Peugeot 508 - charme og kant
Motors vurdering
Peugeot 508
- Motor
- Design
- Skærmløsninger
- Bagsædeplads
- Fartpilot (ikke adaptiv)
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning118 g/km
-
Effekt163 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart230 km/t.
-
Acc. (0-100)8,4 sek.
-
Køreklar vægt1.683 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum487 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:475 cm B:186 cm H:140 cm
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 5,05 kr./km
Det lille rat, det digitale instrumenthus og det futuristiske instrumentbord står for en stor del af oplevelsen, når man har fornøjelsen at køre den nye 508. Her har Peugeot skruet helt op for ambitionen om at have kant og charme, og det er lykkedes langt hen ad vejen.
Den store familie- og firmabil skiller sig ud fra de mere almindelige løsninger, man møder hos konkurrenterne. Og det er uden tvivl et af de helt gode argumenter for at vælge den nye 508’er.
Et andet godt argument er det flotte udvendige design, der også får bilen til at skille sig ud fra mængden. Peugeot 508 er skabt som en moderne femdørs coupé i stedet for en traditionel sedan, og det ses blandt andet ved de rammeløse ruder i dørene, den store tophængslede bagklap og taglinjen, der giver bilen et ret dynamisk ydre. Ingen tvivl om, at det er en bil, der vækker opsigt.
Men vigtigst af alt, vil mange mene, så er der gemt en rigtig rar køreoplevelse i den flotte bil. Peugeot 508 kører rigtig godt og er simpelthen en bil, man elsker at køre langt i. Men der er – som så ofte – også mindre gode sider af bilen, og dem vender vi tilbage til.
VIDEO: Se mere af Peugeot 508
Fås fra 300.000 kr.
Den nye 508 afløser den gamle udgave af løvernes konge, som havde samme nummer. Den nåede aldrig rigtig at blive en sællert i Danmark og er derfor ret ukendt. Det er i det lys, man skal forstå den nye satsning på design og de lidt særprægede løsninger, fabrikken har valgt.
Peugeot havde simpelthen svært ved at konkurrere med de traditionelle firmabiler som f.eks. VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6, når det alene skulle handle om fornuft. Nu er der derfor skruet op for charmen, hvilket skal sikre bedre salgstal.
Billigste udgave er en dieselversion med manuelt gear til 300.000 kr. Men den er lidt for fornuftig til at besidde de nævnte 508-dyder og har blandt andet en noget mindre skærm. I stedet bør man vælge en udgave med automatgear – hvad de fleste øvrige udgaver da også har – og gerne i en version med mere udstyr. Så koster den 365.000 kr. i billigste dieseludgave og 400.000 kr. i billigste benzinversion.
Og skal det være rigtig godt, skal man op i en lille halv million kroner, før den har fået det udstyr, man venter af en bil, der er sat i verden for at vække følelser. Men så er det også en flot bil, man får – og den er fint placeret i forhold til konkurrenternes priser.
Komfortabel kørsel
Vi har testet både dieseludgaven med en toliters motor med 163 hk og benzinudgaven med en 1.6-liters turbomotor med hele 225 hk. De er begge kombineret med et traditionelt ottetrins automatgear.
Motorerne giver en meget komfortabel køreoplevelse og har et godt greb om opgaven. Automatgearet skifter ved almindelig kørsel glimrende, og vil man blande sig i skiftene, sker det let ved hjælp af de store skiftegreb ved rattet. Kun ved kørsel med fartpiloten aktiveret oplevede vi i begge tilfælde nogle lidt uskønne skift, idet der blev gearet ulogisk ned, for at motorbremsen kunne holde igen ved kørsel ned ad bakke.
Benzinudgaven giver den reneste motorlyd og den mest direkte speederrespons, men den kører på papiret ikke lige så langt på literen som dieseludgaven. Under vores test kørte vi dog 18 km pr. liter i både diesel- og benzinversionen.
Affjedringen er i øvrigt et af bilens helt store plusser. Den føles komfortabel, selvom bilen kører på 17-tommers hjul, og selv barske udfordringer opfanges behageligt af undervognen. Det er godt lavet.
I GT-udgaven, som denne kraftige benzinudgave altid leveres i, er undervognen elektronisk justerbar. Begge undervogne er komfortable, men den justerbare kan gøres mere sportslig og hårdere, hvilket nogle sikkert foretrækker.
Overraskende lille kabine
Selvom Peugeot 508 måler hele 4,75 meter i længden, føles den ikke helt så stor, når man sidder inde i bilen. De første begrænsninger mærker man allerede, når man skal ind i bilen. Det er en lav bil, og døråbningen er ret lille. Det betyder, at man skal folde sig godt sammen for at komme ind og ud. Den øvelse kan derfor blive et punkt, der dømmer bilen ude for nogle.
Men er man først kommet ind i bilen, sidder man godt på forsæderne. Her er der god plads, og der er mange fralægningspladser og to flaskeholdere mellem sæderne. Men rattet kan mærkeligt nok ikke justeres særlig langt tilbage, og det giver en lidt ubekvem kørestilling, hvis man er så langbenet, at sædet skal en del tilbage.
Og er sædet rykket langt tilbage, så kommer udfordringen for bagsædepassagererne. Her er pladsen overraskende kneben, og både loftshøjde og knæplads er – bilens mål taget i betragtning – helt klart mindre end forventet.
Bagagerummet er stort i grundareal, og det er let tilgængeligt takket være den store bagklap. Men det er ikke særlig højt, så f.eks. en barnevogn kan kun med nød og næppe finde plads.
Anderledes førerplads
Bag rattet opleves 508 anderledes end mange af konkurrenterne. Det skyldes særligt, at rattet er meget lille i diameter, og at instrumenthuset er flyttet op, så man ser det hen over ratkransen i stedet for gennem rattet.
Det med instrumenthusets placering er godt og får det næsten til at fungere som et headup-display, hvor man ikke skal flytte blikket særlig meget for at se fra vejbanen til fartmåleren.
Derimod er det lille rat noget, man skal vænne sig til. Det kræver lidt flere armmuskler, og det kan give en lidt nervøs kørsel.
Godt sikkerhedsudstyr
Alle udgaver af 508 har en meget velfungerende nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister. Vi testede den mod en pude, der skulle simulere en bil, og her kunne bilen selv nå at bremse helt op ved hastigheder op til 65 km/t. Det er flot!
Også ved kørsel gennem en dobbelt undvigemanøvre beviste 508 sit værd, og vi kunne notere en god balance i bilen og et vejgreb, der klarede hastigheder på niveau med de bedste biler. Ved grænsen for bilens formåen griber antiudskridningssystemet (ESC) effektivt ind. Det virker meget trygt at køre med.
Grundudstyret omfatter en klassisk fartpilot, men vil man have en adaptiv en af slagsen, så bilen selv kan holde afstand til forankørende biler, må man tilkøbe en sikkerhedspakke. Den koster 13.500 kr., og så får man en fin adaptiv fartpilot, der kan holde afstand og bremse bilen helt ned til stilstand, hvilket er en fornøjelse ved f.eks. køkørsel.
I pakken indgår også en vognbaneassistent, der sikrer, at bilen holder sig midt i vognbanen. Den fungerer fint på motorvej, men er trættende at køre med på veje, der ikke går helt ligeud. Den slås let fra via en knap ved rattet.
Samlet set er Peugeot 508 dog en vellykket bil med køreegenskaber i den gode ende af skalaen. En stationcar dukker op i 2019, og den kan kompensere for de minusser, vi har anført ved pladsforholdene. Så hvis det er et problem, er den nok værd at vente på, hvis ellers de øvrige egenskaber ved Peugeot 508 frister.