Volvo V60 – billigudgave af eldrevet luksusbil
Motors vurdering
Volvo V60
- Komfort
- Plads
- Udstyr
- Ladetid
- Bagagerumsdækken
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. + elmotor
-
CO2 udledning40 g/km
-
Effekt340 hk
-
Moment590 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)5,4 sek.
-
Køreklar vægt2.005 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum529 liter
-
Akselafstand287 cm
-
Officiel rækkevidde58 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:476 cm B:185 cm H:143 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,80 kr./km
- Målt rækkevidde 48 km
Alle Volvos modeller fås nu som plugin-hybrider, og denne V60 fås endda i hele to udgaver med den moderne teknik, hvor en elmotor og en benzinmotor arbejder sammen om at drive bilen frem.
Vi har her set nærmere på den „lille“ T6-udgave med „bare“ 340 hk, der er sammensat af elmotorens 88 hk og benzinmotorens 253 hk.
Stor oversigt: Her er alle Motors test af plugin-hybrider
Fuldt opladet kan bilen køre 50-58 km på el alene ifølge den officielle WLTP-måling, og da vi testede bilens rækkevidde ved blandet kørsel, nåede vi 48 km. Det er absolut godkendt, og da bilen er opbygget med et benzinfyr, der sikrer, at man kan forvarme bilens kabine, er det et resultat, man kan forvente at opnå året rundt.
Man kan altså snildt bruge bilen som en elbil, hvis man ikke kører mere end de knap 50 km mellem lademulighederne. På kolde dage kan kabinevarmen endda aktiveres fra en smartphone, så den varmes op, inden man kører, så benzinmotoren ikke behøver at starte op.
Firehjulstræk og automatgear
Plugin-udgaven af Volvo V60 er opbygget med en elmotor, der trækker på baghjulene, og en benzinmotor, der trækker på forhjulene. Afhængigt af indstillingen er denne V60 altså skiftevis forhjulstrukken eller baghjulstrukken.
Kører begge motorer samtidig, er bilen firehjulstrukken, hvilket giver bilen en god fremkommelighed på krævende underlag. Det er godt at vide, hvis man har tænkt sig at udnytte, at bilen må trække op til to tons på krogen.
Med bilen i hybrid-indstilling er der masser af kræfter til rådighed, og de første 100 km/t. nås på bare 5,4 sekunder. Som i øvrige nye modeller fra Volvo er topfarten begrænset til 180 km/t.
Let at køre og betjene
I lighed med øvrige plugin-hybrider, er denne V60 altid udstyret med automatgear. Her er der tale om en velfungerende ottetrins gearkasse, der på fin vis fordeler benzinmotorens kræfter til forhjulene.
Gearstangen er elektronisk styret og springer således selv i P, når man slukker motoren. Under kørslen kan man vælge, om den skal køre i D eller B, hvor sidstnævnte indstilling medfører en lidt kraftigere motorbremsning med elmotoren.
Overvejer du plugin-hybrid? Læs FDMs guide først
Derved opsamles der lidt mere energi, der i elmotoren omdannes til strøm, der gemmes i det 11,4 kWh store litium batteri. Bilen er således letkørt og i det hele taget ret ukompliceret at betjene.
Vi målte benzinforbruget på en tur med blandet kørsel, der startede på et tomt batteri, til ca. 16 km pr. liter. Hvad det bliver, når man lader bilen jævnligt op og kører på både el og benzin, afhænger naturligvis af turens længde.
Vi kørte f.eks. en tur på 64 km med fuldt opladet batteri. Her endte turens samlede forbrug på et snit, der modsvarer 31 km/liter plus den strøm, de ca. 10 kWh, der kom fra batteriet.
Lang ladetid på Volvo V60
Når der skal strøm på bilen, foregår det via et Type-2 stik, der er placeret let tilgængeligt bag en klap ved venstre forskærm. Bilen er dog kun udstyret med en 1-faset lader, og man kan derfor kun oplade bilen med op til 3,7 kW. Det kræver dog, at man har investeret i en ladeboks, og har man en sådan, tager det tre timer at få strøm på bilen.
Med en 6 Amperes nødlader tager det op til otte timer at få bilen ladet op via en godkendt stikkontakt. Det havde været rart, hvis Volvo havde indbygget en lader, der kunne trække strøm fra to eller allerbedst tre faser med op til 11 kW. For man får først for alvor noget ud af en plugin-hybrid, hvis man ofte lader den op.
Men med den langsomme ladehastighed på bare 3,7 kW giver det ikke megen mening at lade bilen op, mens man f.eks. er på indkøb. Her vil en halv times opladning kun resultere i ca. otte km på el.
Høj sikkerhed og god komfort
Volvo V60 byder på god kørekomfort, og både med og uden brug af elmotoren opleves kørslen støjsvag og komfortabel. Førerpladsen er velindrettet, og nu har Volvo rettet ind, så alle udgaver som standard leveres med en stor sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og en velfungerende Pilot Assist, der i denne generation er blevet ganske god til at fastholde bilen i vognbanen.
Førerstolen yder god støtte, men skal man have den elektrisk justerbar, koster det i denne udgave 15.000 kr. ekstra.
Denne udstyrsversion af V60 hedder Inscription Expression, og er en særlig kampagnemodel, hvor noget rart udstyr populært sagt er taget af bilen. Til gengæld er den 50.000 kr. billigere end den udgave, der blot hedder Inscription.
Forskellene omfatter bl.a. det omtalte eljusterbare førersæde, parkeringssensorer for og bag, læderindtræk og 19-tommer fælge i stedet for 18-tommer. Om det er merprisen værd, er naturligvis individuelt, men er man til læderindtræk, er det uden tvivl mest fordelagtigt at vælge V60 som Inscription.