Grøn Ford Kuga kører på landevej
Biltest

Ford Kuga – Flot og stærk opdatering

Den populære plugin-hybrid Ford Kuga har fået nyt design og ny teknik ved førerpladsen, og så må den nu trække endnu flere kg. Dermed er den stadig et godt køb for dem, der ikke vil have en elbil.
Grøn Ford Kuga set bagfra

Motors vurdering

Ford Kuga

111,1 km/l
Benzin/el
369.990 kr.
  • Kørekomfort
  • Brugsværdi
  • Påhængsvægt
  • Ladetid
  • Rækkevidde (el)
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl. + elmotor. Batteri: 14 kWh
  • CO2 udledning
    21 g/km
  • Effekt
    243 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.859 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    271 cm
  • Officiel rækkevidde
    69 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:465 cm B:184 cm H:168 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 50 km

Sikkerhed

2019
Luk

I Europa er markedet for plugin-hybrider stadig under udvikling, mens biltypen herhjemme efterhånden har nået sin afblomstringstid. Det skyldes ikke mindst, at højere afgifter har fået salget af plugin-hybrider til at gå kraftigt ned i fart.

Enkelte bilmærker holder dog fast i teknikken med at kombinere en benzin- og en elmotor, og det gælder ikke mindst Ford, der med den populære Kuga i flere år nærmest har stået for al salget af plugin-hybrider herhjemme.

Nu er Kuga kommet i en opdateret udgave, og selvom der efterhånden findes en del elbiler, der er både bedre og billigere, så kan den nye Kuga alligevel tilbyde noget, som kun få elbiler mestrer: Den må nu trække op til 2,1 tons på krogen. Dermed er Kuga blevet et oplagt valg for dem, der kører med campingvogn eller en tung påhængsvogn.

Førerplads i Ford Kuga
Førerpladsen er opdateret med en stor skærm i instrumenthuset, der kan vise alle nødvendige informationer under kørslen. Fra rattet styres fartpiloten på enkel vis, og der er varme i rattet som en del af en udstyrspakke til 3.460 kr.

Uforandret plugin-teknik i Ford Kuga

Selve benzinmotoren, batteriet og elmotoren er grundlæggende uforandret, og det betyder, at det er en 2.5-liters firecylindret benzinmotor uden turbo, der står for fremdriften det meste af tiden. Den har følgeskab af en elmotor, der får sin kraft fra et batteri på 14 kWh.

Batteriet kan lades op via det indbyggede ladestik, og det foregår i moderat hastighed via strøm fra blot én fase, og så tager en opladning omkring fire timer. Med strøm på batteriet leverer elmotoren et drejningsmoment på hele 320 Nm, og det er meget – væsentlig mere end de blot 200 Nm, benzinmotoren leverer.

Man kan derfor snildt leve med elmotorens præstationer i hverdagen ved moderat fart. Skal der fuld fart på, arbejder de to motorer side om side, og så leverer de tilsammen en effekt på op til 243 hk.

Det gør bilen hurtig: De første 100 km/t. nås efter blot 7,3 sekunder, og på f.eks. den tyske motorvej kan Kuga fortsætte helt op til 200 km/t.

Kræfterne fordeles til forhjulene via et CVT-gear, der fungerer fint, og da batteriet aldrig bliver helt tømt for strøm, har man den fornøjelse, at bilen altid kan sætte i gang ved hjælp af elmotoren efter f.eks. rødt lys. Det giver en blid start, og man mærker stort set ikke tidspunktet, hvor benzinmotoren sætter ind og tager over.

Stor midterskærm i Ford Kuga
Den store skærm i midten er nu på 13,2” og rummer Fords nye styresystem, SYNC 4. Der er mulighed for trådløs opkobling af mobil via Apple CarPlay eller Android Auto, og alle data mellem bil og omgivelser foregår nu via et indbygget 5G-mobilmodem.

Ford Kuga kører ikke langt på el

Fra førerpladsen kan man bestemme, om bilen skal køre på benzin, el eller begge dele. Det foregår via en knap ved gearvælgeren, og den er let at bruge. På den måde kan man bede bilen om at prioritere kørsel på el, hvis der vel at mærke er strøm på batteriet, og hvis temperaturforskellen mellem udendørstemperaturen og den ønskede temperatur i bilen ikke er for stor.

Gør man det, kan Kuga ifølge Ford køre op til 69 km på en opladning. Det efterprøvede vi ved en testrute med blandet kørsel ved 13 grader, og da kunne vi uden problemer bede bilen om at køre på el alene. Her nåede vi præcis 50 km, før batteriet blev tomt, og først der startede benzinmotoren op.

For nogle vil denne rækkevidde være tilstrækkelig til at køre på el de fleste dage, mens den trods alt begrænsede distance for andre blot vil være med til at få bilen til at køre længere på literen i en hybrid-kørsel. Her er det forholdet mellem strækningen på el og strækningen på benzin, der afgør det samlede forbrugstal.

Vi målte, at man efter at have tømt batteriet kunne køre 18 km pr. liter ved blandet kørsel. Det er et udmærket tal for så stor en bil, men naturligvis ikke i sig selv et opsigtsvækkende resultat.

Ladestik på en Ford Kuga plugin-hybrid
Ladestikket er placeret ved venstre forhjul. Bilen kan kun lades op med strøm fra én fase og dermed med maksimalt 3,7 kW. Dermed tager en fuld opladning omkring fire timer.

El er ofte den billigste løsning

Ser man på økonomien i Ford Kuga, har vi beregnet, at man med 18 km pr. liter benzin og en literpris på omkring 15 kr. vil opleve, at det koster ca. 0,80 kr. pr. km i benzin alene, hvis man kører uden at lade bilen op.

Lader man den i stedet op, og kører man 50 km på batteriets 14 kWh, helt uden at benzinmotoren starter op, så lander prisen på mellem 0,40 og 0,80 kr. pr. km alt efter strømprisen, som jo kan variere en del.

Med en god elaftale kan det derfor godt betale sig at lade bilen op og køre på el, mens man ved de offentlige ladere i byerne, kan opleve, at det faktisk bliver dyrere at køre på el end på benzin.

Balancepunktet ligger på lige omkring de tre kroner pr. kWh. Kan man lade til under den pris, giver det en økonomisk gevinst at køre på el, og er prisen højere, skal man primært køre på el for miljøets skyld.

Vores sædvanlige beregning af de samlede udgifter ved at eje bilen i fem år og 100.000 km viser en km-udgift på 4,65 kr., når alle udgifter tages med i regnestykket. Det er et niveau, der er omkring 10 procent over km-prisen for en tilsvarende elbil.

Bagsæde i Ford Kuga
Der er fin plads ved bagsædet, og man kan køre bagsædets to dele frem og tilbage for bedre benplads eller mere bagageplads. Derudover kan ryglænets hældning justeres. Der er friskluftdyser til bagsædet.

Kuga er blevet bedre

Noget af det, der er blevet markant bedre i den nye Kuga-årgang, finder man omkring førerpladsen. For det første er skærmen i midten blevet større og bedre, men mere vigtigt er, at den nu er baseret på Fords nyeste styresystem, SYNC 4.

Det er let at navigere i og baserer sig på en konstant opkobling til nettet via et 5G-modem, hvorved man løbende får opdaterede trafikmeldinger og adgang til Fords digitale verden med bl.a. mulighed for at få opdateret bilens elektronik ’over-the-air’.

Der er desuden mulighed for trådløs opkobling af mobilen via enten Apple CarPlay eller Android Auto.

Gearvælger i en Ford Kuga
Mellem forsæderne er gearvælgeren placeret som en drejeknap, der kan betjenes, uden at man ser på den. Det havde dog været bedst, hvis P var indrettet som et tryk i stedet for længst til venstre lige efter R. Der er desuden to gode kopholdere.

Også instrumenthuset er opdateret med en stor skærm, der på fin vis giver oplysninger om bilen og kørslen undervejs. I denne testbil var der desuden et velfungerende headup-display, der giver fine informationer direkte op i forruden.

Det er del af en udstyrspakke til små 29.000 kr., der desuden omfatter matrix-forlygter, så man kan køre med fjernlys tændt uden at blænde andre, og et lysbånd mellem forlygterne.

Som noget nyt kan fartpiloten selv justere den ønskede fart efter vejskiltene langs vejen. Det er en fin løsning, der sikrer, at man ikke kører hurtigere, end man må. I Danmark fungerede det overraskende godt, men man møder naturligvis eksempler på, at skiltene til tider blot fortæller, at en fartgrænse er ophævet i stedet for at fortælle, hvilken fartgrænse der så rent faktisk gælder. Selve kortmaterialet i navigationsanlægget har her og der også fejlagtige data.

I sådanne tilfælde kan bilen ikke indstille farten korrekt, og så må man som fører tage over. Her kan det blive nødvendigt at slå den indbyggede fartalarm fra, men det kræver hele fire tryk på skærmen.

Bagagerum med blå kuffert i Ford Kuga
Bagagerummet rummer 420 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Bagklappen er elbetjent. Der er plads til et ladekabel under gulvet.

God komfort og fin plads

I denne udstyrsudgave er forsæderne 12-vejs el-indstillelige og udformet i samarbejde med AGR (Aktion Gesunder Rücken). Her sidder man ganske enkelt forbilledligt, og det er i øvrigt en oplevelse, der går igen ved bagsædet, hvor man kan justere sædets position i længden, ligesom man kan indstille ryglænets hældning.

Der er også friskluftdyser til bagsædepassagererne, mens varme i bagsædet er en del af en udstyrspakke til 3.460 kr.

På de fleste typer vejunderlag føles affjedringskomforten rar for alle i bilen, og det virker i det hele taget, som om Ford Kuga nu er nået til den fase i modellens liv, hvor alt er blevet optimeret. Kun er batteriets størrelse og den indbyggede lader på et niveau, hvor flere af konkurrenterne tilbyder bedre løsninger. Men så er priserne ofte også noget mere pebrede.

Så alt i alt virker Ford Kuga som en fin og vellykket bil for dem, der endnu ikke er klar til at hoppe med på elbilbølgen. Men at Ford stadig sælger en så avanceret bil med en garanti på bare to år, er skammeligt og en væsentlig årsag til, at vi trods alt ikke kan hoste op med mere end fire stjerner i den samlede vurdering af bilen.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve