Porsche Taycan – Elbilen der imponerer igen og igen
Motors vurdering
Porsche Taycan
- Køredynamik
- Rækkevidde
- Opladning
- Pris
- Udstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorTo elmotor - firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 93/84 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt598 hk
-
Moment850 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)3,7 sek.
-
Køreklar vægt2.310 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum530 liter
-
Akselafstand290 cm
-
Officiel rækkevidde490 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:496 cm B:197 cm H:138 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 10,15 kr./km
- Målt rækkevidde 355 km
Den bedste – så kort kan Porsches nye elbil Taycan beskrives. Men det skulle den også gerne være, når den er en af de dyreste, og så er titlen alligevel kun til låns.
Taycan kom frem for to år siden, og udviklingen er rivende inden for elbiler, så Porsche må snart se sig overhalet. Inden- eller udenom. Den er i hvert fald ikke længere den bedste til prisen, den titel tilhører i dag Mercedes EQE.
Men hvad er det, der imponerer så meget ved Taycan? Først og fremmest kører den eminent. Det er svært at sætte et eneste minus på køreegenskaberne. Med luftaffjedring har Porsche formået at afstemme en undervogn, så den både har meget sportslige køreegenskaber og en fremragende komfort.
Vægt er en faktor, når vi taler køredynamik. Men trods en vægt på langt over to tons føles Taycan overraskende dynamisk. Den har en god balance, når man går til den, og så giver styretøjet masser af føling med underlaget. Det giver en nerve og indlevelse, som næppe findes i andre elbiler.
Det imponerer, men ikke lige så meget som komforten. Taycan er en lav, lang og bred bil. Man forventer, at affjedringen er hård, men det er nærmest modsat, og selv store ujævnheder bliver opslugt af affjedringen. Det er som at køre på et flyvende tæppe, og det virker da også helt uvirkeligt i starten.
Hvor hurtig er Porsche Taycan?
Taycan fås i flere motorvarianter, og GTS-udgaven er en mellemting. Den er lidt hurtigere end den billigere 4S, men det er ikke noget, du vil bemærke i hverdagen. Med næsten 600 hk i boost-mode er der mere end rigeligt, og 0-100 km/t. eksekveres på 3,7 sekunder.
Vil du have mere fart, så vælg en Taycan Turbo S. Den koster 700.000 kr. mere, og er næsten et sekund hurtigere til 100 km/t.
Med elbiler er topfarten på 250 km/t. mere af akademisk betydning, for når du kører så hurtigt, bruger du ekstremt meget strøm, og det forkorter rækkevidden markant. Det er også kun i Tyskland eller på trackdays, at man kan køre hurtigere end 130 km/t., så anvendelsen er begrænset.
Den mest imponerende og anvendelige hastighed er, når Taycan skal lades op. Officielt kan bilen lade med op til 270 kW. Det kan den ikke holde i længere perioder, men under vores måling holdt den et gennemsnit på 240 kW over 10 minutter. Det svarer til, at bilen fik tilført 40 kWh på den tid, og det er helt ekstremt i forhold til andre elbiler.
Vores normale ladedisciplin på 15 minutter gav 57 kWh, og efter 30 minutter havde vi fået 78 kWh på batteriet. En af årsagerne til at den lader meget mindre til sidst, er, at vi på 20 minutter var kommet fra tre til 78 procent i kapacitet, og det er svært for batteriet at modtage meget strøm, når det er over 80 procent fyldt.
Hvor lang rækkevidde har Porsche Taycan?
Taycan findes med to batteristørrelser, og testbilen havde det store batteri – også kendt som Performancebatteri Plus. Det har 84 kWh tilgængeligt for dig som bruger (nettokapacitet).
Vi målte en rækkevidde på motorvej med 110 km/t. på 320 km ved 9 grader, svarende til at køre 355 km ved 20 grader.
Det giver en effektivitet på 4,2 km/kWh, og det er forholdsvis få km pr. kWh. Så går du efter den mest nøjsomme elbil, så skal du – måske ikke så overraskende - styre uden om Porsche Taycan.
I forhold til bilens præstationer er rækkevidden acceptabel, men det er tydeligt, at der sker en udvikling netop på dette område, og her er det i øjeblikket Mercedes-EQ, der er imponerer mest. Bl.a. med deres EQE-model, som vi testede til 520 km rækkevidde på motorvejen.
Hvor stor er Taycan Sport Turismo?
Taycan har været på markedet et par år, og det nye ved denne variant er Sport Turismo-betegnelsen. Det er Porsches lidt kringlede måde at sige stationcar på. Dermed får du en meget sportslig elbil, der samtidig er lidt mere praktisk end den normale model.
Det er især adgangen til bagagerummet, som er blevet bedre. Her er dog lidet imponerende 446 liter tilgængeligt. Man havde ventet mere af en næsten fem meter lang bil.
Det suppleres af et bagagerum foran – også kaldet en frunk – hvor du får yderligere 84 liter. Det giver over 500 liter samlet set, men du skal pakke i bløde tasker for at udnytte kapaciteten fuldt ud.
Til hverdag vil man også bemærke, at en lav bil giver en lav indstigning. Det gør ind- og udstigningen lidt vanskelig, især fordi bilen er næsten to meter bred. Så når du parkerer ved supermarkedet, er der meget lille afstand til nabobilen, så man vænner sig til at tage de fjerneste p-pladser, så døren kan åbnes helt op.
Tilsvarende er det lidt svært at få store fødder ind ved bagsædet, fordi åbningen ikke er så stor. Men nu er vi nede i detaljerne.
Hvad koster en Porsche Taycan?
GTS-varianten af Porsches stationcar koster 1,4 millioner kr. Det er en høj pris, og mange vil kunne nøjes med 4S-udgaven og tilvælge det store batteri, hvorved man sparer 250.000 kr. Men i alle luksusbiler skal man lige kigge listen over ekstraudstyr igennem.
Vores testbil koster lige godt 1,7 mio. kr. med 32 tilvalg, der spænder fra gråtoning af øverste del af forruden til medstyrende bakaksel og 22 kW AC-ladning. Det er svært at vurdere, om en så dyr bil er pengene værd. De fleste danskere vil nærmere tænke bolig end bil, når millionerne ruller.
Men det er svært at finde en bil, der imponerer på samme måde. Den er hurtig, sportslig, komfortabel, og så lader den ekstremt hurtigt!
Den eneste bil, der kan omtrent det samme, er Audi e-tron GT, der er bygget på samme platform. Men den fås ikke som stationcar!
Har du brug for hjælp til valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.