BMW X3 - bomstærk plugin-hybrid
Biltest
27. juli 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche

Med plugin-hybriden i BMW X3-familien får man en bil, der både kan køre på el og benzin, og som kan være enten mild og sparsom eller vild og stærk.
BMW X3
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Hybridsystem / Køreegenskaber / Påhængsvægt
Ulemper
Bagagerum / Ladehastighed / Ikke tre års garanti
Pris
755.162 kr.
Maks. effekt
292 hk
Ved at kombinere en toliters benzinmotor med en elmotor kan plugin-udgaven af BMW X3 køre på benzin, på el eller begge dele.
Teknisk set er det hele konstrueret, så elmotoren sidder i forlængelse af benzinmotoren, så de trækker på samme aksel, der via en ottetrins automatgearkasse trækker på alle fire hjul. Der er altså firehjulstræk, både når den kører på el, og når den kører på benzin.
Læs også: Motors test af BMW X5 xDrive
Elmotoren yder 109 hk, og det er tilstrækkeligt til, at man ikke for alvor savner kræfter, når man alene kører på el. Men får man pludselig behov for en hurtig overhaling, kan man bare træde speederen ned, og så starter benzinmotoren og lægger 184 hk oveni. Så har man i alt 292 hk til rådighed, og så går det vildt for sig!

Førerpladsen er udformet på typisk BMW-vis. Der er digitalt cockpit og stor skærm, og klassiske drejeknapper til varme- og ventilationsapparatet.
Lang ladetid
Med fuldt opladet batteri kan BMW X3 ifølge fabrikken køre 46 km uden at starte benzinmotoren. Vi testede det til 39 km med blandet kørsel, så helt skævt er det ikke.
Batteriet er på 12 kWh og er placeret under gulvet i bagagerummet. Det lades op via et Type-2-stik, der dog kun anvender en enkelt fase. Det betyder, at man kun kan lade med op til 3,7 kW, og så tager det ca. fire timer, hvis man benytter en dedikeret ladeboks.
Det er ikke imponerende, og ikke på niveau med f.eks. Mercedes-Benz, der anvender to faser til opladningen, og som dermed kan halvere ladetiden. I BMW X3 er der ikke mulighed for hurtigladning.

Skærmen er udformet, så man kan komponere den efter behov. Her er der således et stort vindue til navigationsanlægget, og to små vinduer til hhv. podcast og telefon.
Virkelig rar hybridkørsel
Hvad man savner af finesse i opladningen, gælder på ingen måde den oplevelse, man har, når benzinmotoren arbejder. Den føles både kraftig og støjsvag, og det giver en meget komfortabel kørsel med traditionel hybriddrift, når batteriet er tømt.
Det betyder f.eks. at benzinmotoren slukker, når man triller hen mod rødt lys, og at det altid er elmotoren, der lægger ud, når man igen skal op i fart. Derved slipper man for de lidt grove igangsætninger, man kan opleve i en traditionel benzin- eller dieselbil, når de skal i gang igen efter holdt for rødt lys.
Læs også: Motors test af Audi Q5 Plugin
Fabrikken stiller 43,5 km pr. liter i udsigt, og det er et tal, der er sammensat af en kørsel med kun elmotoren i sving, og en anden kørsel, hvor batteriet er tomt. I praksis kører man helt uden brug af benzin, når der er strøm på batteriet, og omkring 12-15 km pr. liter, når batteriet er tomt.
Hvad det samlede forbrugstal lander på, handler således mest af alt om, hvor god man er til at huske at lade bilen op, og hvor langt man kører pr. dag. Men i BMW X3 er der en udmærket grund til at huske at lade bilen op, da X3 bare kører blødt og støjfrit, når det alene er elmotoren, der driver bilen fremad.

Lædersæder er ekstraudstyr til knap 50.000 kr., og skal de som her være elbetjente, koster det yderligere 23.000 kr. Men så sidder man også dejligt!
Må trække to tons
Denne udgave af BMW X3 må trække hele to tons, og det prøvede vi. Det gik overraskende godt!
Bilen har let ved at sætte i gang takket være det indbyggede firehjulstræk, og da X3 i sig selv også vejer godt to tons, er der fin balance i vogntoget.
Læs også: Motors test af Volvo V90 Plugin
Et anhængertræk kan bestilles som fabriksmonteret udstyr til 15.000 kr., og det er bestemt pengene værd. Når det ikke er i brug, er det gemt helt af vejen under bilens vognbund, og når det skal i brug, vipper det selv ud ved tryk på en knap.
Vil man udnytte bilens trækegenskaber, kræver det dog et B/E-kørekort.

Bagagerummet er ikke bilens stærke side og er blot på 450 liter. Det skyldes, at batteriet til hybriddelen er placeret under gulvet.
Testbil til 1,1 mio. kr.
Grundudgaven af denne plugin-hybrid koster 730.000 kr., hvilket faktisk er en attraktiv pris set i forhold til modelprogrammet i øvrigt.
Men som så ofte hos BMW kan man købe sig fattig i ekstraudstyr. Vores testbil havde således en M-sportspakke til 25.000 kr., læderindtræk til 50.000 kr., 21”-fælge til 40.000 kr., oplukkeligt glastag til 30.000 kr., eljusterbare sæder til 23.000 kr., headup-display til 30.000 kr., køreassistentprogram til 25.000 kr. og meget, meget mere.
Interiøret i X3 var godt nok også flot, men da den samlede mængde udstyr løb op i over 300.000 kr., så den samlede pris for bilen landede på næsten 1,1 mio. kroner, så har det altså også bare at være godt!






BMW X3 fås nu som plugin-hybrid, som kan køre på el, benzin eller begge dele. Vi kørte næsten 40 km på en opladning, før benzinmotoren måtte hjælpe til.