Motor mener
Toyota Proace City Verso er en fantastisk bil til praktisk transport, hvor man aldrig løber tør for plads, og nemt kan have tre personer eller tre autostole på bagsædet. Rækkevidden er forlænget men ikke lang.
AMSTERDAM Den ultimativt rummelige biltype, oprindelig kendt som Citroën Berlingo, er en truet race. Ikke mange bilkøbere vælger disse Postmand Per-typer, og næsten ingen bilmærker sælger dem i Danmark.
Men Toyota, som kom sent til familiecontainerfesten, holder fast. En opdateret udgave af Proace City Verso er netop præsenteret og er på vej til danske kunder.
Bilen er identisk med trillingerne fra Stellantis, Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og Opel Combo. Kun Citroën har omsider sat sin udgave på prislisten, mens hverken Opel eller Peugeot for tiden har dem i programmet. Renault har droppet Kangoo, og Ford sælger ikke Transit Courier.
Det efterlader foruden Berlingo blot VW Caddy, der kun fås med benzin og diesel, og så Proace City Verso, der tilbydes med både benzin- og dieselmotorer og som elbil.
Toyota'en virker dog meget dyr i forhold til søsterbilen fra Citroën. Mens den franske udgave koster 270.000-290.000 kr. afhængig af udstyr, begynder Proace City Verso ved 375.000 kr. - en voldsom merpris, som den bedre garanti ikke kan retfærdiggøre.
Længere rækkevidde end før
Det er denne elektriske udgave, vi her ser nærmere på i den fornyede udgave. Modellen stammer fra 2021, men har nu fået et facelift, der særligt kommer el-versionen til gavn.
Motor og batteri er nyt, men det kan være svært at se, for motorydelse og batteristørrelse er de samme som før – 50 kWh-batteri (netto) og 136 hk motor. Men med ny cellekemi, mere effektiv motor og andre elektriske optimeringer har rækkevidden alligevel fået en tiltrængt omend beskeden forbedring.
Den officielle rækkevidde er øget 50 km til nu 330 km. Ved Motors første tur i mildt vejr og ved blandet kørsel uden særlig meget på motorvej blev den indikerede rækkevidde 285 km.
Prøveturen antydede også, at bilen bliver ret „tørstig“ ved motorvejshastighed på 110-130 km/t.
Lader ikke specielt hurtigt
Hvis bilen skal bruges til længere ture, skal man også være opmærksom på ladehastigheden, som ikke er forbedret – i hvert fald ikke i peak – og derfor stadig ikke imponerende. 100 kW er det maksimale, og Toyota angiver 20-80 procent ladning på ca. 30 minutter.
Ved faceliftet har bilen fået et nyt regenereringssystem, så i stedet for kun D og B med henholdsvis ingen og moderat motorbremsning, kan man nye via skiftearme ved rattet vælge tre niveauer.
Bilen har varmepumpe, men muligvis ikke i den billigste udgave.
Hvordan kører Toyota Proace?
Næppe nogen vil forvente, at Proace City Verso er en hurtig bil. Og det er den heller ikke. 136 hestekræfter kan motoren yde, men kun hvis man hver gang husker at sætte vælgeren i Sport. Ellers er der mere beskedne 110 hk til den ganske store bil.
Det gør nu ikke så meget. Som andre elbiler sker accelerationer ved start og lav fart glidende og ret hurtigt. Det er først ved en landevejsoverhaling eller ved motorvejsfart, motoren kommer til kort. Det giver sig også udslag i en lav tophastighed på 135 km/t.
Proace City Verso har som standard skydedøre i begge sider. Det er en af bilens mange praktiske styrker.
Plads til den store familie
Bilens force er naturligvis dens plads, og det kan man blive rigtig glad for i hverdagen. Bagagerummet sluger som hidtil enorme 775 liter i en praktisk facon. Med bagsædet lagt ned svulmer det op til 1.414 liter.
I nogle udgaver kan bagruden vældig praktisk åbnes, og med det høje udstyrsniveau følger også en masse praktiske fralægningsrum, bl.a. over førerpladsen samt to langsgående glastag.
Bilens andet trumfkort er bagsædet, der enten fås som en bænk eller tre enkeltstole. Der er virkelig meget plads i bredden, og som en af meget få biler er der tre isofix-beslag til autostole.
Kabinen er som i en varebil
Førerpladsen ligner stort set sig selv. Tingene fungerer, og der er fin fralægningsplads, bl.a. tre handskerum, men design og den oplevede kvalitet er en trist omgang med det hårde og blanke plast – tydeligvis mere skabt til at holde i årevis i en varevogn end til at se pænt ud og virke lækkert.
Infotainmentsystemet og visse sikkerhedsfunktioner er blevet opdateret i forbindelse med faceliftet.
Proace City Verso fås også i en forlænget udgave med en tredje sæderække og sidehængslede bagdøre. Denne version kan ikke få anhængertræk.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.