BMW M135i – Kraftværk i jakkesæt

Motors vurdering
BMW M135i
- Acceleration
- Betjening
- Køreegenskaber
- Pris
- Savner x-factor
- Ikke fem års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. – firehjulstræk
-
CO2 udledning173 g/km
-
Effekt300 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)4,9 sek.
-
Køreklar vægt1.625 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:436 cm B:180 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 8,00 kr./km
Det er svært at være den mindste i familien, og det gælder også for 1-serien hos BMW. Den lagde i sin tid ud med at have samme DNA som resten af familien, men siden 2019 har entusiasterne måttet undvære både baghjulstræk og den sekscylindrede motor.
Den fjerde generation er netop kommet på markedet, og det er en velkørende model, men som ren benzinbil lander den med heftig registreringsafgift på priser, der begynder et stykke over de 400.000 kr.
Topmodellen M135i koster fra 733.000 kr. og ender let over de 800.000 kr., når der er tilkøbt en passende mængde ekstraudstyr. Det er enormt mange penge for en relativt lille diskret bil, uanset hvor hurtig den er.

Hvordan kører BMW M135i?
Hjertet i M135i er en firecylindret benzinmotor med 300 hk, og den kan sende bilen op på 100 km/t på under fem sekunder. Det var imponerende for 10 år siden, men ikke længere. Elbilerne slår nu de traditionelle performancemodeller med flere længder.
Der er firehjulstræk i topmodellen, så kræfterne kommer effektivt ned i underlaget, men til almindelig kørsel er det overflødigt. Og til sportslig kørsel vil man savne det klassiske baghjulstræk – og ikke mindst lydbilledet fra en sekscylindret motor.
Komforten er til gengæld bedre end i gamle dage, og 1-serien er meget letkørt. Der er også mulighed for en brummende motorlyd, som er kunstigt skabt i kabinen. Det har dels den fordel, at man kan vælge, om lyden skal være der eller ej, dels at bilen ikke larmer udenfor. Men det er kunstigt.

Meget styres med skærmen
Den fjerde generation af 1-serien er en lækkert bygget bil. På det punkt er den markant opgraderet og dermed kommet tættere på de øvrige BMW-modeller. Indretningen er også lig de større modeller med en stor trykfølsom skærm. BMW har også her droppet drejeknappen til iDrive-systemet.
Der er ret få knapper til betjening af bilen, men heldigvis kan man fortsat styre ventilationens retning og styrke med drejeknapper, ligesom der også er knapper til elruder og elspejle foruden en praktisk volumenknap mellem forsæderne.
Men det meste foregår direkte på skærmen, hvor der er mange menupunkter, og hvor man kan personalisere visningen af indholdet. Det kræver dog lidt tid at sætte sig ind i funktionerne, men med lidt god vilje og tid kan man gøre de dele af bilens funktioner, som man oftest anvender, mere intuitive at betjene.

Skal man vælge en BMW M135i?
Kabinen har også M-striber syet ind i instrumentbordet, lækre sportssæder og en rød markering i toppen af rattet. Alt sammen noget, der emmer af sport.
Men trods bilens imponerende acceleration savner vi en mere tydelig X-factor, som man f.eks. møder i en Toyota GR Yaris. Og selvom netop GR Yaris er næsten 200.000 kr. dyrere, så byder den på en god rallyhistorie.
Det får man ikke med i købet af en BMW M135i. Så selvom den er lige så hurtig, mere praktisk og endda kan have 750 kg på krogen, så bliver den alt i alt en lidt for dyr og lidt for overflødig model på det danske marked.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
