Dacia Jogger set forfra
Biltest

Dacia Jogger – Billig bil til storfamilien er blevet dyr

Dacia Jogger med syv sæder og hybridteknik er blevet så dyr, at den ikke rigtig giver mening i Danmark. Og så halter det stadig med sikkerheden.
Dacia Jogger set bagfra

Motors vurdering

Dacia Jogger

20,8 km/l
Hybrid
299.990 kr.
  • Syv sæder
  • Letkørt
  • Forbrug
  • Pris
  • Oplevet kvalitet
  • Sikkerhed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. – Hybridmotor
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    148 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.385 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    212 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 2 / 6
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:455 cm B:178 cm H:167 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Dacia klarer sig godt i Europa, hvor en lav pris taler til mange bilkøberes snusfornuft. I Danmark kniber det med interessen, da mærket ikke har samme prisfordel på grund af registreringsafgiften.

Det ses i særdeleshed ved denne Jogger Hybrid, der begynder ved 300.000 kr., og som i denne testede udgave endda runder de 310.000 kr. Det er ganske enkelt et prisniveau, der er helt ved siden af skiven, og som gør det ualmindelig svært at se fornuften i denne bil.

Og det er synd, for Jogger kunne ellers være en fin mulighed for store børnefamilier, der har behov for bilens syv sæder, og som ikke nødvendigvis søger luksus eller komfort.

Et andet stort minus ved bilen er resultatet fra den store sikkerhedstest fra Euro NCAP i 2021, hvor bilen kun opnåede en enkelt ud af fem stjerner. Det er sjældent, at vi møder et så pauvert resultat og bestemt ikke noget, der bør øge interessen for bilen.

Førerplads i en Dacia Jogger
Førerpladsen er enkel og overskuelig, og instrumenthuset er digitalt. Næsten al plast omkring førerpladsen er stenhård.

Hybridteknik forbedrer økonomien

Denne udgave er udstyret med hybridteknik med tilhørende automatgear. Hybridteknologien er baseret på en 1.6 liters motor på 94 hk og to elmotorer, der tilsammen yder 49 hk, når de får strøm fra et batteri på 1,2 kWh.

De tre motorer yder tilsammen op til 140 hk og arbejder sammen via en avanceret gearkasse-konstruktion, der gør det muligt altid at lade elmotoren stå for igangsætning af bilen.

Fabrikstallet stiller 20,8 km pr. liter i udsigt, og det er et flot tal, som vi dog ikke helt kunne opnå ved vores test af bilen. Her kørte vi i snit 19 km pr. liter, hvilket nu heller ikke er helt dårligt.

Man er aldrig i tvivl om, hvornår benzinmotoren kører, for den høres tydeligt. Men gearkassen fungerer godt, og den er helt sikkert med til at øge komforten. Kun kunne vi have ønsket os en mere moderne gearvælger i stedet for den meget manuelle type, hvor man selv skal sætte den i P efter hver tur.

Bagsæder i en Dacia Jogger
Adgangen til række tre er udmærket, når man vipper sædet på række to frem. Her elsker børn at sidde.

Pladsen imponerer ikke

Selvom Jogger er forsynet med syv sæder, er det ikke pladsforholdene, der imponerer. Hertil er pladsen ved både række to og tre for kneben, og når alle bagsæder er i brug, kniber det også med bagagepladsen.

Når de to bageste sæder ikke er i brug, fylder de op i bagagerummet, medmindre man er så stærk, at man magter at tage dem helt ud af bilen.

Siddekomforten er heller ikke rigtig god – hverken ved forsæderne eller ved de øvrige sæder. Det er netop disse forhold, der betyder, at vi vurderer, at der slet ikke er sammenhæng mellem prisen, og det man får.

I langt de fleste tilfælde vil man uden tvivl være bedre stillet ved at vælge en lettere brugt, men bedre bil til samme pris.

Er du interesseret i klassiske biler?

Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.

Få MotorClassic