Aiways U5 – Billig kinesisk elbil er ikke så billig endda
Motors vurdering
Aiways U5
- Plads i kabinen
- Pris
- Udstyr
- Rækkevidde
- Ladeeffekt
- Betjening
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 63/59 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,8 sek.
-
Køreklar vægt1.845 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum432 liter
-
Akselafstand280 cm
-
Officiel rækkevidde400 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 4 / 10Batteri 8 år eller 160.000 km
-
MålL:468 cm B:187 cm H:170 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
- Målt rækkevidde 220 km
De kommende år kommer danske elbilkøbere til at lære kinesisk. I hvert fald på mærkeplan. For der er et væld af kinesiske bilmærker på vej, og Aiways er et af de første herhjemme.
U5-modellen er en stor SUV, hvor du får rigtig meget plads og udstyr til en pris på 335.000 kr.
Men selvom de kinesiske producenter er kommet langt, så er U5 ikke modellen, der bør få det store gennembrud.
Først og fremmest fik U5 blot tre stjerner i Euro NCAP-testen i 2019. Det er uvist, hvor godt de vil klare sig her tre år senere, men næppe på samme niveau. Dertil kommer, at U5 har to ringe egenskaber for en elbil: rækkevidden er kort, og ladetiden hjemme er lang.
Lad os starte i carporten, hvor det tager 17-18 timer at lade batteriet helt op under optimale forhold. Det skyldes, at den kun lader med én fase (op til 3.7 kW). Opladningen ude er bedre uden at være på niveau med konkurrenterne.
Når du kører på motorvej, er rækkevidden ikke imponerende. Vi kørte 220 km ved 2 grader. Det gør, at bilen reelt bliver uanvendelig for mange bilister i vinterhalvåret. Læg dertil, at strømforbruget er højt, hvilket giver en højere strømregning end konkurrenterne.
Hvordan er Aiways U5?
Ikke nok med at rækkevidden er dårlig, men angivelsen af rækkevidden i bilen er hele tiden for optimistisk. Det er, som om den ikke tager hensyn til, at der bruges energi på opvarmning af bilen, og at den ikke tilpasser rækkevidden efter dit aktuelle kørselsmønster.
Selv ved temperaturer omkring frysepunktet, angiver den en rækkevidde på 400 km, når bilen er fuldt opladt.
I kabinen generer de små kopholdere, og der er ikke meget fralægningsplads omkring føreren. Der er et stort areal i gulvhøjde, men det er ikke praktisk anvendeligt.
Klimaanlægget betjenes fra et panel, som kan åbne, og bag det gemmer sig pladsen til mobiltelefonen. Den kan dog ikke ligge der, hvis man har kablet mobilforbindelse, som er et must, hvis man bruger Apple CarPlay.
Panelet åbner således også af og til, når man betjener det. Især ved brug af sædevarmen. Og så oplevede vi et par gange, at bilen skulle genstartes, fordi klimapanelet ikke reagerede på tryk. Vi oplevede også, at ruderne duggede til med fire personer i bilen, selv efter en halv times kørsel med klimaanlægget på auto.
Der er også en trykfølsom medieskærm, men den har ikke navigation, og selve opbygningen af menuerne virker ikke logisk.
Manglende logik gælder også åbningen af ladeporten foran på bilen, her skal du trykke „lås bil“ og „åben bagagerum“ på nøglen.
Hvordan kører Aiways U5?
Køreturen er umiddelbart komfortabel, mens styretøjet virker ufølsomt. Der er en styrehjælp kaldet iDrive, som drejer lidt kantet og ikke følger vejen naturligt. Dertil kommer, at bilen ofte kommer med en biplyd, især når iDrive slår til og fra, og det fjerner lidt fokus fra trafikken.
Vi oplevede også, at bremserne er lidt svampede i pedalen og svære at dosere frem mod stilstand.
Nærlyset er ikke imponerende, mens det lange lys er acceptabelt og blænder automatisk op/ned for modkørende.
Vi testede U5 til 220 km i Motors rækkeviddemåling, hvor vi kører 110 km/t. på motorvej. Men selvom en udetemperatur på 2 grader trækker fra i regnskabet, så er det meget langt fra den officielle WLTP-rækkevidde på 400 km.
Lynladningstesten viste 21 kWh efter 15 minutter og 39 kWh efter 30 minutter. Det giver en gennemsnitlig ladestyrke på 79 kW, relativt tæt på de maksimalt angivne 90 kW.
Skal man købe en Aiways U5?
Mange vil vælge Aiways U5 for dens pladsforhold, for dens lave pris, og fordi den kan trække op til 1.500 kg. Bemærk dog, at U5 ligesom mange andre elbiler har så høj en totalvægt, at det kræver trailerkørekort, før du må køre med så tung en trailer.
Trods pæne takter er den samlede vurdering, at Aiways U5 lidt er som historien om kejserens nye klæder. Og selvom prisen umiddelbart er lav, så er de samlede omkostninger ved ejerskabet så høje, at du kan eksempelvis vælge en veludstyret Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 til samme pris pr. kørt kilometer. Og de biler har endda en markant bedre sikkerhed.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.