Dacia Jogger – Billig bil til storfamilien er blevet dyr
Motors vurdering
Dacia Jogger
- Syv sæder
- Letkørt
- Forbrug
- Pris
- Oplevet kvalitet
- Sikkerhed
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl. – Hybridmotor
-
CO2 udledning108 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment148 Nm
-
Topfart167 km/t.
-
Acc. (0-100)10,0 sek.
-
Køreklar vægt1.385 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum212 liter
-
Akselafstand290 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 2 / 6Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:455 cm B:178 cm H:167 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,15 kr./km
Dacia klarer sig godt i Europa, hvor en lav pris taler til mange bilkøberes snusfornuft. I Danmark kniber det med interessen, da mærket ikke har samme prisfordel på grund af registreringsafgiften.
Det ses i særdeleshed ved denne Jogger Hybrid, der begynder ved 300.000 kr., og som i denne testede udgave endda runder de 310.000 kr. Det er ganske enkelt et prisniveau, der er helt ved siden af skiven, og som gør det ualmindelig svært at se fornuften i denne bil.
Og det er synd, for Jogger kunne ellers være en fin mulighed for store børnefamilier, der har behov for bilens syv sæder, og som ikke nødvendigvis søger luksus eller komfort.
Et andet stort minus ved bilen er resultatet fra den store sikkerhedstest fra Euro NCAP i 2021, hvor bilen kun opnåede en enkelt ud af fem stjerner. Det er sjældent, at vi møder et så pauvert resultat og bestemt ikke noget, der bør øge interessen for bilen.
Hybridteknik forbedrer økonomien
Denne udgave er udstyret med hybridteknik med tilhørende automatgear. Hybridteknologien er baseret på en 1.6 liters motor på 94 hk og to elmotorer, der tilsammen yder 49 hk, når de får strøm fra et batteri på 1,2 kWh.
De tre motorer yder tilsammen op til 140 hk og arbejder sammen via en avanceret gearkasse-konstruktion, der gør det muligt altid at lade elmotoren stå for igangsætning af bilen.
Fabrikstallet stiller 20,8 km pr. liter i udsigt, og det er et flot tal, som vi dog ikke helt kunne opnå ved vores test af bilen. Her kørte vi i snit 19 km pr. liter, hvilket nu heller ikke er helt dårligt.
Man er aldrig i tvivl om, hvornår benzinmotoren kører, for den høres tydeligt. Men gearkassen fungerer godt, og den er helt sikkert med til at øge komforten. Kun kunne vi have ønsket os en mere moderne gearvælger i stedet for den meget manuelle type, hvor man selv skal sætte den i P efter hver tur.
Pladsen imponerer ikke
Selvom Jogger er forsynet med syv sæder, er det ikke pladsforholdene, der imponerer. Hertil er pladsen ved både række to og tre for kneben, og når alle bagsæder er i brug, kniber det også med bagagepladsen.
Når de to bageste sæder ikke er i brug, fylder de op i bagagerummet, medmindre man er så stærk, at man magter at tage dem helt ud af bilen.
Siddekomforten er heller ikke rigtig god – hverken ved forsæderne eller ved de øvrige sæder. Det er netop disse forhold, der betyder, at vi vurderer, at der slet ikke er sammenhæng mellem prisen, og det man får.
I langt de fleste tilfælde vil man uden tvivl være bedre stillet ved at vælge en lettere brugt, men bedre bil til samme pris.
Er du interesseret i klassiske biler?
Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.