BMW X4 forfra
Biltest

BMW X4 - design trumfer hverdagen

Det er designet, som skal få dig til at vælge BMW X4, der er en coupé-formet udgave af den praktiske familie-luksus-SUV X3. Og så er brændstoføkonomien ikke helt afskrækkende.
BMW X4 bagfra

Motors vurdering

BMW X4

13,9 km/l
Benzin
741.696 kr.
  • Gearkasse
  • Køreegenskaber
  • Må trække 2.000 kg
  • Adaptiv fartpilot
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    164 g/km
  • Effekt
    252 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    240 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.795 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    525 liter
  • Akselafstand
    286 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:475 cm B:192 cm H:162 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 7,40 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

De lige numre er forbeholdt de flamboyante modeller hos BMW. Således er en X4 blot en smart - og mindre praktisk - udgave af SUV-modellen X3.

På forsæderne er indretningen så godt som identisk, men på bagsæderne bevirker modellens mere coupé-lignende former, at lofthøjden ikke er lige så god.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil

Tilsvarende er bagagerummet på 525 liter også lidt mindre end i X3. Det er her, man betaler prisen for det smartere design – altså ud over de godt 50.000 kr., som er merprisen på X4-modellen.   

BMW X4 kabine
Der er god fralægningsplads, både til mobil og kaffekopper. Det er smart med programmerbare genvejstaster til radiokanaler, adresser i navigationen, telefonnumre eller noget helt fjerde.

Lunken skærmløsning

Et kritikpunkt på X4 er skærmen til betjening af bilens indstillinger, navigation, telefon og alle former for medier. Her får man i en luksusbil en skærm på blot 6,5”, og som ikke engang er trykfølsom! Det er en markant ringere løsning, end det du får i en mellemklassebil som Peugeot 308, Kia Ceed eller VW Golf.

Kampagne-udgaverne Connected har navigationsanlæg, men vil du have den større 10” trykfølsomme skærm, er listeprisen 46.000 kr. Og netop fordi de store skærme er tilkøb, har BMW i lighed med Mercedes-Benz udfordringer med tyveri, hvor bander er gået efter bl.a. airbags og de store navigationsanlæg.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Hvis alle modeller har samme – store - størrelse trykskærm, som man ser i en Tesla eller en Volvo, vil der ikke være så stor efterspørgsel efter de store skærmløsninger på det sorte marked. 

BMW X4 skærm
Trykskærm kan fås til X4, men listeprisen er 46.000 kr., og menustrukturen er ikke lige så smart, som vi har set hos konkurrenterne.

Træk på - og fra - alle fire

Testbilen havde firehjulstræk, og det mærker man som udgangspunkt ikke meget til ved almindelig kørsel. Men det hjælper, hvis du kører på skiferie eller kommer steder, hvor der er grusveje.

Selvom du sidder højt, er der ikke meget krængning i X4, og den kører ganske sportsligt. Det er ikke som at sidde i en sportsvogn, men i forhold til konkurrenternes høje modeller, er BMW X4 mere sportsligt afstemt, samtidig med at den her ganske herligt affjedret i forhold til langture.

Trods en pris på over 800.000 kr., når den er pakket ind i det nødvendige udstyr, får du desværre ikke BMW’s velkendte sekscylindrede toner ud af udstødningsrøret.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 

Testbilen havde træk på alle fire, men der kommer også træk fra fire cylindre. For trods en pris på over 800.000 kr., når den er pakket ind i det nødvendige udstyr, får du desværre ikke BMW’s velkendte sekscylindrede toner ud af udstødningsrøret.

Det færre antal cylindre kan aflæses på forbruget, under Motors forbrugsmåling kørte vi 15 km/l, hvilket er imponerende bilens størrelse og firehjulstrækket taget i betragtning.

BMW X4 gear
Alle X4-varianter har automatgear, og der er tale om samme gearvælgertype som i BMW’s øvrige modeller, hvor den automatisk går i „P“, når du standser motoren.

BMW med på nødbremsen

Hidtil har BMW været fodslæbende med at udstyre bilerne med nødbremse. Men det er standard på X3/X4 og bliver det på deres modeller fremadrettet. Applaus for det tiltag.

Men som X4-køber er der mange andre valg, som skal foretages. Nu kører de tre tyske premiummærker en linje uden udstyrsvarianter, så du skal vælge alt udstyr. Det giver et helt igennem uoverskueligt prissystem. Ikke mindst krydsreferencer og krav om udstyr A for at købe udstyr B.

Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Velar

Så selvom klimaanlæg, LED-forlygter, p-sensorer, sædevarme, elbagklap og elruder nu er standard, skal du som tidligere nævnt tilkøbe trykskærm, adaptiv fartpilot (23.000 kr.) og Apple CarPlay (5.900 kr.). Udstyr der burde være standard på en bil af denne kaliber.

Nu du er i gang med at sætte krydser, vil vi også anbefale digitale instrumenter (7.600 kr.) og adaptive LED-forlygter (9.800 kr.). Med disse krydser er prisen kravlet langt forbi 800.000 kr., men så står en X4 også som den skal.

Kan du ikke leve uden seks cylindre, koster det kryds godt 400.000 kr.

BMW X4 bagfra
Det er ikke billigt, når først man bliver fristet på listen over ekstraudstyr. Testbilen havde en M-Sport X-designpakke til små 100.000 kr. Det er bagenden, der skal få dig til at betale godt 50.000 kr. ekstra for en mindre og mindre praktisk udgave af X3. Det er ikke et fornuftsbetonet valg, her er det lysten og passionen, der er afgørende.