Volvo XC60 T6 set forfra
Biltest

Volvo XC60 T6 – Mere strøm på SUV'en

Med et større batteri er det blevet muligt at køre længere på el alene i den opdaterede Volvo XC60. En decideret el-udgave må vi dog vente lidt længere på.
Volvo XC60 T6 set bagfra

Motors vurdering

Volvo XC60

100 km/l
Benzin/el
765.786 kr.
  • Batteristørrelse
  • Kørsel
  • Komfort
  • Ladetid
  • Bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + 1 elmotor. Firehjulstræk. Batteri: 18,8 kWh
  • CO2 udledning
    23 g/km
  • Effekt
    350 hk
  • Moment
    659 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,7 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    2.250 kg
  • Bagagerum
    468 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Officiel rækkevidde
    78 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:471 cm B:190 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 65 km

Sikkerhed

2017
Luk

Volvo har høj fart på den grønne omstilling, og det betyder, at mærket nu kun tilbyder enten plugin-hybrider eller rene elbiler. Vi har her testet XC60 som plugin-hybrid i den mindste T6-udgave med ”blot” 350 hk.

Benzinmotoren yder op til 253 hk, mens elmotoren yder op til 145 hk, men man kan ikke bare lægge de to tal sammen, da de to motorer ikke yder deres maksimale effekt samtidigt.

Man kan også få XC60 i en større T8-model, og her yder benzinmotoren 310 hk, mens elmotoren er som i T6. Merprisen er 40.000 kr.

Vi har her testet T6’eren i topudstyrsversionen Ultimate, hvor man bl.a. får større hjul, et bedre musikanlæg fra Harman Kardon samt et headup-display og kameraovervågning hele vejen rundt om bilen. Man kan dog spare næsten 100.000 kr. ved at vælge den billigste udgave af XC60 T6.

Førerpladsen er opdateret med digitalt instrumenthus og den store skærm i midten
Førerpladsen er opdateret med digitalt instrumenthus og den store skærm i midten, der er baseret på Googles styresystem inklusive Google-navigationsanlæg. Gearstangen mellem forsæderne er elektronisk styret.

Hvad er rækkevidden i Volvo XC60?

Uanset hvilken plugin-hybrid-version af XC60 man vælger, får man nu en bil med et ret stort batteri på næsten 19 kWh, hvilket giver en officiel rækkevidde på el på 78 km.  

Det testede vi, men her nåede vi kun omkring 65 km, før benzinmotoren måtte tage over. Men så længe der var strøm på bilen, var køreoplevelsen meget positiv med et lavt støjniveau og en tilstrækkelig motorkraft.

Med eldrift er bilen baghjulstrukken, men køreoplevelsen er ganske elbilagtig, og man kan vælge at køre i „one-pedal-drive“, så bilen bremser med elmotoren helt ned til stilstand, når man slipper speederen. Man skifter fint mellem normal kørsel og „one-pedal-drive“ via gearvælgeren, der er placeret mellem forsæderne, og som er af den elektroniske type.

Når der skal strøm på bilens batteri igen, foregår det via en indbygget lader, der kun kan lade med strøm fra én fase og dermed maksimalt 3,7 kW. Så tager det op til fem timer, før der er strøm på bilen igen, og det er et alvorligt minus ved bilen.

Men det er alligevel en god idé at lade bilen op så ofte som muligt, for vores målinger viste, at bilen kun kører 15,6 km pr. liter uden strøm på batteriet.

Der er god plads ved de to yderpladser ved bagsædet, mens midterpladsen er plaget af den store forhøjning
Der er god plads ved de to yderpladser ved bagsædet, mens midterpladsen er plaget af den store forhøjning, der rummer batterierne til plugin-teknikken. Til gengæld er fodrummet ret dybt ved ydersæderne, da batterierne jo derved ikke er placeret under gulvet, som i mange elbiler.

Ny skærmløsning fungerer godt

I lighed med alle nye bilmodeller fra Volvo er også skærmen i denne XC60 opdateret med det nye Google-styresystem. Det fungerer godt – det forstår fint danske kommandoer og er let at betjene.

Er man logget ind på sin Google-konto, oplever man en fin samkørsel mellem de adresser, man benytter på sin telefon, og dem, der er til rådighed i bilen. Ønsker man ikke denne data-udveksling, kan man dog også vælge at køre anonymt i bilen.

Der er desuden mulighed for at styre bilens opladning og opvarmning via en mobil-app. Det sidste er dog smartest, hvis man har bilen sat til opladning. Det skyldes, at der ikke er en egentlig energibesparende varmepumpe i bilen, men i stedet blot et elektrisk varmeapparat, der er koblet til bilens varmeanlæg. Det kan også køre, uden at bilen er sat til opladning, men så mister man en del af rækkevidden på el.

Bagagerummet rummer beskedne 468 liter
Bagagerummet rummer beskedne 468 liter, idet der ikke er meget at komme efter under gulvet. Til gengæld bliver gulvet dejlig plant, når man vipper forsædernes ryglæn fremad. Der er ikke plads til ladekablet under gulvet.

Hvor god plads er der i Volvo XC60?

Det store batteri er placeret mellem forsæderne, og i det man normalt ville kalde for kardantunnelen. Den løsning er god for benpladsen, der er helt på niveau med den, vi kender fra de nu udgåede benzin- og dieselversioner af XC60.

Men den tilhørende lade- og styringsteknik har stjålet lidt plads i bagagerummet og ved midterpladsen ved bagsædet, og det betyder, at benpladsen ved midterpladsen på bagsædet er dårlig, og at bagagerummet med sine 468 liter er noget mindre end normalt.

Men ellers er bilens praktiske egenskaber gode, og særligt vil dens evne til at trække en påhængsvogn på op til 2,5 tons være en egenskab, der gør bilen særdeles interessant for mange bilkøbere.

I hvert fald indtil en egentlig elbilversion af en fornyet XC60 dukker op inden for de kommende år.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her