Audi A6 Avant – Plugin-hybrid til direktøren
Motors vurdering
Audi A6 Avant
- Rejsevogn
- Har EV-knap
- Rækkevidde
- Bagagerum
- Benzinforbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. + elmotor
-
CO2 udledning31 g/km
-
Effekt367 hk
-
Moment500 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)5,7 sek.
-
Køreklar vægt2.150 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum405 liter
-
Akselafstand292 cm
-
Officiel rækkevidde65 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:495 cm B:189 cm H:149 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,35 kr./km
- Målt rækkevidde 60 km
For at en plugin-hybrid giver bedst mening, skal den kunne køre langt på strøm. Og vi kørte i efteråret ved blandede kørselsforhold 60 km på strøm alene i gentagne målinger af Audi A6 Avant. Rækkevidden vil naturligvis være lidt kortere om vinteren og lidt længere om sommeren.
Dermed vinder plugin-hybridvarianten af A6 den vigtigste sejr: kampen om rækkevidde. Den vinder også en kamp på opladning. For hvor mange plugin-hybrider kun kan lade på én fase, så kan A6 lade på to strøm-faser. Det betyder, at batteriet på 17,9 kWh brutto (og 14,4 kWh netto) kan oplades på godt to timer i stedet for fire.
Audi A6 Avant er perfekt på langture
For at vælge en plugin-hybrid skal man have let adgang til opladning, ellers kommer du ikke til at køre på strøm til hverdag. For nogle betyder det, at man reelt lige så godt kan købe en elbil. For i denne prisklasse kan elbiler både lade hurtigt, køre langt på en opladning, og så er de tilmed meget luksuriøse.
Der hvor plugin-hybriden skiller sig ud, er på de længere ture. For med en kombineret rækkevidde på 650-700 km kan du reelt komme frem uden ladeangst, rækkeviddeangst eller angst for, hvornår du kommer frem. Det sker, selvom bilen reelt kun kører omkring de 13 km pr. liter ved motorvejskørsel.
Læg dertil, at støjniveauet er lavt, og affjedringskomforten er i top. Det gør Audi A6 som skabt til lange ture.
Et enkelt minus er dog, at bagagerummet kun er på 405 liter, fordi batteripakken optager en del af pladsen. Det gør den mindre velegnet til sommerferieturen med hele familien, men glimrende til forretningsture rundt i landet for en eller flere personer uden for meget bagage.
Knap til elektrisk kørsel
Betjeningen af bilen er meget intuitiv. Midt i bilen er der to store skærme til at betjene bilen, der både har ikoner, som du kan flytte rundt efter behag, og har mulighed for at tilknytte Android Auto/Apple CarPlay i trådløs form.
Der er også en knap, hvor du aktivt vælger elektrisk kørsel. Det er smart, hvis du vil prioritere at køre på strøm.
Indretningen i kabinen er traditionel, og her mærker man tydeligt en udvikling i bilteknikken med elbilerne. For på bagsædet mødes man af en stor kardantunnnel, der stjæler meget benplads foran den midterste plads. Dermed er modellen ikke oplagt, hvis man er fem personer.
Sæderne støtter generelt godt, og takket været mange indstillingsmuligheder kan du finde dig til rette bag rattet. Sædejusteringen er dog ikke elektrisk, hvilket er lidt af en bet i så dyr en bil. Der er dog dellæder i kabinen, hvilket løfter kvalitetsfornemmelsen.
Hvilket udstyr skal Audi A6 Avant have?
Generelt har Audi et pænt udstyrsniveau, men der er stadig mange oplagte punkter på ekstraudstyrslisten, som man bør overveje at købe med. Det er f.eks. kraftfulde adaptive LED-forlygter, en assistentpakke med adaptiv fartpilot og den nøglefrie betjening samt det vellydende Bang og Olufsen-anlæg. Sidstnævnte koster „kun“ 12.000 kr.
Med et par krydser føles A6 lige så luksuriøs, som den ser ud, og selvom den anførte pris allerede nu er hævet til 2022-niveau, idet leverancerne først kommer på det tidspunkt, er prisen fortsat attraktiv.
Så er du endnu ikke klar til en elbil, så er denne plugin-hybrid en god grøn trædesten i direktørklassen.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks