 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,20 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Den er hverken en elbil eller en SUV-model, alligevel er den faceliftede Audi A4 en virkelig attraktiv model her på tærsklen til 2020. Især i denne kombination med dieselmotor i en stationcar. Den lever op til mange bilisters behov og er kort og godt et udmærket bilvalg.

Diesel har fået mange slag på det seneste. Ganske forståeligt i forbindelse med VW’s dieselskandale, men det er direkte ufortjent i forhold til de helt nye dieselbiler. For i mellemtiden er en ny miljønorm trådt i kraft (Euro-6d), og både diesel- og benzinbilerne er med et trylleslag blevet langt mindre forurenende end tidligere.

Læs også: Motors test af BMW 3-serie - velkørende businessbil

Der er også kommet en ny og mere realistisk forbrugsmåling (WLTP), og det betyder, at vi på en motorvejsetape med henholdsvis 110 og 130 km/t. nu kører længere på literen, end det bilen er opgivet til. Ganske imponerende.

Audi A4 kabine
Den trådløse oplader til mobilen ligger under armlænet, så den er pakket sikkert af vejen. Den nye 10”-skærm fungerer godt med navigationsanlægget, og generelt er indretningen eksemplarisk. Fartpiloten på en stilk bag rattet fungerer godt. 

Som smurt i olie

Det er ikke kun emissionerne, der er blevet bedre over tid, selve motorerne kører nu også på en måde, så man har svært ved at afgøre, om det er en benzin- eller dieselbil, man kører i. Og især i kabinen er de meget stille, hvilket er med til at gøre langture til en afslappende affære.

På en kold morgen kan man dog godt høre lidt dieselklapren, når man skraber is af ruderne, men det er ikke så iørefaldende inde i kabinen. Toliters dieselmotoren har rigeligt med kræfter og er godkendt til at trække 1.700 kg på krogen som udgangspunkt, men du kan vælge at få løftet trækvægten til 1.900 kg.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - storsælgende stjernevogn

Automatgearet er et såkaldt dobbeltkoblingsgear, det som man hos f.eks. VW kalder et DSG-gear. Gearskiftet foregår hurtigt og blødt, men vi oplevede et par gange, at gearkassen var lidt tøvende i forhold til at geare ned ved eksempelvis rundkørsler.

Instrumenthus i Audi A4
Der er en lille digital skærm mellem omdrejningstælleren og speedometeret, men selvom sidstnævnte er meget let at aflæse, er det lidt skuffende, at man skal betale 15.000 kr. ekstra for at få digitale instrumenter. Det burde være standard.

Pas på støddæmperne

Affjedringen i S Line-versionen er til den faste side, hvilket skyldes, at sportsundervogn er en del af standardudstyret. Når man kører på god asfalt, mærkes det ikke så tydeligt, for dæmperne er gode til at håndtere de store bevægelser i karrosseriet, som at køre over et fartbump.

Læs også: Motors test af VW Passat Variant - plads til alt og alle

Men hvis overfladen på asfalten har små huller, brønddæksler eller andre ujævnheder, er det, som om undervognen ligger og sitrer lidt. Det kan være irriterende og passer ikke så godt til bilens øvrige langturskvaliteter. Man vænner sig til det, men komfortabelt bliver det ikke.

Søger du komfort, bør du i stedet overveje Advanced-versionen, der er 37.000 kr. billigere eller alternativt at tilvælge en justerbar undervogn med fokus på komfort til 21.000 kr. Det vil være givet godt ud, for A4 er mere en bil, der er skabt til langture på motorvejen end til at køre sportsligt på snoede landeveje.

Stor skærm i Audi A4
En klar opgradering på A4 er 10”-trykskærmen. Den er ikke så integreret i designet, men den er nem at nå. I forhold til de dyrere Audi-modeller savner vi taktil-feedback, hvor skærmen summer let, når du har trykket på et ikon.

Digitale biler

Bilerne bliver i stigende grad digitaliseret, og her er det ærgerligt, at Audi ikke har det flotte digitale instrumenthus som standard. Det koster 15.000 kr., og gør A4-modellen markant mere moderne i kabinen.

Især fordi Audis digitale instrumenthus tilbyder mange forskellige instrumentvisninger, hvor integrationen med bilens navigationssystem især imponerer. Og navigation er faktisk blevet standard, hvilket giver et ekstra plus til bilens adaptive fartpilot, der selv bremser lidt for snævre sving på landevejen samt bremser ned til rundkørsler. Ganske godt set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Generelt fungerer den adaptive fartpilot godt, det gælder dog ikke for funktionen med automatisk tilpasning af hastighed udfra skiltning. Her oplevede vi flere gange, at hastigheden blev sat ned til 60 eller 90 km/t på motorvejen, og det selvom der henholdsvis var 130 og 110 km/t på de pågældende strækninger. Den automatiske hastighedstilpasning kan slåes fra, og det vil vi anbefale som systemet fungerer p.t. 

Læs også: Motors test af Peugeot 508 - charme og kant

Selvom A4 „blot“ har fået et facelift, så har Audi gjort meget for at opdatere kabinen bl.a. med en helt ny højt placeret trykfølsomskærm på 10”. Apple CarPlay/Android Auto er dog fortsat ekstraudstyr til helt horrible 7.000 kr. Det burde altså være standard på en businessbil!

Bagagerum i Audi A4
Med 495 liter er der rigeligt med plads til de fleste familier, man vil også glæde sig over den lille indre læssekant, og at ryglænet foldes så langt ned, at der næsten er en plan lasteflade.

Godt med udstyr

Selvom personalisering af udstyr ligger i DNA’et hos Audi (der er faktisk syv tætskrevne sider med ekstraudstyr), så er de tvunget til at lave udstyrsmodeller for at kunne sælge biler nok. Det betyder, at testbilen har et meget højt udstyrsniveau, hvor der kun er få ting, vi savner for at gøre bilen komplet.

Med de tilvalg er den faceliftede Audi A4 et tillokkende valg, især fordi priserne er så attraktive. Dog skal man overveje kraftigt, om man ikke vil sætte større pris på en mere komfortabel affjedring, spare 37.000 kr. og vælge Advanced i stedet for S Line-versionen.