BMW i7 - Bedste elektriske luksusbil
Motors vurdering
BMW i7
- Luksusfornemmelse
- Plads på bagsædet
- Køreassistenter
- Rækkevidde
- Ikke dansk talestyring
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 106/102 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt544 hk
-
Moment745 Nm
-
Topfart240 km/t.
-
Acc. (0-100)4,7 sek.
-
Køreklar vægt2.715 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum500 liter
-
Akselafstand322 cm
-
Officiel rækkevidde625 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:539 cm B:195 cm H:154 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 10,40 kr./km
- Målt rækkevidde 480 km
Det er sjældent, man møder perfektion. Men at køre i BMW’s nye elektriske i7 er tæt på. En topmodel skal levere, og her byder BMW på luksus for bagsædepassagererne og for føreren på et niveau, hvor selv Mercedes ikke kan følge med. Det var ellers Mercedes, der var først med en elektrisk luksusbil i form af EQS, men her er bagsædet ikke på det vante S-klasse-niveau.
På bagsædet af i7 føler man sig derimod som en præsident, især i de varianter, hvor forsædet kan forskydes helt frem, og der kommer en ekstra fodhviler op, så man sidder/ligger som i en lænestol med fodskammel. Samtidig er der naturligvis både varme og massage i sæderne, så hver tur føles afstressende som efter et spaophold.
Der er imponerende meget plads, og komforten er også på et meget højt niveau. Med luftaffjedring glider bilen over asfalten, og affjedringen fungerer ganske enkelt helt eminent.
Køreassistenterne i i7 er også fra øverste hylde. Her har BMW tidligere været efter Mercedes, men nu er de to mærker de bedste til at aflaste dig som chauffør. Rattet har også pulsføler, så du får ikke advarsler om manglende hænder på rattet som i andre biler.
Automatiske døre i BMW i i7
Som chauffør er i7 også en fantastisk arbejdsplads. Der er mulighed for elektrisk åbning og lukning af alle fire døre, de kan betjenes via trykskærmen, og det er ikke specielt kompliceret.
De automatiske døre lukkes i øvrigt automatisk, når du træder på bremsepedalen. Vi kunne dog godt tænke os, at dørene lukkede på en mere eksklusiv måde – nu bliver de nærmest smækket i.
Generelt kan man godt mærke, at den elektriske 7-serie primært er skabt til som udgangspunkt at blive kørt af en chauffør. Der er i hvert fald mange indstillingsmuligheder, og betjeningen af bilen kræver, at man sætter sig grundigt ind i den for at få det optimale ud af den.
De mest avancerede biler har naturligvis flere indstillingsmuligheder end enkle biler. Hos BMW har man løst den udfordring med det nye styresystem, OS8, hvor man kan personalisere menustrukturen og betjeningen af bilen. Det fungerer fint.
BMW i7 taler ikke dansk
Klimaanlægget kan indstilles ret detaljeret, men i autoindstillingen har BMW studeret nøje, hvordan bilister bruger deres biler, og den viden har de benyttet til at optimere oplevelsen i bilen.
Det betyder f.eks., at udetemperatur, lysmængde og evt. regn påvirker, hvordan bilen klimatiseres. Algoritmen er så avanceret, at man reelt blot skal indstille en temperatur, så finder bilen ifølge BMW selv ud af resten. Og under vores testkørsel fungerede det efter hensigten.
I disse år ser vi flere biler overgå til talestyring, fordi man så kan betjene bilen uden at fjerne fokus fra trafikken. Det fungerer ofte udmærket på engelsk, men dansk taler BMW i7 ikke endnu. Og det er skuffende. Især fordi man ikke engang kan bruge den engelske styring kombineret med danske tekster i menuerne.
Fin rækkevidde i BMW i7
Vores rækkeviddemåling på motorvej var naturligvis blandt de mest komfortable, vi har gennemført. Trods et batteri på hele 102 kWh netto kørte vi, hvad der svarer til 480 km ved 20 grader. Det svarer til en forventet rækkevidde på 400 km ved 0 grader. Det er ikke helt så imponerende som Mercedes EQS, hvor vi kørte 510 km.
Dertil var lademålingen fin uden at sætte standarden i klassen. Vi fik 39 kWh på batteriet på 15 minutter (svarende til 185 km og en ladeeffekt på 156 kW) og 66 kWh på 30 minutter, svarende til 310 km og en gennemsnitlig ladeeffekt på 132 kW.
Det er nok for de fleste, men for dem, der kører ekstremt langt, kan man vælge samme bil som plugin-hybrid. Men er klimaet vigtigt for ejeren/passageren er CO2-regnskabet klart bedst på den elektriske udgave.
Designet deler vandene
Designet på 7-serien har, siden Chris Bangle revolutionerede det for 20 år siden, været BMW’s mest ekstravagante. Det gælder også for denne nyeste generation.
Udvendigt skiller især fronten sig ud med de gigantiske nyrer, og dertil havde testbilen et ledbånd rundt i kanten. Det gør bilen let genkendelig også om natten.
I kabinen mærkes det tydeligt, at Asien i flere år har påvirket designlinjen og -sproget. Der er glasknapper og lettere outrerede paneler med LED-lys som kan justeres og tilpasses alle mulige ønsker. Også med en afdæmpet stil, hvis det ønskes.
Der er også specielle køreprogrammer med unikt lyddesign udviklet af komponisten Hans Zimmer. Nogle er deciderede syrede, andre mere afdæmpede, og en enkelt får bilen til at lyde som en lydtest i biografen. Men man finder hurtigt ud af, at elbiler er bedst, når de er så stille som muligt, og her er BMW i7 blandt de bedste på markedet lige nu.
Der er enkelte minustegn, men generelt er BMW i7 en genial bil, som rykker ved forventningerne til, hvad en moderne elbil skal kunne i 2023. Den er p.t. den bedste luksuselbil i sedan-format, og kun Mercedes EQS i SUV-format kommer tæt på den, dog til en lidt højere pris. Dermed indkasserer BMW i7 topkarakter på vores stjerneskala.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.