Cupra Ateca - kører mod strømmen
Biltest
22. august 2019


Seats nye undermærke Cupra kører direkte mod strømmen af moderne elbiler. Ateca-modellen fås kun med en 300 hk benzinmotor, er hurtigt ude af starthullerne og må nøjes med miljømærkning C.
Cupra Ateca
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Unik / Pladsforhold / Fartoverskud
Ulemper
Værditab / Udstyrsniveau / Ikke tre års garanti
Pris
644.990 kr.
Maks. effekt
300 hk
Godt fem sekunder tager accelerationen til 100 km/t., og det fortæller meget om Cupra Ateca. Cupra-brandet handler om acceleration, fart og køreglæde, og overraskende nok lykkes det selv i et stort og familievenligt Ateca-karrosseri.
Reelt er der tale om en Seat Ateca på steroider, men Cupra-brandet skal være mere eksklusivt. Udfordringen er, at det er svært at bygge fortællingen op om et helt nyt sportsligt bilmærke. Især når den første model er en familiebil.
Ateca er en SUV. Det betyder høj indstigning, god plads til hele familien og et bagagerum på hele 485 liter. Det vil få mange familiefædre med sportsvognsambitioner til at klappe i hænderne. Har du tre børn og en hund, er en VW Golf GTI bare ikke stor nok.
Læs også: Motors test af DS 3 Crossback - excentrisk egobil
Men med en høj bil får man automatisk også et højere tyngdepunkt. Og fordi karrosseriet er højt og langt, så bliver bilen også tungere. Godt 1,6 tons vejer Cupra Ateca, og selvom den kører relativt sportsligt, så bliver den ikke en ballerina i svingene.
Hjertet i bilen er en toliters benzinmotor med 300 hk, hvor kræfterne bliver sendt til alle fire hjul via et automatgear. Det giver sportsvognspondus og den hurtige 0-100 km/t. tid, som få biler kan matche.

Kabinen er nærmest identisk med en veludstyret Seat Ateca. Det er mest rattet og sæderne, som skiller sig ud. Trykskærmen er fin i størrelse og højt placeret, men mat i overfladen og ikke lige så bling-bling som Cupras kobberfarvede designelementer.
Cupra = kobber
Selvom accelerationen nærmest er ekstrem, så virker Cupra Ateca også godt som familiebil med stort bagagerum, rigeligt med benplads på bagsædet og en ganske hæderlig komfort.
Kvalitetsindtrykket i kabinen er ikke på helt løftet til Audi-, BMW- eller Mercedes-niveau, men små kobberfarvede elementer giver et glimt af noget anderledes. For føreren er det mest synlige logoet på rattet, og den kulfiber-lignende plast, der dækker airbaggen.
Læs også: Motors prøvekørsel af Mini Clubman - britisk charmeoffensiv
Ellers er det Seat-kvalitet i resten af kabinen, og her halter især trykskærmen efter. Den er mat i udtrykket og ikke så eksklusiv, som man finder det i søstermærkerne Skoda eller VW.

Kulfiberlook og logo i midten er det mest outrerede i kabinen. Det er også fedt med digitale instrumenter, hvor du kan få kortvisning, hvilket især er smart, hvis man bruger bilens navigationsanlæg.
Der skal sættes krydser
Med en pris på 645.000 kr. kunne man forestille sig, at Cupra Ateca var spækket med udstyr. Og selvom der er alcantarasæder, klimaanlæg og automatgear, så skal der sættes et par krydser, før bilen bliver komplet.
Adaptiv fartpilot er ikke standard, men koster 10.000 kr. Du bør også tilkøbe blindvinkel-alarm samt advarsel for tværgående trafik, når man bakker. De tre ting fås i en samlet pakke til 16.000 kr.
Læs også: Motors test af Seat Ateca FR - sportslig familie-SUV
19” fælge med kobberfarve koster 18.000 kr., men de kræver Brembo-bremser til 41.500 kr. Ærgerligt, at så dyre bremser kommer til at bremse for udbredelsen af de kobber-farvede fælge, der er unikke for Cupra-modellerne.

485 liter er der til rådighed, og det er nok for de fleste. Rummet er let tilgængeligt, dog er posekrogene for dårlige til hverdagsbrug. Lastefladen er heller ikke helt plan, når man lægger bagsæderne ned.
Kører mod strømmen
Penge er i det hele taget et emne, som man ikke kan komme uden om. For selvom Cupra Ateca kan begejstre i sin lille niche, så ender vores totaløkonomiske beregning med en pris på 7,15 kr./km.
Det er mere, end du skal betale for at køre den helt nye Range Rover Evoque eller sågar en Audi e-tron. Det koster med andre ord dyrt at skille sig ud i mængden, og samtidig ruller Cupra Ateca mod miljøbølgen, da den kun fås med miljømærke C.
Læs også: Motors test af Range Rover Evoque - luksus i terrænet
Cupra findes hverken som elbil eller plugin-hybrid. Den er derfor mest et valg for excentriske bilkøbere, der gerne vil ræse mod (miljø)strømmen.




Cupra-logoet troner midt på kølergrillen og bliver sekunderet af ”Cupra” nederst på kofangeren. Men selv det vil ikke gøre de fleste bilister klogere på, hvilken bil der er tale om. Cupra er og bliver for de indviede.