Motor mener:
Med en syvårig garanti på hele bilen, en fornuftig rækkevidde og et flot udstyrsniveau, tegner MG Marvel R til at blive en succes. Ikke mindst fordi prisen er ret attraktiv.
TANNISBY Det går virkelig stærkt for MG, der på kort tid har lanceret hele tre modeller, hvoraf to af dem er rent elektriske. Og flere er på vej. Senest er det denne MG Marvel R, der er kommet til landet.
Den kører lige ind i et af de mest populære segmenter, nemlig de elektriske mellemklasse SUV’er. Her er der mange konkurrenter, men dem møder MG med oprejst pande i form af en strategi, der omfatter attraktive priser og masser af udstyr.
Billigste udgave koster således blot 350.000 kr., mens topudgaven står til 380.000 kr. I begge udgaver er der et stort batteri på 70 kWh, gode lademuligheder, flot udstyr med bl.a. soltag i glas, el-justerbare sæder med dellæder, en enorm 14-tommerskærm samt masser af komfort- og sikkerhedsudstyr.
Hvordan kører MG Marvel R?
De to udgaver kommer med henholdsvis baghjulstræk og firehjulstræk, og de har begge en ret avanceret opbygning med to elmotorer ved baghjulene, der er koblet sammen med en totrins automatgearkasse. Det giver i begge tilfælde lynhurtige accelerationer, og det gør Marvel R til en sjov bil.
I den firehjulstrukne udgave er de to elmotorer bagtil suppleret med en ekstra elmotor ved forhjulene, så der er hele tre motorer, der tilsammen yder 288 hk i stedet for den baghjulstrukne mere beskedne 180 hk.
Bilen virker letkørt, og med en komfortabel affjedring og en flot indrettet kabine opleves Marvel R som en ret eksklusiv bil, selvom prisen ikke lægger op til det.
Sikkerhedssystemerne er tilmed ret avancerede, og en sjov detalje finder man ved den funktion, der holder øje med trafik bagfra, når man holder stille. Kommer der biler eller cykler, kan dørene ikke umiddelbart åbnes.
Hvor lang rækkevidde har MG Marvel R?
Begge udgaver er forsynet med et batteri på 70 kWh. Det giver en rækkevidde på lige over 400 km for den baghjulstrukne udgave og 370 km for den firehjulstrukne. Det er vel at mærke ifølge WLTP-standarden, så i praksis skal man nok regne med 300-350 km.
De kan begge lades hjemme med tre faser og 11 kW, og det er glimrende og giver ladetider på 6-7 timer. På farten kan de lynlades med op til 92 kW, og det betyder, at bilen kan lades fra 5 til 80 procent på 43 minutter. Ikke vildt imponerende, men alligevel godkendt.
Hvor god plads er der i MG Marvel R?
Fortil sidder man ret godt i de el-justerbare forsæder med dellæder. Det er let at indrette sig en god kørestilling, men den enorme 14-tommerskærm er faktisk så stor, at den kan genere højre knæ for føreren. Det lyder nok som et luksusproblem, men bilen kunne faktisk vinde lidt, hvis skærmen var lidt mindre. Samtidig kunne man måske gøre noget ved de ret voldsomme reflekser, der kommer fra skærmen, når solen skinner.
Ved bagsædet er pladsen ikke lige så god, og man savner lidt bedre plads til knæ og hoved. Til gengæld er det rart, at der er friskluftdyser.
Bagagerummet er flot beklædt, men i den firehjulstrukne udgave må kablerne ligge og flyde, da der ikke er plads under gulvet. I den tohjulstrukne version er der et ekstra rum på 150 liter fortil, og der kan kablerne i så fald finde plads.
Sælges med flot garanti
MG Marvel R sælges i lighed med de øvrige MG-modeller med en garanti på hele syv år eller maksimalt 150.000 km. Den dækker alt på bilen og gør det lettere at tage springet over til den nye bilteknik.
Bilen må trække 750 kg på krogen, og man kan kommunikere med bilen via en nyudviklet app, der åbner for, at man kan åbne og låse dørene, se positionen, aflæse rækkevidden og ikke mindst forvarme bilen før næste køretur.
De første biler er netop kommet til Danmark, men egentlige leverancer sker først omkring begyndelsen af det nye år.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.