Alfa Romeo Stelvio - SUV med italiensk flair
Motors vurdering
Alfa Romeo Stelvio
- Køredynamik i Dynamic
- Udstyr
- Plads i kabinen
- Savner trykskærm
- Køredynamik i Natural
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.2 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning161 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment450 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)7,6 sek.
-
Køreklar vægt1.604 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum525 liter
-
Akselafstand281 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 8
-
MålL:468 cm B:190 cm H:167 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,30 kr./km
Stelvio er bilen for dem, der gerne vil have en SUV med lidt italiensk flair. I kampagnemodellen Edizione har fabrikken og måske især importøren også lyttet til noget af den kritik, som tidligere har været rettet mod bilen på det danske marked, nemlig at bil, udstyr og pris ikke harmonerede særlig godt.
Derfor er Edizione-versionerne omkring 60.000 kr. billigere end standardudgaven Super, men med en del mere udstyr. Det kræver vist en særlig logisk sans at forstå, men vi klager ikke, for nu er der væsentlig bedre balance mellem pris og udstyr.
Bedre, men ikke optimal skærm
På den udvidede udstyrsliste finder vi blandt andet en meget velfungerende adaptiv fartpilot, som reagerer med behagelige nedbremsninger, når en forankørende trækker ud foran dig.
En anden klar forbedring er en 8.8-tommers skærm i stedet for den næsten latterlige 6.5-tommers, som Stelvio-køberne hidtil har måttet klare sig med.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace
Skærmen er stadig ikke trykfølsom, men styres fra en drejeknap mellem forsæderne. Systemet er ikke helt intuitivt, og menustrukturen kræver nogen tilvænning.
Vælg selv bilens DNA
Testbilen, der er baghjulstrukken, var udstyret med en 190-hestes 2.2-liters dieselmotor, som gør det ganske godt i den relativt tunge bil. Diesellyden er lidt påtrængende, især ved koldstarter, men ved marchhastighed på landevej og motorvej er lydbilledet behageligt.
Alle Stelvio er udstyret med et ottetrins automatgear, som leverer næsten umærkelige skift ved både op- og nedgearing, og er med til at gøre Stelvio til en lækker rejsevogn.
Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Evoque
Som alle Alfa har Stelvio fabrikkens DNA-system, hvor du som fører kan skifte mellem tre indstillinger, der påvirker motorkarakteristik, undervognsindstillinger og gearkassens skiftemønster. N står for Natural og giver en lidt blød og temmelig uinspirerende kørsel.
Derfor vil de fleste nok vælge at sætte vælgeren i D, Dynamic, hvor Stelvio bliver mere tro mod Alfa Romeo-sjælen. Til gengæld er der næppe tvivl om, at flittig brug af den mere dynamiske indstilling også har en indvirkning på brændstoføkonomien.
Startknap i rattet
Ligesom køredynamik har design altid været et af Alfa Romeos adelsmærker, og det er lykkedes formgiverne i Arese at give bilen et umiskendeligt Alfa-look, som faktisk fungerer godt i den ret store bil.
Bag rattet glæder man sig nu allermest over, at designerne også har ramt en sportslig stil i kabinen, som er indrettet med føreren for øje. Betjeningsgreb og instrumenter ligger, hvor de skal, og kun de meget store skiftegreb bag rattet (ekstraudstyr til 6.500 kr.) er lidt i vejen nogle gange.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil
Startknappen i rattet, som også kendes fra Giulia, er en særlig Alfa-gimmick, som er mere sjov end praktisk, men det er med til at give bilen sin egen karakter.
Bedre prissat
Edizione-versionerne har xenon-forlygter, og selvom det er en opgradering i forhold til standardudgaven Super, er det lidt pauvert, at en bil i denne klasse ikke kan leveres med LED-lygter.
Testbilen var ekstraudstyret med lædersæder til 18.000 kr., og det kryds bør man absolut overveje at sætte, for læderet giver lige bilen det lille ekstra, som løfter kabinen helt op.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - populær svensker
I det hele taget virker materialerne i kabinen gedigne, og sammensætningen af træ, metal og læder er smagfuldt eksekvereret. Pladsforholdene er fine med god benplads ved bagsædet og et stort bagagerum.
I Edizione-versionen koster Stelvio fra lige under 600.000 kr. og er dermed prissat mere gunstigt i forhold til konkurrenterne end tidligere. Om det er nok til at give Alfa Romeo den markedsandel, som importøren havde håbet på ved introduktionen, må tiden vise.