Privatleasing af brugte biler

Der kommer jævnligt en del privatleasede biler retur til bilforhandlerne. Det har skabt et marked for privatleasing af brugte biler. Men det er ikke uproblematisk at privatlease en brugt bil.

Leasing af brugt bil kræver omtanke.
Viden

Det kræver altid omtanke at privatlease en bil, men det kræver særlig omtanke, når det drejer sig om brugte biler. Her leaser du nemlig en bil, der allerede har en del år på vejene, og hvor den to- eller treårige fabriksgaranti er udløbet.

Så en brugtbilsleasing kan i sidste ende blive en dyr måde at have bil på. I hvert fald hvis du ikke sikrer dig ordentlige vilkår i din privatleasingkontrakt.

Nedenstående forhold dækker privatleasing (juridisk kaldet "operationelleasing") på en FDM kontrakt eller en anden kontrakt med lignende forbrugertryghed.

Sæt dig grundigt ind i vilkårene

Leasingkontrakter er meget mangfoldige. Det er meget individuelt, hvad de enkelte bilforhandlere sætter af vilkår i en privatleasingkontrakt. Uanset om det handler om privatleasing af ny eller brugt bil.

Det er meget individuelt, hvad de enkelte bilforhandlere sætter af vilkår i en privatleasingkontrakt.

Du skal derfor sætte dig grundigt ind i vilkårene. Vi har sammen med finansieringsselskabernes interesseorganisation, Finans og Leasing, udarbejdet FDM leasingkontrakt. Du bør som et minimum sikre, at den bilforhandler du privatleaser hos, bruger FDM leasingkontrakt eller en anden kontrakt med tilsvarende trygge vilkår.

FDMs privatleasingkontrakt 

Vær sikker på garanti og service

En brugt bil har allerede et slid på de tekniske dele, og risikoen for, at bilen går i stykker, er derfor også større end ved nye biler. Sørg for, at udlejer har det fulde ansvar for bilens tekniske stand og service. Du skal sikre dig, at der er garanti på bilen i hele den periode, du skal have den. Ellers risikerer du at komme til at stå med store værkstedsregninger.

Du skal også sætte dig ind i, om der er kilometerbegrænsning for bilen, og hvad den samlede privatleasingudgift for perioden bliver. Det er blot nogle af de vilkår, der skal være på plads, inden du skal overveje en privatleasing af en brugt bil.

Læs alt om privatleasing

Faldgruber når du privatleaser brugt bil:

  • Bilen har allerede en del kilometer på vejen. Sørg for, at udlejer har det fulde ansvar for bilens tekniske stand – herunder service
  • Bilens fabriksgaranti gælder ikke længere. Sørg for at få en reparationsgaranti for hele privatleasingperioden
  • Vær opmærksom på bilens alder (modelår). Jo ældre bilen er, jo mindre sikkerhedsudstyr er bilen født med. Vurder om niveauet af sikkerhedsudstyr er acceptabelt for dig og om den samlede leasingydelse passer til bilens alder.
  • Dækkene er slidt ned og skal skiftes. Ofte står du selv for vedligeholdelse af dæk og har dermed også udgiften
  • Bilen har allerede kørt en del kilometer, så det er i de kommende år, der begynder at komme reparationer på bilen. Hvis privatleasingbilen skal på værksted, skal du have mulighed for en lånebil
  • Nogle bilforhandlere kræver en engangsydelse i forbindelse med privatleasing – nogle gør ikke. Få et overblik over den fulde økonomi for bilen, før du privatleaser
  • Uanset om du handler brugt eller ny privatleasing bil, er der som udgangspunkt en kilometerbegrænsning. Få et kilometerantal, der er så realistisk som muligt, og sæt dig ind i taksterne for at overskride kilometerbegrænsningen