Sommerdæk til bilen

Gode sommerdæk om sommeren er lige så vigtige som vinterdæk om vinteren. Få gode råd om valg af dæk til sommersæsonen.

Gode sommerdæk om sommeren er lige så vigtige som vinterdæk om vinteren.
Viden

Den overvejende del af året er til sommerdæk i Danmark. Desværre har sommerdæk ikke altid den samme bevågenhed som vinterdæk. 

Som bilist har man stor tillid til dækkene på bilen, men de færreste tænker på, at man overlader sin skæbne til fire små kontaktflader på størrelse med fire håndflader mellem dæk og vejbane. Her skal der overføres bremsekræfter, styrekræfter, accelerationskræfter og drænes mængder af vand. Fra en bil, der måske vejer langt over et ton og indeholder en familie på fire personer. 

Generelt klarer de fleste sommerdæk på markedet sig godt på en tør vej. Det er på våd vej, at sommerdæk skal bestå sin prøve. Desværre fokuserer mange bilister før et køb ofte udelukkende på støj og dækkets levetid, mens dækkets egenskaber på våd vej ikke får nok opmærksomhed. 

FDMs dæktest kan hjælpe med at give dig overblikket over de bedste sommerdæk.
 
Læs mere: Få adgang til FDMs test af dæk 

Illustration af underoverskriftHvilken mønsterdybde skal bildækket have? 

Et dæks egenskaber falder i takt med at det slides. F.eks. har et dæk, der er slidt ned til 4 mm kun 11 pct. kontakt med en våd vejbane ved 125 km/t. Uanset at lovkravet til mønsterdybde er minimum 1,6 mm, anbefaler FDM, at et dæk kun slides ned til tre mm mønsterdybde. Til sammenligning har et nyt dæk i mange tilfælde 8-9 mm mønster.

Mønstredybden kan dog i dag være lavere på nogle nye sommerdæk - ca. 5,5-7,5 mm. Dette skyldes en nyudviklingen af gummiblandingen, og selvom mønsterdybden er lavere, har dette ikke indflydelse på kilometertallet. 

Nyere sommerdæk har ofte et asymmetrisk slidbanemønster, hvor dækket er mærket med "outside" på den ene side. Det betyder, at mønsteret på dækket vender forskelligt på højre og venstre side af bilen. 

Det er altså ikke en fejl, når dækmønsteret vender hver sin retning, og dækkene bortleder vand lige godt, uanset hvad vej mønsteret vender. Nogle dæk er mærket med "rotation" på siden af dækket, hvilket betyder, at dækket har en bestemt omløbsretning. 

Læs mere: Få styr på forkortelserne på dækket

Illustration af underoverskriftHvad er forskellen på sommerdæk og helårsdæk? 

Mange tror fejlagtigt, at deres bil som udgangspunkt er monteret med helårsdæk. Sommerdæk og helårsdæk er dog to forskellige dæktyper. Et helårsdæk er som type et vinterdæk, der er M+S mærket, hvor producenten har forsøgt at komprimere sommer- og vinteregenskaber i ét og samme dæk. 

Uanset moderne teknologi kan det kun lade sig gøre delvist. Vinterdæk og helårsdæk vil typisk have en længere standselængde på tør og våd sommervej. Typisk er et helårsdæk bedre om vinteren end om sommeren. 

Læs mere: Er helårsdæk til bilen et godt valg?

Illustration af underoverskriftHvilke dæk skal du vælge til din bil? 

FDM anbefaler, at du kører med dæk, der passer til årstiden. Det vil sige, at når der ikke længere er vinterføre i Danmark, bør du køre med sommer- eller helårsdæk. Det varierer fra år til år, hvornår vinterføret slipper sit tag i Danmark. Det er ofte en god ide at vente med at skifte fra vinterdæk til et godt stykke ind i april måned. 

Skal du have din bil med til udlandet, skal du være opmærksom på, at der i Europa er forskellige regler for vinter- og sommerdæk.  

Læs mere: Regler for vinterdæk i andre lande 

Illustration af underoverskriftHvorfor skal dæk tjekkes kør selv-ferien? 

Inden en sommerferietur på de store, europæiske veje, er det vigtigt at overveje, om dækkene kan klare turen. Halvslidte dæk med 3-4 mm mønster kan være næsten nedslidte, inden du har kørt de tusinde kilometer til destinationen i Sydeuropa. Dækkene vil have rigtig svært ved at bortlede de store mængder vand, som man kan blive udsat for under sommerens heftige regnskyl. Inden turen skal dækkene også inspiceres for skader. 

Læs mere: Kan et dæk blive for gammelt?

Når en bil er fuldt ferielæsset, og du kører med længerevarende høj hastighed på motorvejen, vil temperaturen i dækket stige. Det er i de situationer, at svagheder i et dæk kan få det til at briste. I værste fald med dækeksplosion til følge. Husk at følge instruktionsbogens anvisninger om højere dæktryk, når der er fuld læs på bilen. Det sparer også brændstof at køre med det rigtige dæktryk. 
 
Læs mere: Få styr på dæktrykket 

Video: Sådan skifter du selv hjul

Brug for udstyr til hjulskift?

Husk, hos FDMshop.dk kan du købe udstyr, som gør det nemmere og lettere at skifte hjul på din bil.

Se udvalg