Flere bilmærker benytter en 1,6 dieselmotor, der kan være problemer med. Det gælder for Peugeot, Citroën, Mazda, Suzuki, Mini, Fiat, Ford og Volvo.
Nederst på denne side finder du en liste med de berørte modeller.
Hvorfor bliver turboen defekt?
Turboen kan gå i stykker, hvis f.eks. bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren og bliver til olieslam, som tilstopper systemet. Det kan have den konsekvens, at blandt andet turboen går i stykker på grund af manglende smøring.
Det er ofte ikke nok at skifte den defekte turbo, da bilejeren hurtig vil opleve at få en defekt turbo igen og i værste fald motorhavari. Værkstedet skal bl.a. kontrollere bundkar, olie-si, oliekanaler osv. samt foretage olierens af motoren, inden en ny turbo monteres.
Er et nyt bundkar løsningen på problemet?
Udskiftning af bundkar er ikke en endegyldig løsning på problemet. Det kan være en mulighed for at minimere risikoen, fordi bundkarrene i nogle tilfælde er udformet således, at olie og urenheder ikke tømmes helt ud ved olieskift, ligesom ekstra olieskift og rensning af smøresystemet kan være med til at mindske ophobning af olieslam i smøresystemet.
Der findes ikke konkrete komponenter, der kan udskiftes, så risikoen for turboskade definitivt kan udelukkes.
Kan problemet med dieselmotorerne forebygges?
Ejere af dieselbiler med den pågældende motor og turbo kan risikere at løbe ind i problemet i løbet af bilens levetid. Ofte er årsagen til problemet et kørselsmønster med mange korte ture og tomgangskørsel med en kold motor. Du kan dog forsøge at minimere risikoen ved at skifte olie og oliefilter lidt oftere.
Skifter du f.eks. olie for hver 15.000 km i stedet for ved 20.000 km, minimeres risikoen for ophobning af olieslam i smøresystemet. Du vil godt nok have en højere udgift til olie og filter over tid, men det er trods alt billigere end en reparation eller udskiftning af motoren. Derudover er det vigtigt at overholde bilens serviceintervaller.
Hvor stor er risikoen for defekt turbo?
Selv om der er mange problemer med 1,6 dieselmotoren, er der set i forhold til antallet af biler, der kører rundt med motoren, ikke stor risiko for størsteparten af bilerne.
Det store problem er selvfølgelig, at oplever bilejeren at få en defekt turbo, er det en dyr reparation, og at problemet som oftest først viser sig, når fabriksgarantien og reklamationsretten for længst er udløbet. En medvirkende årsag til problemerne er bl.a. det kørselsmønster, bilejeren har. For mange korte og kolde ture kan sammen med uregelmæssige olieskift og forkert olietype medvirke til, at problemerne opstår.
Hvordan forebygger du problemet?
Det er vigtigt altid at overholde bilens serviceinterval og kun bruge den anbefalede olietype og oliekvalitet.
I dag anbefales som udgangspunkt en 5w-30 C3 olie til denne type motor. Men rådfør dig med dit mærkeværksted.
Hvis du ikke har oplevet at få udskiftet en defekt turbo, kan du forsøge at forebygge problemet ved at få udført en olierens. Det skal ske på et værksted.
Hvad gør du ved en defekt turbo?
Du kan kontrollere, om din bil fortsat er omfattet af nybilsgarantien, eller hvis du har købt bilen for nyligt hos en forhandler, kan bilen fortsat være omfattet af brugtbilsreklamationsretten, og du har mulighed for at anke til sælger. Hvis garantien eller reklamationsretten er ophørt, anbefaler vi, at du anker til dit mærkeværksted og gør det opmærksom på, at dette ikke var en uheldig reparation på din bil, men at der er tale om et velkendt problem på denne type motor.
Det er FDMs oplevelse, at her er der tale om et unormalt stort antal reparationer, og på den baggrund er det vores vurdering, at importørerne burde vise deres goodwill og hjælpe dig kulant. Det vil sige, at du i så fald bliver tilbudt en økonomisk håndsrækning.
Skal man undgå at købe de pågældende biler?
FDM har ikke belæg for at fraråde køb af disse biler. Valget af bil afhænger af flere ting. Er der tale om en brugt bil med denne dieselmotor, bør du være ekstra opmærksom på servicehistorikken. Generelt anbefaler vi, at du søger information om bilen og kontakter vores rådgivning inden et bilkøb.
Her er en liste over de berørte modeller:
Citroën |
---|
2004 - |
Citroën C4 1,6 HDi |
2004 - | Citroën C5 1,6 HDi Citroën C5 1,6 HDi |
2004 - 2009 | Citroën Xsara Picasso 1,6 HDi |
2005 - | Citroën C3 1,6 HDi Citroën C3 1,6 HDi |
2005 - 2006 | Citroën Jumpy 1,6 HDi |
2007 - | Citroën C4 Picasso 1,6 HDi |
2009 - | Citroën DS3 1,6 HDi Citroën DS3 1,6 HDi |
2010 - | Citroën C3 Picasso 1,6 HDi |
2011 - | Citroën DS4 1,6 HDi Citroën DS4 1,6 HDi |
2006 - | Berlingo 1,6 HDi Berlingo 1,6 HDi |
2007 - | Jumpy 1,6 HDi |
Fiat |
---|
2006 - | Fiat Scudo 1,6 Multijet |
Ford |
---|
2003 - |
Ford C-MAX 1,6 TDCi |
2004 - | Ford Focus 1,6 TDCi Ford Focus 1,6 TDCi |
2005 - | Ford Fiesta 1,6 TDCi Ford Fiesta 1,6 TDCi |
2005 - 2012 | Ford Fusion 1,6 TDCi |
2010 - | Ford Mondeo 1,6 TDCi |
2010 - | Ford Galaxy 1,6 TDCi |
2010 - | Ford S-MAX 1,6 TDCi |
Mazda |
---|
2003 - | Mazda 3 1,6 DE Mazda 3 1,6 DE |
2008 - | Mazda 2 1,6 DE Mazda 2 1,6 DE |
2010 - | Mazda 5 1,6 DE |
Mini |
---|
2007 - 2010 | Mini 1,6 D |
2007 - 2010 | Mini Clubman, 1,6 D |
Peugeot |
---|
2003 - 2009 | Peugeot 206 1,6 HDi |
2003 - 2010 | Peugeot 407 1,6 HDi |
2005 - 2009 | Peugeot 307 1,6 HDi Peugeot 307 1,6 HDi |
2006 - | Peugeot 207 1,6 HDi Peugeot 207 1,6 HDi |
2006 - | Peugeot Expert 1,6 HDi |
2008 - | Peugeot 308 1,6 HDi Peugeot 308 1,6 HDi |
2009 - | Peugeot 5008 |
2009 - | Peugeot 3008 |
2010 - | Peugeot 508 1,6 HDi |
2006 - | Partner 1,6 HDi Partner 1,6 HDi |
2007 - | Expert 1,6 HDi |
Suzuki |
---|
2007- |
Suzuki SX4 1,6 DDiS |
Volvo |
---|
2004 - | Volvo S40 1.6D |
2010 - | Volvo S40 1.6D |
2004 - | Volvo V50 1.6D |
2010 - | Volvo V50 1.6D |
2010 - | Volvo V70 1.6D Volvo V70 1.6D |
2010 - | Volvo S60 1.6D |
2010 - | Volvo V60 1.6D |
2006 - | C30 1,6D |
2010 - | C30 1,6D |
Har du brug for hjælp?
Hvis du som FDM-medlem har spørgsmål eller ønsker mere viden om netop din bil, er du velkommen til at kontakte vores rådgivning, hvor både juridiske og tekniske rådgivere kan hjælpe dig.Kontakt rådgivningen