Koksgrå BYD Seal U kører på landevej
Biltest

BYD Seal U – Meget udstyr og flot garanti

BYD Seal U ligner på papiret et godt køb, men både køreegenskaberne og en pris, der er blevet udfordret af konkurrenterne, gør, at man lige bør tænke sig om en ekstra gang før køb.
BYD Seal U set bagfra

Motors vurdering

BYD Seal U

El
339.995 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Styretøj
  • Køredynamik
  • Betjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (netto): 87 kWh (LFP)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.147 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    552 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    500 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    6 / 6 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 8 år eller 200.000 km
  • Mål
    L:479 cm B:189 cm H:167 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km

Sikkerhed

2023
Luk

Der er ikke tekniske fællesskaber mellem den sportslige BYD Seal og så denne Seal U. Hvor Seal er en sedan, er Seal U bygget som en ret høj SUV med forhjulstræk og et batteri på enten 72 eller 87 kWh i de to udgaver, der er på markedet.

Priserne er på hhv. 320.000 kr. eller 340.000 kr., så det giver god mening at gå efter den dyreste, hvis det er en ny Seal U, der er på indkøbslisten. Men pas på: Prisen så attraktiv ud, da Seal U blev lanceret tidligere på året, men siden har Tesla og flere konkurrenter sat priserne ned, og det betyder, at Seal U nu er knapt så oplagt et køb.

Førerpladsen i en BYD Seal U
Førerpladsen er flot opbygget i lækre materialer, der udstråler høj kvalitet. Den store skærm i midten kan rotere, så den kan være i enten bred- eller højformat. Der er en stor skærm i instrumenthuset, der kan vise oplysninger om rækkevidde og hastighed. Et headup-display giver supplerende informationer i forruden.

God plads i BYD Seal U

Den elektriske Seal U byder på god plads, og så har bilen desuden masser af udstyr. Fortil sidder man godt i de store eljusterbare forstole, og ved bagsædet møder man et virkelig rart sæde med justeringsmuligheder ved ryggen og med et helt fladt gulv foran sædet. Der er desuden fine friskluftdyser til passagererne.

Bagagerummet er også pænt stort. Det rummer 552 liter, og bagklappen er elbetjent. Bilen må desuden trække op til 1.300 kg på krogen. Et stort glastag er standard, og det giver godt lys i kabinen.

Bagsæder i en BYD Seal U
Bagsædet byder på fremragende plads, og sædet giver god komfort. Ryglænets hældning kan justeres til hvilestilling, og der er helt fladt gulv foran sædet. Der er desuden friskluftdyser og isofix-beslag på yderpladserne samt ved forsædet.

Køreegenskaberne imponerer ikke

Når man kører i bilen, bliver oplevelsen dog mindre positiv. Dels føles styretøjet løst og upræcist, dels føles affjedringen blød. Det sidste er naturligvis et spørgsmål om temperament, for der vil givetvis være nogle, for hvem den bløde affjedring er med til at gøre bilen ekstra rar at køre i.

Men for dem der lægger vægt på gode og præcise styreegenskaber, må man blot konstatere, at bilen føles lige en tand for levende, i forhold til at man helst ønsker en oplevelse af, at man har fuld kontrol over bilens bevægelser.

Heldigvis går det meget bedre, når bilen blot kører ligeud, og med indbygget adaptiv fartpilot bliver kørslen afslappet. Betjeningen af fartpiloten er dog ikke helt enkel, idet knapperne på rattet er lidt ulogisk udformet, og de kræver i hvert fald en god portion tilvænning.

Motorrum i BYD Seal U
Under motorhjelmen møder man et virvar af teknik. Der er ingen frunk, men det er her man skal påfylde sprinklervæske længst til venstre.

Hvor langt kører BYD Seal U?

BYD Seal U fås i to udgaver, og da batterierne ikke er ens, er det efter vores opfattelse den dyreste udgave med et batteri på 87 kWh, der virker som det bedste køb.

Den koster 20.000 kr. mere end udgaven med det lille batteri på 72 kWh, men har foruden det større batteri også en større skærm, et mere avanceret lydsystem samt et headup-display, som virker udmærket.

Udgaven med det lille batteri har en officiel rækkevidde på 420 km, mens den med det store batteri officielt kan køre 500 km. Det er ikke særligt urealistiske tal set i forhold til batteriets størrelse, og ofte er der da heller ikke stor forskel mellem det tal, BYD stiller i udsigt for rækkevidden, og det man kan opleve i praksis. Desværre har vi denne gang ikke haft mulighed for at lave en rækkeviddemåling.

Begge udgaver af BYD Seal U har et såkaldt LFP-batteri. Dermed kan man lade bilen op til 100 procent til hverdag uden risiko for at beskadige batteriet. Dermed får man i praksis en rækkevidde, der slår mange af konkurrenternes, hvor man ofte kun lader til 80 eller 90 procent af det maksimale.

Når der igen skal strøm på batteriet, kan begge udgaver lades hjemme med tre faser og 11 kW. På farten lades det lille batteri med op til 115 kW, mens den med det store batteri kan oplades med op til 140 kW.

Bagagerum med blå kuffert i BYD Seal U
Bagagerummet rummer 552 liter, og bagklappen er elektrisk betjent. Der er desværre ikke plads til ladekablet under gulvet, og der er heller ingen frunk fortil. Bilen må trække op til 1.300 kg.

Overbevisende garanti

BYD er stadig en relativt ny spiller på det danske marked, men bilmærket er den største kinesiske bilproducent, og BYD kæmper netop nu med Tesla om at indtage pladsen som største producent af elbiler. I enkelte perioder har BYD allerede overhalet Tesla, men det skal nok ses over en længere tidsperiode, før den kamp er afgjort.

Alle BYD-biler sælges med en meget fin fabriksgaranti på seks år eller 150.000 km. Derudover er batteriet omfattet af en garanti på otte år eller 200.000 km, hvilket er blandt de mest omfattende garantier på markedet.

Vil man hellere lease bilen, så tilbyder BYD-forhandlerne en aftale, der koster 15.000 kr. i udbetaling og derefter 5.095 kr. pr. måned, hvis man kører 20.000 km pr. år. Man kan dog få en billigere aftale, hvis man kører færre km om året.

Alt i alt er BYD Seal U stadig en interessant bil, men det skal være, fordi man er meget vild med selve bilens indretning og funktion, at man vælger den. Det direkte økonomiske incitament er nemlig blevet noget mindre, efter at flere af konkurrenterne fås til nogenlunde samme priser.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her