Volvo V60 set forfra
Biltest

Volvo V60 – billigudgave af eldrevet luksusbil

Som plugin-hybrid kan Volvo V60 køres som en rolig elbil på korte afstande eller som en lynhurtig rejsevogn på lange stræk. I begge tilfælde er komforten i top.
Volvo V60 set bagfra

Motors vurdering

Volvo V60

55,6 km/l
Benzin/el
553.591 kr.
  • Komfort
  • Plads
  • Udstyr
  • Ladetid
  • Bagagerumsdækken
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    40 g/km
  • Effekt
    340 hk
  • Moment
    590 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.005 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    529 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Officiel rækkevidde
    58 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,80 kr./km
  • Målt rækkevidde 48 km

Sikkerhed

2018
Luk

Alle Volvos modeller fås nu som plugin-hybrider, og denne V60 fås endda i hele to udgaver med den moderne teknik, hvor en elmotor og en benzinmotor arbejder sammen om at drive bilen frem.

Vi har her set nærmere på den „lille“ T6-udgave med „bare“ 340 hk, der er sammensat af elmotorens 88 hk og benzinmotorens 253 hk.

Stor oversigt: Her er alle Motors test af plugin-hybrider

Fuldt opladet kan bilen køre 50-58 km på el alene ifølge den officielle WLTP-måling, og da vi testede bilens rækkevidde ved blandet kørsel, nåede vi 48 km. Det er absolut godkendt, og da bilen er opbygget med et elektrisk varmeapparat, der sikrer, at man får varme i bilen, uden at benzinmotoren behøver at starte, er det et resultat, man kan forvente at opnå året rundt.

Man kan altså snildt bruge bilen som en elbil, hvis man ikke kører mere end de knap 50 km mellem lademulighederne. På kolde dage kan kabinevarmen endda aktiveres fra en smartphone, så den varmes op, inden man kører, så varmeren ikke tærer på batteriets energi.

Volvo V60 kabine
Førerpladsen er veludformet og består af en stor lodretstående skærm i midten samt et digitalt instrumenthus. Navigationsanlæg er ekstraudstyr til knap 13.000 kr. Vi savner dog fralægningsplads til en mobiltelefon.

Firehjulstræk og automatgear

Plugin-udgaven af Volvo V60 er opbygget med en elmotor, der trækker på baghjulene, og en benzinmotor, der trækker på forhjulene. Afhængigt af indstillingen er denne V60 altså skiftevis forhjulstrukken eller baghjulstrukken.

Kører begge motorer samtidig, er bilen firehjulstrukken, hvilket giver bilen en god fremkommelighed på krævende underlag. Det er godt at vide, hvis man har tænkt sig at udnytte, at bilen må trække op til to tons på krogen.

Med bilen i hybrid-indstilling er der masser af kræfter til rådighed, og de første 100 km/t. nås på bare 5,4 sekunder. Som i øvrige nye modeller fra Volvo er topfarten begrænset til 180 km/t.

Volvo V60 bagsæder
Der er friskluftudtag og glimrende plads til knæ og hoved ved bagsædet, men batterierne fylder en del ved midterpladsen, som derved har fået amputeret pladsen til fødderne.

Let at køre og betjene

I lighed med øvrige plugin-hybrider, er denne V60 altid udstyret med automatgear. Her er der tale om en velfungerende ottetrins gearkasse, der på fin vis fordeler benzinmotorens kræfter til forhjulene.

Gearstangen er elektronisk styret og springer således selv i P, når man slukker motoren. Under kørslen kan man vælge, om den skal køre i D eller B, hvor sidstnævnte indstilling medfører en lidt kraftigere motorbremsning med elmotoren.

Overvejer du plugin-hybrid? Læs FDMs guide først

Derved opsamles der lidt mere energi, der i elmotoren omdannes til strøm, der gemmes i det 11,4 kWh store litium batteri. Bilen er således letkørt og i det hele taget ret ukompliceret at betjene.

Vi målte benzinforbruget på en tur med blandet kørsel, der startede på et tomt batteri, til ca. 16 km pr. liter. Hvad det bliver, når man lader bilen jævnligt op og kører på både el og benzin, afhænger naturligvis af turens længde.

Vi kørte f.eks. en tur på 64 km med fuldt opladet batteri. Her endte turens samlede forbrug på et snit, der modsvarer 31 km/liter plus den strøm, de ca. 10 kWh, der kom fra batteriet.

Volvo V60 ladetid
Volvo V60 T6 kan lades op med en enkelt fase og maksimalt 3,7 kW. Dermed tager det tre timer at lade bilen op fra en ladeboks.

Lang ladetid på Volvo V60

Når der skal strøm på bilen, foregår det via et Type-2 stik, der er placeret let tilgængeligt bag en klap ved venstre forskærm. Bilen er dog kun udstyret med en 1-faset lader, og man kan derfor kun oplade bilen med op til 3,7 kW. Det kræver dog, at man har investeret i en ladeboks, og har man en sådan, tager det tre timer at få strøm på bilen.

Med en 6 Amperes nødlader tager det op til otte timer at få bilen ladet op via en godkendt stikkontakt. Det havde været rart, hvis Volvo havde indbygget en lader, der kunne trække strøm fra to eller allerbedst tre faser med op til 11 kW. For man får først for alvor noget ud af en plugin-hybrid, hvis man ofte lader den op.

Men med den langsomme ladehastighed på bare 3,7 kW giver det ikke megen mening at lade bilen op, mens man f.eks. er på indkøb. Her vil en halv times opladning kun resultere i ca. otte km på el.

Volvo V60 bagagerum
Bagagerummet rummer 529 liter og har et lille rum under gulvet til et ladekabel. Et rullegardin over bagagen skal manuelt tages ned efter brug – det er irriterende.

Høj sikkerhed og god komfort

Volvo V60 byder på god kørekomfort, og både med og uden brug af elmotoren opleves kørslen støjsvag og komfortabel. Førerpladsen er velindrettet, og nu har Volvo rettet ind, så alle udgaver som standard leveres med en stor sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og en velfungerende Pilot Assist, der i denne generation er blevet ganske god til at fastholde bilen i vognbanen.

Førerstolen yder god støtte, men skal man have den elektrisk justerbar, koster det i denne udgave 15.000 kr. ekstra.

Denne udstyrsversion af V60 hedder Inscription Expression, og er en særlig kampagnemodel, hvor noget rart udstyr populært sagt er taget af bilen. Til gengæld er den 50.000 kr. billigere end den udgave, der blot hedder Inscription.

Forskellene omfatter bl.a. det omtalte eljusterbare førersæde, parkeringssensorer for og bag, læderindtræk og 19-tommer fælge i stedet for 18-tommer. Om det er merprisen værd, er naturligvis individuelt, men er man til læderindtræk, er det uden tvivl mest fordelagtigt at vælge V60 som Inscription.

Læs flere biltest