Nye bilafgifter – se hvordan de regnes ud

Der sker store ændringer fra 2021 i registreringsafgiftens maskinrum. Nyt er bl.a. en CO2-afgift. Se her, hvordan de nye afgifter beregnes.

Afgiften på biler ændres markant fra 1. januar 2021.
Bilist

De danske bilafgifter vil også i fremtiden være baseret på beskatning af bilens pris fra fabrikken. Men med afgiftsreformen, der træder i kraft 1. januar 2021, kommer der en kraftig grøn skrue oveni – en CO2-baseret afgift.

Der er mange nye eller ændrede elementer, når det gælder teknikken i at udregne registreringsafgiften – og dermed bilens endelige pris. De vigtigste er:

  • I stedet for de nuværende to afgiftstrin vil der fremover være tre. Af de første 65.000 kr. betales der kun 25 procent.
  • Der indføres også et bundfradrag, inden der skal betales registreringsafgift i det hele taget. Det er lavt for konventionelle biler, mellemhøjt for plugin-hybrider og højt for elbiler. For de to typer ’grønne’ biler aftrappes fradraget en smule over tid.
  • De to første ændringer gør isoleret set bilerne billigere. Men så kommer et nyt element – en CO2-afgift på registreringsafgiften. En benzinbil, der kører 18,2 km/ (f.eks. Peugeot 208 med 100 hk), får et tillæg på godt 31.000 kr. En VW Tiguan TSi (14,5 km/l) får et tillæg på ca. 49.000 kr. Mere tørstige biler rammes endnu hårdere af CO2-tillægget, så en BMW X3 20i (11,0 km/l) får et samlet CO2-tillæg på 94.000 kr.
  • Elbiler og plugin-hybrider får en meget lang overgangsperiode med ekstra rabat oven i deres i forvejen lave afgift. I 2021 får de en rabat på 60 procent af det, de skulle have betalt. Rabatten nedtrappes, så den i 2030 er nede på 20 procent.
  • Batterifradraget fortsætter, men nedtrappes til og med 2025. Det er på 76.500 kr. for de fleste biler, og som noget nyt trækkes det fra i den afgiftspligtige værdi (altså inden der lægges afgift på i stedet for efter), og derved får fradraget en større værdi.
  • Afgiftsrabatten på strøm (processtrøm) fortsætter indtil 2030.
  • Ejerafgiften ændres for biler, der indregistreres fra 1. juli 2021. I stedet for at være beregnet ud fra, hvor langt bilen kører på én liter benzin/diesel, bliver den differentieret efter, hvor mange gram CO2, bilen udleder pr. km.
    Sådan beregnes selve registreringsafgiften nu og i fremtiden. Ud over de nye 'skalaknæk' og den lave bundafgift indgår der også et bundfradrag og et CO2-tillæg.
    Sådan beregnes selve registreringsafgiften nu og i fremtiden. Ud over de nye 'skalaknæk' og den lave bundafgift indgår der også et bundfradrag og et CO2-tillæg.

Se her, hvad det betyder i praksis for en lang række biler

Sådan beregnes registreringsafgiften fra og med 2021

Værdielement (pct.)

Nuværende (2020)

2021

2025

2030

Lav sats

85%

25%

25%

25%

Mellem sats

-

85%

85%

85%

Høj sats

150%

150%

150%

150%

Overgangen fra lav til høj afgift sker i dag ved 197.700 kr. Fremover gælder samme beløb ved overgangen fra mellemste til højest afgift. Det nye, mellemste knæk sker ved 65.000 kr. 

Bundfradrag i registreringsafgiften

Nuværende (2020)

2021

2025

2030

Alle biler

0 kr.

21.700 kr.

21.700 kr.

21.700 kr.

Plugin-hybrider

40.000 kr.

71.700 kr.

66.700 kr.

56.700 kr.

Elbiler

40.000 kr.

191.700 kr.

181.700 kr.

158 700 kr.

Elbiler og plugin-hybrider (under 50 g CO2/km) har desuden et batterifradrag på 76.500 kr. for de fleste biler. (1.700 kr. pr. kWh, dog maks. 45 kWh). Det aftrappes årligt og bliver 0 fra og med 2026. 

 

CO2-tillæg til reg.afgift (ikke rene elbiler)

 

Op til 125 g/km

250 kr./gram

125-160 g/km

500 kr./gram

Over 160 g/km

950 kr./gram

 

Rabat på registreringsafgiften for elbiler og plugin-hybrider

% af normal afgift

2020

2021

2025

2030

Plugin-hybrider

80%

55%

35%

20%

Elbiler

80%

60%

40%

20%