Dieselmotorer har problemer med turbo: Se listen

Nogle af de mest solgte bilmærker i Danmark har en 1,6 dieselmotor, som kan risikere at blive ramt af problemer med turboen. Se de ramte modeller.

Mekaniker undersøger motorrummet i en bil.
Viden

Flere bilmærker benytter en 1,6 dieselmotor, der kan være problemer med. Det gælder for Peugeot, Citroën, Mazda, Suzuki, Mini, Fiat, Ford og Volvo.

Nederst på denne side finder du en liste med de berørte modeller.

Illustration af underoverskrift Hvorfor bliver turboen defekt?

Turboen kan gå i stykker, hvis f.eks. bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren og bliver til olieslam, som tilstopper systemet. Det kan have den konsekvens, at blandt andet turboen går i stykker på grund af manglende smøring.

Det er ofte ikke nok at skifte den defekte turbo, da bilejeren hurtig vil opleve at få en defekt turbo igen og i værste fald motorhavari. Værkstedet skal bl.a. kontrollere bundkar, olie-si, oliekanaler osv. samt foretage olierens af motoren, inden en ny turbo monteres.

Illustration af underoverskrift Er et nyt bundkar løsningen på problemet?

Udskiftning af bundkar er ikke en endegyldig løsning på problemet. Det kan være en mulighed for at minimere risikoen, fordi bundkarrene i nogle tilfælde er udformet således, at olie og urenheder ikke tømmes helt ud ved olieskift, ligesom ekstra olieskift og rensning af smøresystemet kan være med til at mindske ophobning af olieslam i smøresystemet.

Der findes ikke konkrete komponenter, der kan udskiftes, så risikoen for turboskade definitivt kan udelukkes.

Illustration af underoverskrift Kan problemet med dieselmotorerne forebygges?

Ejere af dieselbiler med den pågældende motor og turbo kan risikere at løbe ind i problemet i løbet af bilens levetid. Ofte er årsagen til problemet et kørselsmønster med mange korte ture og tomgangskørsel med en kold motor. Du kan dog forsøge at minimere risikoen ved at skifte olie og oliefilter lidt oftere.

Skifter du f.eks. olie for hver 15.000 km i stedet for ved 20.000 km, minimeres risikoen for ophobning af olieslam i smøresystemet. Du vil godt nok have en højere udgift til olie og filter over tid, men det er trods alt billigere end en reparation eller udskiftning af motoren. Derudover er det vigtigt at overholde bilens serviceintervaller.

Illustration af underoverskrift Hvor stor er risikoen for defekt turbo?

Selv om der er mange problemer med 1,6 dieselmotoren, er der set i forhold til antallet af biler, der kører rundt med motoren, ikke stor risiko for størsteparten af bilerne.

Det store problem er selvfølgelig, at oplever bilejeren at få en defekt turbo, er det en dyr reparation, og at problemet som oftest først viser sig, når fabriksgarantien og reklamationsretten for længst er udløbet. En medvirkende årsag til problemerne er bl.a. det kørselsmønster, bilejeren har. For mange korte og kolde ture kan sammen med uregelmæssige olieskift og forkert olietype medvirke til, at problemerne opstår.

Illustration af underoverskrift Hvordan forebygger du problemet?

Det er vigtigt altid at overholde bilens serviceinterval og kun bruge den anbefalede olietype og oliekvalitet.

I dag anbefales som udgangspunkt en 5w-30 C3 olie til denne type motor. Men rådfør dig med dit mærkeværksted.

Hvis du ikke har oplevet at få udskiftet en defekt turbo, kan du forsøge at forebygge problemet ved at få udført en olierens. Det skal ske på et værksted.

Illustration af underoverskrift Hvad gør du ved en defekt turbo?

Du kan kontrollere, om din bil fortsat er omfattet af nybilsgarantien, eller hvis du har købt bilen for nyligt hos en forhandler, kan bilen fortsat være omfattet af brugtbilsreklamationsretten, og du har mulighed for at anke til sælger. Hvis garantien eller reklamationsretten er ophørt, anbefaler vi, at du anker til dit mærkeværksted og gør det opmærksom på, at dette ikke var en uheldig reparation på din bil, men at der er tale om et velkendt problem på denne type motor.

Det er FDMs oplevelse, at her er der tale om et unormalt stort antal reparationer, og på den baggrund er det vores vurdering, at importørerne burde vise deres goodwill og hjælpe dig kulant. Det vil sige, at du i så fald bliver tilbudt en økonomisk håndsrækning.

Læs mere: Hvad er kulance

Illustration af underoverskrift Skal man undgå at købe de pågældende biler?

FDM har ikke belæg for at fraråde køb af disse biler. Valget af bil afhænger af flere ting. Er der tale om en brugt bil med denne dieselmotor, bør du være ekstra opmærksom på servicehistorikken. Generelt anbefaler vi, at du søger information om bilen og kontakter vores rådgivning inden et bilkøb.

Her er en liste over de berørte modeller:

Citroën

 

2004 -

Citroën C4 1,6 HDi
Citroën C4 1,6 HDi

2004 - Citroën C5 1,6 HDi
Citroën C5 1,6 HDi
2004 - 2009 Citroën Xsara Picasso 1,6 HDi
2005 - Citroën C3 1,6 HDi
Citroën C3 1,6 HDi
2005 - 2006 Citroën Jumpy 1,6 HDi
2007 - Citroën C4 Picasso 1,6 HDi
2009 - Citroën DS3 1,6 HDi
Citroën DS3 1,6 HDi
2010 - Citroën C3 Picasso 1,6 HDi
2011 - Citroën DS4 1,6 HDi
Citroën DS4 1,6 HDi
2006 -   Berlingo 1,6 HDi
Berlingo 1,6 HDi
2007 - Jumpy 1,6 HDi

 

Fiat
2006  - Fiat Scudo 1,6 Multijet

 

Ford
2003 -

Ford C-MAX 1,6 TDCi
Ford C-MAX 1,6 TDCi

2004 - Ford Focus 1,6 TDCi
Ford Focus 1,6 TDCi
2005 - Ford Fiesta 1,6 TDCi
Ford Fiesta 1,6 TDCi
2005 - 2012 Ford Fusion 1,6 TDCi
2010 - Ford Mondeo 1,6 TDCi
2010 - Ford Galaxy 1,6 TDCi
2010 - Ford S-MAX 1,6 TDCi

 

Mazda
2003 - Mazda 3 1,6 DE
Mazda 3 1,6 DE
2008 - Mazda 2 1,6 DE
Mazda 2 1,6 DE
2010 - Mazda 5 1,6 DE

 

Mini
2007 - 2010 Mini 1,6 D
2007 - 2010 Mini Clubman, 1,6 D

  

Peugeot
2003 - 2009 Peugeot 206 1,6 HDi
2003 - 2010 Peugeot 407 1,6 HDi
2005 - 2009 Peugeot 307 1,6 HDi
Peugeot 307 1,6 HDi
2006 - Peugeot 207 1,6 HDi
Peugeot 207 1,6 HDi
2006 - Peugeot Expert 1,6 HDi
2008 - Peugeot 308 1,6 HDi
Peugeot 308 1,6 HDi
2009 - Peugeot 5008
2009 - Peugeot 3008
2010 - Peugeot 508 1,6 HDi
2006 - Partner 1,6 HDi
Partner 1,6 HDi
2007 - Expert 1,6 HDi

 

Suzuki
2007-

 Suzuki SX4 1,6 DDiS

 

Volvo
2004 - Volvo S40 1.6D
2010 - Volvo S40 1.6D
2004 - Volvo V50 1.6D
2010 - Volvo V50 1.6D
2010 - Volvo V70 1.6D
Volvo V70 1.6D
2010 - Volvo S60 1.6D
2010 - Volvo V60 1.6D
2006 - C30 1,6D
2010 - C30 1,6D

 

Har du brug for hjælp?

Hvis du som FDM-medlem har spørgsmål eller ønsker mere viden om netop din bil, er du velkommen til at kontakte vores rådgivning, hvor både juridiske og tekniske rådgivere kan hjælpe dig.Kontakt rådgivningen