Dacia Sandero kører på landevej med træer i efterårsfarver i baggrunden
Biltest

Dacia Sandero – Billigste minibil med automatgear

Dacias specialitet er lave priser, men det er på bekostning af bl.a. sikkerheden. Til gengæld er Sandero Danmarks billigste minibil med automatgear, men spørgsmålet er, om prisen er lav nok.
Daica Sandero set bagfra, mens den kører på vej foran træer i efterårsfarver

Motors vurdering

Dacia Sandero

17,5 km/l
Benzin
174.990 kr.
  • Pris
  • Automatgear
  • Tre års garanti
  • Sikkerhed
  • Udstyr
  • Komfort
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    128 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    93 Nm
  • Topfart
    169 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.098 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    328 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 2 / 6
  • Mål
    L:409 cm B:178 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

I 2021 fik Sandero blot to stjerner i Euro-NCAP’s sikkerhedstest, og dermed hører Sandero til blandt de mindst sikre biler på markedet. Det er derfor med et væsentligt forbehold, at denne model kan anbefales.

Men her i 2024 har Sandero fået et facelift, en teknisk opdatering, og som altid hos Dacia er priserne lavere end hos konkurrenterne.

Sandero er en minibil og har dermed mere plads i kabinen end mikrobilerne, der er i samme prisklasse. Man får også fem seler i bilen og et stort bagagerum på hele 328 liter. Billigste variant af Sandero starter ved 150.000 kr., mens denne testede topmodel koster 25.000 kr. mere.

Førerpladsen i en Dacia Sandero
Indretningen er enkel og overskuelig. Der er tydelige knapper med god taktil fornemmelse på rattet, bare ærgerligt at man ikke kan få adaptiv fartpilot til en bil med automatgear. Klimaanlæg er ikke standard, men en del af en komfortpakke til 6.500 kr., der også indeholder nøglefri adgang, elektrisk håndbremse og et midterarmlæn.

Hvordan kører Dacia Sandero?

Begge udgaver af Sandero har samme Renault-motor med 90 hk og tre cylindre. Den trækker fint og har et passende overskud i forhold til bilens vægt. Topmodellen har en del mere udstyr såsom elruder ved bagdørene, bakkamera og trykskærm på 8” med Apple CarPlay og Android Auto, men ikke mindst også automatgear.

Det er derfor kombinationen af automatgearet og brugsværdien, der lokker. Automatgearet er af CVT-typen, hvilket betyder, at der er mange udvekslinger, og at gearkassen hele tiden søger den optimale udveksling. I andre biler kan det give en lidt anmassende motorlyd under acceleration, men i Sandero fungerer samspillet mellem den lille turbomotor og CVT-gearet fortrinligt.

Bagsæder i en Dacia Sandero
Sanderos store styrke i prisklassen er plads på bagsædet, og at der er tre seler. De fleste små biler har i dag kun to pladser på bagsædet, så har man brug for at kunne være fem i bilen, har Sandero et trumfkort over mange af dem.

Det eneste minus ved gearskiftet er, at man ofte kommer til at trække den traditionelle automatgearvælger ned i L, der er lavgearsindstillingen. Her havde det været bedre, hvis gearvælgeren naturligt vil lande på det almindelige gearskifteprogram D.

Selve køreegenskaberne er udmærkede uden at gøre væsen af sig. Komforten i affjedringen er også fin, men sæderne giver dårlig støtte, længdejusteringen af forsæderne er upræcis og ender ofte mellem to hak. Ryglænshældningen på forsæderne er ikke trinløs, og så savner vi mulighed for at justere vinklen på selve sædet.

Bagagerum i Dacia Sandero med blå kuffert
Der er plads til 328 liter, og det er markant mere end i mikrobilerne i samme prisklasse. Bemærk også, at bagsæderyglænet kan deles i to, så du kan nøjes med at lægge en del af bagsædet ned, hvis du blot har brug for lidt mere plads.

Skal man vælge en Dacia Sandero?

Trods den lave pris er der faktisk en del udstyr, vi savner. For selvom der er Android Auto/Apple CarPlay, så er det med kabelforbindelse med gammel stiktype. Her ville en trådløs løsning være at foretrække.

Der er heller ikke adaptiv fartpilot, hvilket er tilfældet ved konkurrenten Toyota Aygo X, og så kunne man godt forvente, at også klimaanlæg ville være standard i denne topmodel. Den hårde plast i kabinen og generelt billige materialer matcher derimod prisen fint.

Dacia Sandero er billigste minibil med automatgear, men ikke den billigste benzinbil med automatgear. For selv om Toyota Aygo X med automatgear koster beskedne 4.000 kr. mere, så fås mikrobilen Hyundai i10 med et automatisk gearskifte til 171.000 kr.

Og selvom gearskiftet i den bil er meget langsommeligt, så er bilen samlet set bedre, da garantien er en del længere, og da den får en stjerne mere i sikkerhedstesten. Den er derfor værd at overveje, hvis ønsket er en billig bil med automatgear.                    

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve