VW Passat Variant - plads til alt og alle
Motors vurdering
VW Passat
- Plads
- Udstyr
- Komfort
- Gammeldags gearvælger
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning178 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart232 km/t.
-
Acc. (0-100)7,7 sek.
-
Køreklar vægt1.521 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum650 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:477 cm B:183 cm H:152 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,00 kr./km
Den er i sit efterår, men alligevel er den netop faceliftede og ottende generation af VW Passat en bil, der har let ved at køre fra de fleste af konkurrenterne. Og det er uanset om man taler om plads, udstyr eller komfort.
Med næsten 30 mio. solgte Passater, siden den første bil så dagens lys for 45 år siden, er bilen nemlig bare blevet bedre og bedre år for år. I denne seneste opdatering er særligt sikkerhedssystemerne blevet forbedret, ligesom muligheden for at koble bilen op til internet og smartphone er kommet til i form af den nye VW-App We.
Alt i alt giver det et billede af en bil, der er helt moderne.
Flot udstyret
Men selvom bilen er blevet bedre, må man også samlet set konstatere, at VW Passat er kravlet op i en prisklasse, der distancerer sig mere og mere fra det niveau, hvor flest danskere køber bil.
Billigste udgave koster nu 335.000 kr. som stationcar med en 1.5-liters benzinmotor med manuelt gear. Det er ikke decideret billigt, og det er derfor ikke her, man finder de mest solgte udgaver. Lægger man yderligere 50.000 kr. på bordet, ser verden anderledes ud, og man får en bil med automatgear og et meget flot udstyrsniveau.
Læs også: Motors test af Peugeot 508 - charme og kant
Vores testbil er ydermere en toliters benzinmotor med 190 hk, automatgear og højeste udstyrsniveau, Elegance Plus. Så koster den så også 450.000 kr., og selvom det lyder af meget, så ligner Passaten et godt køb målt op mod tilsvarende biler fra Audi, BMW, Mercedes-Benz og Volvo.
På listen over standardudstyr finder vi bl.a. en 8”-skærm med navigation, en adaptiv fartpilot med indbygget travel-assistent, 18-tommer fælge og LED for- og baglygter.
Masser af plads
Merprisen for at vælge Passat som stationcar frem for den firedørs sedan er 10.000 kr., og det giver derfor mere end god mening at vælge en Variant, som er VW’s navn for stationcar’en.
Så får man et enormt bagagerum på 650 liter og meget fine pladsforhold ved bagsædet, hvor det næsten vandrette tag efterlader en god loftshøjde over bagsædet. Netop på række to kan man også glæde sig over god knæplads, let ind- og udstigning samt friskluftdyser med egen temperaturregulering.
Læs også: Motors test af Opel Insignia - flot og sportslig
VW Passat må i denne udgave trække op til 2.000 kg og er dermed også en oplagt feriebil med enten en campingvogn, bådtrailer eller blot nogle mountainbikes på krogen.
Nye assistentsystemer er gode
På motorvejen kan man glæde sig over en velfungerende adaptiv fartpilot, der både kan fastholde afstanden til forankørende biler og fastholde bilen i vognbanen. Slår man rejseassistenten til, skal man blot holde mindst tre fingre på rattet, som så opfanger pulsen og dermed ved, at man er klar til at styre.
Læs også: Motors test af BMW 3-serie - familiebil for feinschmeckere
Assistenten giver en god sikkerhed på lange stræk, men det sjove er, at også på mindre landeveje får man god hjælp, idet assistenten taler sammen med navigationsanlægget, så bilen f.eks. selv sænker hastigheden før et skarpt sving.
Fartpiloten regulerer farten helt ned til stilstand og sætter i gang igen, blot man træder let på speederen eller trykker på resume-knappen. Der er naturligvis også nyeste udgave af en automatisk nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister.
Frit valg: benzin eller diesel
Under vores test af bilen på danske veje oplevede vi Passat som en vellykket langtursbil med meget fin kørekomfort. Sæderne giver god støtte, og i det hele taget er opholdet i bilen på et højt niveau.
Også støjniveauet er lavt, og den kraftige toliters benzinmotor gør det godt. Den er opgivet til 12,7 km pr. liter, og det er ikke svært at opnå – ofte vil man køre længere på literen end dette.
Læs også: Motors test af Skoda Superb - plads til overflod
Alternativt kan man få bilen med en dieselmotor med 150 hk. til præcis samme pris. Det kan være en god ide, hvis man kører mange lange ture, men ellers er benzinmotoren den, der giver den bedste køreoplevelse.
Begge udgaver har et syvtrins DSG-automatgear, og det fungerer flot, men styres via en mekanisk, lidt gammeldags gearvælger. VW Passat fås også som pluginhybrid, der kombinerer elbilen med benzinbilen. Den vender vi tilbage til i en separat test.
Lyd for alle pengene
Der er et hav af muligheder for at tilkøbe ekstraudstyr, og det mest oplagte er en teknikpakke til 20.000 kr., hvor man får nøglefri adgang til bilen, trådløs Apple CarPlay, headup-display samt DAB-radio.
Også et fabriksmonteret anhængertræk til 18.500 kr. er oplagt for mange, og er der råd og musikinteresse i familien, vil det dansk producerede Dynaudio-musikanlæg med 11 højttalere og surroundeffekt kaste en oplevelse af de helt unikke af sig. Det koster dog 25.000 kr., da staten vil have hele 15.000 kr. i afgift for den fornøjelse.
Læs også: Motors test af Ford Mondeo - pladshæmmet hybridbil
Uanset valg af ekstraudstyr vil den opdaterede VW Passat være en moderne og veludstyret bil for den pladskrævende familie.