Bilens batteri

Bilens batteri kan holde i adskillige år, hvis ikke du kører for mange korte ture i bilen. Især vinterkulde kan være hård ved batteriet.

Bilens batteri kan holde i adskillige år, hvis bilen ikke kører for korte ture. Især vinterkulde kan være hård ved batteriet.
Fotograf:

Foto

FDM
Viden

Tjek på bilens batteri

Som medlem af FDM kan du få tjekket bilens batteri. Få også kontrolleret bilens dæk, bremser og lygter, som en del af dit medlemskab. 

Er du allerede medlem, kan du bestille kontrol her

Bliv medlem

 

Det er ofte først, når batteriet giver op, og bilen ikke kan starte, at vi bliver opmærksomme på bilens batteri. Men kører du især kortere ture, skal du være ekstra opmærksom på bilens batteri og dets kapacitet. Det er nemlig ikke sikkert, at batteriet når at lade ordentligt op, og det vil på sigt reducere batteriets holdbarhed.

Vinteren er hård ved bilbatteriet 

December, januar og februar er ofte de tre hårdeste måneder for bilens batteri. Ved hård frost kan batteriet miste op til 50 procent af sin kapacitet, eller måske endda give helt op. Det betyder, at rigtig mange bilejere må tilkalde vejhjælp for at få liv i bilen.

Samtidig kræver vinterhalvåret et ekstra stort strømforbrug til lys, klimaanlæg, sædevarme, vinduesviskere m.m. Det betyder, at mange bilejere må tilkalde vejhjælp for at få liv i bilen. Når temperaturen falder, stiger antallet af assistancer til bilister, der har brug for starthjælp med op mod 50 procent.

Brug dit medlemskab af FDM til at få tjekket din bils batteri

Gør selv batteriet vinterklar

Du kan også selv gøre bilens batteri vinterklar ved at følge disse to råd: 

Ved hård frost kan batteriet miste op til 50 procent af sin kapacitet, eller måske endda give helt op. 

1: Øg batteriets kapacitet

Kører du mest korte ture, kan batteriet let komme til at savne strøm. Det skyldes, at lys, sædevarme, blæser, elbagrude og radio stjæler bilens strøm.

Især i de kolde måneder kan det være en god idé at lade batteriet op over en nat, så batteriets kapacitet kommer i top. Brug en hjemmelader, som kan købes i de fleste bilistbutikker.

Find lader og startkabler til bilen i FDMs netbutik

2: Rens batteriets poler

Særligt på ældre biler kan der dannes ir på batteripolerne og ved batteriklemmen på begge poler. Ir giver en dårlig kontakt mellem ledning og batteri, og her kan der let forsvinde noget af den effekt, der ellers skal til for at starte bilen.

I første omgang kan du let fjerne ir med kogende vand. Dernæst bør du smøre polerne og batteriklemmen med lidt vaseline, der beskytter mod ny ir. Det gør du lettest ved at afmontere polen kortvarigt.

Skiferien stiller krav til batteriet

Skal du på kør selv-skiferie, skal du være ekstra opmærksom på bilens batteri. Har batteriet allerede en lav kapacitet, kan du risikere, at det står helt af, når du kommer til din feriedestination. Husk også, at bilen som regel står stille på destinationen i hele ferien. Det kan udfordre batteriet, når du skal starte den til hjemturen. 

Giv bilen starthjælp

Skulle uheldet være ude, og batteriet har givet op, kan det være en mulighed at starte bilen ved hjælp af en anden bil og et sæt startkabler. Det er meget vigtigt, at du kontrollerer bilens instruktionsbog og følge producentens vejledning for starthjælp til lige netop din bil. Der findes enkelte bilmodeller, hvor der ikke må bruges startkabler. Alternativt må du tilkalde vejhjælp for at få liv i bilen.

Læs mere: FDM vejhjælp

Læs også: Sådan starter du bilen med startkabler

Skift batteri i god tid

Er batteriet ikke til at redde, så er det tid til en udskiftning. Det er ikke på alle biler, hvor det er lige nemt selv at klare det. Så kan et værksted være behjælpelig.

Det kan sjældent svare sig at vælge det allerbilligste batteri, da kvaliteten kan svinge en hel del.

Bliv medlem