Alfa Romeo Giulia set forfra
Biltest

Alfa Romeo Giulia - hakkende skønhed

En uskøn motor gør en ellers dejlig bil til lidt af en prøvelse. Vælg Alfa Romeo Giulia med benzinmotor i stedet, så kører den lige så lækkert, som den ser ud.
Alfa Romeo Giulia set bagfra

Motors vurdering

Alfa Romeo Giulia

20,4 km/l
Diesel
601.300 kr.
  • Lækkert design
  • Køreegenskaber
  • Førermiljø
  • Støjende motor
  • Plads ved bagsæde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    129 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    450 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.540 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8
  • Mål
    L:464 cm B:202 cm H:143 cm

Sikkerhed

2016
Luk

Alfa Romeo Giulia er på mange måder en bil, som får smilet frem. De smukke linjer, de lækre detaljer i kabinen og de fine køreegenskaber har vi rost, hver gang vi har haft en version af Alfa Romeos bedste bud i firmabilsklassen til test.

Men i denne version med 2.2-liters dieselmotor stivner smilet i det øjeblik, man trykker på startknappen på rattet. Fra motorrummet lyder en kakofoni af mislyde, og så længe motoren er kold, suppleres lydinfernoet af en uskøn motorgang, der giver en urolig kørsel, især ved lave hastigheder.

Læs også: Motors test af BMW 5-serie - ikke business as usual

Efterhånden som motoren finder sin arbejdstemperatur daler lydniveauet, men der er aldrig tvivl om, at det er en dieselmotor, der ligger ude under motorhjelmen.

Alfa Romeo Giulia kabine
Føreren er i den grad i centrum bag rattet i Alfa Romeo Giulia.

Dejlig i Dynamic

Motoren er på 2.143 ccm, men med vanlig italiensk sans for store armbevægelser er den blevet til en 2.2-liters i Alfa Romeos optik. Den yder 190 hk og et solidt moment på 450 Nm allerede ved 1.750 o/min., og det giver bilen ganske gode præstationer, specielt når bilen er sat i Dynamic.

Som alle Alfaer har bilen fabrikkens DNA-system, hvor man med et tryk på en knap ved siden af gearvælgeren kan bestemme bilens køredynamiske opsætning, og i denne version var det nødvendigt at holde bilen i det mere sportslige Dynamic-køremodus hele tiden.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - storsælgende stjernevogn

Desværre giver systemet ikke mulighed for at definere en præference, så bilen skulle sættes i Dynamic ved hver eneste køretur. Motoren er koblet til Alfa Romeos fine ottetrins automatgearkasse, som leverer skiftene lydefrit og som kan betjenes med skiftegrebene bag rattet.

Alfa Romeo Giulia interiør
Skærmen er lige lille nok, og grafikken ikke helt overbevisende.

Imponerende interiør

Den testede model var med Edizione-udstyr, som er ganske omfattende, både hvad angår sikkerhed og komfort. Derudover var bilen udstyret med en Lusso-pakke til 70.000 kr., og selvom det er ganske mange penge, er det måske især her, at bilens italienske rødder for alvor skinner igennem.

Pakken indeholder blandt andet en kabine med Pieno Fiore læderindtræk, og den understreger, at der ikke er nogen, der kan trylle med et interiør, som italienerne kan. Til gengæld har Alfa Romeo stadig meget at lære, når det gælder elektronik i kabinen. Godt nok har bilen en 8,8”-skærm, men grafikken er ikke helt i top, og den er ikke berøringsfølsom.

Læs også: Motors test af Peugeot 508 - charme og kant

Med Lusso-pakke og Edizione-udstyr ender prislappen på over 600.000 kr., og så bliver konkurrencen fra især de tyske biler i klassen ganske hård. Derfor må anbefalingen være, at man vælger den 2.0-liters benziner med 200 hk, der giver en bedre køreoplevelse og koster knap 20.000 kr. mindre end dieselhakkeren.